Koľko reklamných spotov odvysielajú slovenské televízie v spravodajskom prime-time, tj. od 18:55 do 20:15? Ktorá televízia venovala najväčší čas reklamným spotom? Ktorý reklamný break bol najdlhší? Monitorovali sme pre vás tri najväčšie slovenské televízie v strede pracovného týždňa, v stredu 3. novembra 2004.
Sledovali sme počet spotov, frekvenciu opakujúcich sa inzerentov (počet vysielaní konkrétneho spotu je uvedený v radovej číslovke pred názvom spotu). Čo sa dĺžky breakov týka zaratávali sme každú začatú minútu.
Monitoring sme začali o 18:55, pred Televíznymi novinami TV Markíza. Po dlhom imidžovom spote sme sa dočkali reklamného breaku, obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
Eurotel Easy, Credit Suisse DSS, M Market, Slovenská požičovňa, Orange, Život, Wüstenrot, Chevrolet, Rajo Klasik, Tantum verde tablety, 2. Rajo klasik, Slovenská sporiteľňa, Pravda, 2. Slovenská sporiteľňa.
Dĺžka breaku č. 1: 4 min Počet spotov: 14 (televízia Markíza)
Blok s počiatkom o 18:55 trval takmer 5 minút, sponzorom časomiery bola spoločnosť Credit Suisse. Ďalší blok sme zaznamenali na Jednotke STV, s počiatkom o 19:13, obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
Čsob DSS, Modafen tablety, 2. Čsob DSS, 2. Orange
Dĺžka breaku č. 2: 2 min Počet spotov: 4 (Jednotka STV)
Ďalší break nasledoval na TV JOJ, po skončení cooking show Varí vám to, obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
2. Credit Suisse DSS, 3. Orange
Dĺžka breaku č. 3: 1 min Počet spotov: 2 (televízia JOJ)
Break po skončení Televíznych novín a pred začiatkom Športových novín patril medzi tie dlhšie, niet sa čomu čudovať: zadávatelia zacielia pred obrazovkami veľmi veľký počet divákov, spravodajstvo Markízy denne sleduje cca 1 300 000 divákov. Break obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
Peugeot, Kooperativa, Tesco, Festival české divadlo, Lenor, Volkswagen, Poštová banka, Dacia Logan, 2. M Market, Eurotel, Quattro, ING DSS
Dĺžka breaku č. 4 5 min Počet spotov: 12 (televízia Markíza)
Vraciame sa na Jednotku, po relácii 24 hodín nasledoval krátky break, obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
PSS DSS, Čsob
Dĺžka breaku č. 5 1 min Počet spotov: 2 (Jednotka STV)
Ďalší break nasledoval na TV JOJ, presne po skončení „riportu“ Dievča za milión – od nedele do soboty. Blok bol zároveň hlavným breakom pred – občas - druhým najsledovanejším spravodajstvom na Slovensku, obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
Tatra banka open, ST, Panasonic, Pronto, 2. Quattro, Nivea, 2. Eurotel Easy
Dĺžka breaku č. 6 4 min Počet spotov: 7 (televízia JOJ)
Ďalší blok pred hlavným spravodajstvom v tom istom čase absolvovala, s trochu väčším počtom inzerentov Jednotka STV, break obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
3. Slovenská sporiteľňa, 3. Credit Suisse, 2. Peugeot, Dôchodková reforma, 3. Čsob DSS, Rajec, 4. Čsob DSS, Home credit, Sme, 2. Čsob, Continental film, 4. Slovenská sporiteľňa
Dĺžka breaku č. 7 4 min Počet spotov: 12 (Jednotka STV)
Po Športových novinách Markízy nasledoval jeden krátky break ktorý propagoval túto značku:
Corgoň
Dĺžka breaku č. 8 0 min Počet spotov: 1 (televízia Markíza)
Po patričnej dávke self promotion nasledoval tesne pred 19:30 ďalší blok spotov, predchádzajúci seriál Priatelia, obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
Kofola citrus, VÚB flexi, Pohotovosť, Pes a mačka, Siesta
Dĺžka breaku č. 9 2 min Počet spotov: 5 (televízia Markíza)
Po 14 minútovom spravodajstve TV JOJ v podobe Novín nasledoval ďalší break, obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
2. Eurotel, 3. Čsob, Aegon DSS, 4. Čsob, Austrian, 2. Aegon DSS, 2. Poštová banka, 5. Credit Suisse DSS, Citroën
Dĺžka breaku č. 10 3 min Počet spotov: 9 (televízia JOJ)
O 5 minút dlhšie trvalo hlavné spravodajstvo verejnoprávnej televízie. Break však nebol až ak dlhý, Jednotku tlačil čas a 8 minútový limit na reklamu za hodinu. Obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
Siemens mobile, 2. Sme
Dĺžka breaku č. 11 3 min Počet spotov: 2 (Jednotka STV)
Markíza práve finišovala s úspešnými Priateľmi a blížil sa prime-time, Markíza si na tento večer prichystala reprízu romantickej komédie. Break tesne po skočení priateľov obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
2. Dôchodková reforma, Top Topic, Delissa, Orbit, Nový čas pre ženy, Monogamný vzťah tour, Anticol, Chicquita, Ferrero rocher
Dĺžka breaku č. 12 4 min Počet spotov: 9 (televízia Markíza)
Na TV JOJ pred 20:00 práve končil „superkrátky“ Šport, reklamný break však až taký superkrátky nebol, obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
Orange ponuka telefónov, 2. Modafen tablety, 3. Dôchodková reforma, Dexia, Vitana, 3. Poštová banka, 5. Čsob DSS, Gel aktiv 24, Allianz DSS, 6. Čsob DSS, 2. ING DSS, Marťankovia
Dĺžka breaku č. 13 4 min Počet spotov: 12 (televízia JOJ)
No a nasledujú posledné bloky pred štartom primetimovej ponuky televízií, prvá svoj „posledný“ break odštartovala Markíza. Obsahoval spoty propagujúce tieto produkty či značky:
Miňonky, 2. Allianz DSS, Olynth, Dr. Oetker, Callibrum, Celine Dion Notes, 2. Život, 2. Slovenská požičovňa, 3. Eurotel Easy, 2. Callibrum, 4. Orange, Milka, Magnesium
Dĺžka breaku č. 14 5 min Počet spotov: 13 (televízia Markíza)
Markíza mala oproti plánovaným 20:00 najmenší sklz: film Nepobozkaná štartoval o 20:05. Druhá svoj skutočne prvý a posledný blok v tejto hodine štartovala Jednotka: keďže v primetime, ako sme už spomenuli, môže odvysielať maximálne 8 minút reklamy za hodinu, počká si na 20:00 a po dávke proma spustí skutočne takmer 8 minútový break, ktorý propagoval tieto produkty či značky:
3. ING DSS, Bonduelle, 6. Credit Suisse, Halixol, 2. Citroën, 5. Dôchodková reforma, Energy spectrum, 2. Dexia, Palmex, 3. Allianz DSS, Firo Tour, 6. Dôchodková reforma, 2. VÚB, Slovenský rozhlas, 3. Aegon DSS, Šarm, 4. Aegon DSS
Dĺžka breaku č. 15 7 min Počet spotov: 17 (Jednotka STV)
STV štartovala svoj hlavný večerný program so sklzom 13 minút. Zostáva nám ešte najmladšia televízia JOJ, ktorá je počtom spotov a dĺžkou breaku pred hlavným večerným programom niekde v strede medzi Markízou a Jednotkou. Spoty v breaku propagovali tieto produkty či značky:
Budiš, 3. Dexia, 2. Panasonic, Konto Orange, 4. ING DSS, 2. Vitana, 7. Dôchodková reforma, Megacéčko, 2. PSS DSS, Celaskon, Ariel, 2. Megacéčko, 2. ST, 2. Nivea
Dĺžka breaku č. 16 6min Počet spotov: 14 (televízia JOJ)
TV JOJ štartovala svoj hlavný večerný titul: úspešnú reláciu TV Nova Natočto s 8 minútovým sklzom. Urobme si teda malý prehľad o reklamách, reklamných spotoch a breakoch na Jednotke STV, televízii Markíza a televízii JOJ 3. novembra od 18:55 do 20:15.
Údaje o reklamných breakoch (3. 11. 2004 ; 18:55 - 20:15) | |||
Počet breakov | Počet spotov | Dĺžka breakov | |
Markíza | 6 | 9/54 | 3,33/20 |
Jednotka | 5 | 7,4/37 | 3,4/17 |
JOJ | 5 | 8,8/44 | 3,4/17 |
Spolu | 16 | 8,4/135 | 3,37/54 |
počet: priemer/spolu | dĺžka: priemer/spolu (v min.) |
Výsledky nášho malého „prieskumu“ ukazujú, že Slováci denne pri prepínaní zo správ na správy znesú 54 minút reklamy za 70 minút na všetkých troch kanáloch. Samozrejme sa všetky televízie sledovať naraz nedajú, zároveň však ale málokto ale sleduje výhradne jednu televíziu. Najviac breakov v tento deň odvysielala TV Markíza, s „výhernými“ šiestimi predbehla JOJku a Jednotku. Počet spotov je však veľmi vyrovnaný, Markíza vedie kvôli jednému sponzorskému spotu na pivo po skončení Športových správ. Najviac spotov v tomto období odvysielala TV Markíza: 54, pričom jeden break obsahoval v priemere 9 spotov. Nasleduje TV JOJ s 44 spotmi dokopy a s priemerne 8,8 spotmi v jednom breaku. Trojku uzatvára Jednotka s 37 spotmi a 7,4 „spotu“ v jednom breaku.
Ako je to s časovým rozsahom spotov? Najviac času reklame venovala pochopiteľne TV Markíza, 20 minút z monitorovaného času. Jeden break trval v priemere 3,33 minúty. Rovnako sú na tom Jednotka s TV JOJ, spolu 17 minút bolo v oboch televíziách venované na reklamné breaky, pričom jeden trval priemerne 3,4 minúty. Údaje sú však do istej miery skreslené, pretože sme rátali s presnosťou na minúty, nie sekundy.
Najdlhší break s najväčším množstvom spotov odvysielala verejnoprávna STV na kanáli Jednotka. Jedná sa o break pred hlavným večerným programom, v 7 minútovom bloku bolo odvysielaných 17 spotov.
November je stále v televíznej sezóne, čo sa reklamy týka na tom veľmi dobre: televízie majú doslova reklamné žne. Z nášho mini prieskumu vyplynulo, že Jednotka má v primetime vypredanú každú sekundu času a Markíza a TV JOJ do tohto času dokážu vsunúť kvôli breakom už len minimum proma. Po čase začnú pritvrdzovať vianočné kampane, reklamy však začnú už po koncoročných sviatkoch výrazne ubúdať: v januári sa takýchto doslova „prereklamovaných“ večerov až tak ľahko nedožijeme.
Redakčne pripravili Radoslav Augustín a Jozef Janček