Streamovacia hudobná služba Spotify zverejnila rebríček najpočúvanejších skladieb za prvý týždeň pôsobenia na Slovensku. Priznávame – na začiatku sme čakali niečo iné od spoplatneného servisu (s možnosťou obmedzeného bezplatného testovania), aký dosiaľ u nás nenašiel masové uplatnenie.
Napríklad to, že hudbu budú využívať skôr fanúšikovia indie hudby, ktorí sú ochotní za ňu priplatiť. A že mladí sa na nejaké Spotify zvysoka vykašlú, pretože majú torrenty.
V top päťke skladieb a trojke albumov je však samý ťažký mainstream, známy z hlavných komerčných rádií. To svedčí o tom, že služba má potenciál zasiahnuť aj niekoho iného ako geekov, hipsterov a lepšie zarábajúcich.
Otázka, samozrejme, je, koľko ľudí bude nakoniec za Spotify platiť mesačný poplatok. Celosvetovo ide o štvrtinu z 24 miliónov aktívnych používateľov. Tých pár tisíc userov zo Slovenska bude pre Spotify aj hudobnú brandžu len kvapka v mori. No pre tvorcov obsahu bude len prínos, ak sa čoraz viac začnú rozmáhať fungujúce platformy pre legálny konzum multimédií.
Najpočúvanejšia pieseň prvého týždňa Spotify na Slovensku:
Lorde - Royals
Top 5 - Interpreti:
1. Avicii
2. Eminem
3. Lorde
4. Lana Del Rey
5. Michael Buble
Top 3 - Albumy:
1. Lorde – Pure Heroine
2. Avicii – True
3. Imagine Dragons – Night Visions
V skratke
- Českú pobočku mediálnej skupiny Ringier Axel Springer chcú od švajčiarsko-nemeckého majiteľa podľa viacerých českých médií kúpiť Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, akcionári Energetického a průmyslového holdingu (EPH). O veľké vydavateľstvo mal tento rok záujem aj Andrej Babiš, no ten na poslednú chvíľu odskočil a kúpil „iba“ Mafru (MF Dnes, Lidové noviny). Kým A. Babiš má jasné politické ambície (čo mohla byť motivácia pre ich kúpu), na čo môže slúžiť bulvárne vydavateľstvo akcionárom EPH, je záhada.
Tituly Ringieru majú síce zásah, no potenciálni kupci nemajú také aktivity, ktoré by museli vo veľkom pretláčať u širokej verejnosti (ako napríklad aktivity Tatra Mountain Resorts či BHP v Joj a Pravde) – za tú protihodnotu (t.z. reklamný priestor „zadara“) kúpa takého veľkého vydavateľstva nestojí.
Vývoj ovládnutia českých médií vplyvnými podnikateľskými skupinami je znepokojujúci. Politici v krajine už prišli s riešením, ktoré je, samozrejme, čisto egoistické – chcú obmedziť zásah, aký môže jeden vlastník dosiahnuť na mediálnom trhu.
Ako ukázali v minuloti viaceré príklady zo Slovenska, kde už dlho platia striktné obmedzenia pre krížové vlastníctvo, takáto regulácia sa len ťažko presadzuje v prostredí podnikateľov, ktorí nemajú problém zakladať tucty dcérskych schránkových spoločností, len aby skryli svoju identitu. - V prípade Viva došlo opäť k zvratu. Najvyšší súd pozastavil vykonateľnosť rozhodnutia, týkajúceho sa pridelenia licencie firme Corporate Legal, ktorá má Vivu nahradiť projektom Inforádia. Licencia sa pritom súčasnej Vive (teda akciovke Rádio Viva, ktorá je v konkurze) končí v sobotu, od nedele by tak podľa licenčnej rady - na základe rozhodnutia NS SR - mal byť na jej frekvenciách šum.
V rádiu Viva si to nemyslia – z Najvyššieho súdu vraj dostali vysvetlenie, že napriek vypršaniu platnosti licencie v sobotu (čo nesúvisí s pridelením frekvencií inej spoločnosti) môže súčasná Viva vysielať aj ďalej, až do rozhodnutia súdu. Zdá sa, že ako neznáma firmička Corporate Legal, tak aj prevádzkovatelia Vivy, majú silné fankluby na tých kľúčových miestach. - Ak sa pri pohľade na program televízií občas pýtate, kto tú Farmu a spol. stále pozerá – odpoveď je vyše 800-tisíc Slovákov. Toľko dosiahla sledovanosť finále minulú nedeľu, pričom priemerný podiel štvrtej série, ktorá bežala od konca augusta, bol vyše 28 percent. (Všetky výsledky tu). To môže znamenať len jedno: séria číslo 5!
Reklama – neprepínať
...ale iba ak ste sexista. Aspoň podľa časopisu AdWeek, ktorý za najsexistickejšiu reklamu uplynulého roka označil spot pre falické repárky.. teda repráky Beats. Kolegovia z AdWeeku určite nevideli kampane záložne Breva, pri ktorej reklama so spevákom Robinom Thickeom pôsobí úplne nevinne. (NSFW)