Televízie kopírujú predovšetkým životné zvyklosti diváka, aj preto sú Vianoce výkladnou skriňou ponuky televízií. Výzvou sú predovšetkým pre akvizičné oddelenia, ktoré štruktúry preplnia komornými rodinnými filmami. Fenoménom sa stávajú najmä overené klasické vianočné tituly, aj tento rok sa potvrdilo, že nad ne jednoducho niet. Sila Popolušky sa ukazuje najmä teraz, v konkurenčnom prostredí – v minulých rokoch sa tento najúspešnejší vianočný film objavoval síce so železnou pravidelnosťou, ale tak trochu mimochodom.


Počas vianočného víkendu sa odohralo mnoho malých súbojov a zápasov medzi jednotlivými konkurenčnými titulmi, pri komplexnom pohľade na výsledky je však zrejmé, že televízie obhájili svoju pozíciu. Výsledky sú pre všetky televízie dokonca veľmi pozitívne. Markíza dostala najkrajší vianočný darček, priemerný týždenný podiel nad úrovňou 30,5 % (ide o priemer za celý 51. týždeň) dosiahla naposledy v ostatný týždeň sezóny 2004/2005 (25. týždeň, jún 2005).


Televízia JOJ si taktiež sťažovať nemôže. Predposledný týždeň roka ju udržal na štandardne silných hodnotách medzi 19 a 20 % podielom, kde sa nachádza s výnimkami už dva mesiace. Aktuálne sledovaný 51. týždeň pre JOJku znamenal podiel 19,4 %. Prvý kanál verejnoprávnej televízie sa taktiež udržal v tomto rozmedzí (aktuálne 19,1 %), v tejto sezóne to pre Jednotku bol dokonca jeden z jej najlepších týždňov.


K skutočne zaujímavým číslam ale prídeme pri medziročnom porovnaní, pred rokom bola televízia Markíza o niečo silnejšia, 51. týždeň v roku 2004 pre ňu znamenal podiel 32,0 %. Podobne je na tom aj Jednotka, tej sa za rok podarilo dokonca ešte výraznejšie prepadnúť – 51. týždeň roku 2004 to bolo 21,4 %. Nakoniec dôvod oslabenia dvoch silných hráčov, je ním medziročne o štvrtinu silnejšia TV JOJ. Pred rokom skôr poškuľovala po podieli pri 15%, dnes je to skôr dvadsiatka. Jej podiel v 51. týždni 2004 bol totiž 14,5 %.


V piatok 23. decembra jednoznačne v prime-time vládla Jednotka, SuperStar si pozrelo priemerne 19,1 % populácie staršej 12 rokov, v tom čase to znamenalo podiel na trhu takmer 40 %. Ostatní diváci stavili spočiatku na VyVolených, ale veľa z nich už po prvých minútach začalo prepínať na Markízu. Jej definitívna výhra prišla už v prvých minútach, a to vtedy, keď na JOJ zaznela modro-červená zvučka reklamy. Markíze sa podarilo s Kliatbou Dolmenu zaujať, diváci sa k VyVoleným vrátili len na čas. Bolo to opäť vtedy, keď televízia program prerušila reklamou. VyVolení si užili 5 minút slávy v poslednom bloku (program bol prerušený reklamou 4 krát), kedy stúpli tesne nad 30 %. Keďže tesne po VyVolených vysielala Jednotka jeden zo svojich siahodlhých upútavkových blokov, diváci sa nakumulovali pri filme Romeo musí zomrieť, ktorý vysielala televízia Markíza (podiel okolo 36 %).


Sledovanosť: Vianoce priali všetkým televíziám



Štedrý deň nadelil najmä televízii Markíza, ktorá definitívne potvrdila, že do rodín patrí predovšetkým ona. Denný podiel 24. decembra bol pre ňu nad 33 %, pričom môžu za to najmä jej klasické filmové tituly. Jednotka obhájila svojich 19,5 % a televízia JOJ absolútne prepadla na úroveň 15,4 % a nepomohol jej ani Mrázik. JOJ podobnú hodnotu dosiahla za posledný štvrťrok len raz.


Práve Mrázik, ktorý súčasne bežal na obrazovkách TV JOJ aj Markízy, ukázal skutočnú silu televízií a ich pozíciu u divákov. Markíza s filmom, ktorý v podstate minulé roky vrátila na obrazovky, pritiahla viac ako polovicu divákov, ktorí práve sledovali televíziu, čo určite nečakal ani ruský režisér rozprávok Aleksandr Rou. Naopak, na obrazovkách s logom JOJ si Mrázika pozrelo necelých 20 % divákov. Markíze určite pomohlo, že film bol súčasťou veľmi silného pásma, pred ruskou rozprávkou totiž trónil film Byl jednou jeden král (podiel takmer 39 % - bez jediného reklamného breaku), po ňom Na streche (podiel takmer 40 %), nasledovaný nepriestrelnou Popoluškou (podiel až 57,2 %). JOJ sa vyzbrojila pred Mrázikom romantickou „steelovkou“, ktorá funguje takmer vždy. Zdá sa však, že pri konkurencii klasických filmov úspech nehrozí, podiel bol totiž len 12,9 %. Aj filmu Pozri, kto to hovorí sa nedarilo tak, ako keď s ním ako s „vianočným esom“ v roku 1997 vyrukovala televízia Markíza. JOJ dosiahla podiel 13,4 %.


Počas celého tohto súboja sa Jednotka pozvoľne prepadávala so svojou ponukou noviniek: nezaujal Karol (podiel pod 8 %) ani Santa kto? (podiel pod 12 %). Obstojne však konkurovala s Kráľovstvom prsteňa – v konkurencii filmov Byl jednou jeden král a romantického filmu na JOJ zaujalo fantasy na Jednotke približne 23 % divákov. Jednoducho, celý Štedrý večer na Jednotke zachránila opäť SuperStar, a to v klasickej repríze okolo poludnia. Avšak, darilo sa ešte jednému titulu: na celej čiare vyhrala značka Sám doma so skvelým podielom 34 % večer, po 21:45. Pritom, išlo o podpriemerný 3. diel z franchisu. Scheduleri Jednotky si pritom nešťastne „vystrieľali“ najúspešnejší prvý diel už počas roka.


Sledovanosť: Vianoce priali všetkým televíziám



Nedeľa pristrihla krídelka televízii Markíza a vrátila silu televízii JOJ. Tá totiž ukončovala prvú sériu reality show VyVolení. Inak sa jej však nepodaril ani E.T. (15,3 %), ani Pozri, kto to hovorí 2 (11,8 %) či Formula (10,6 %). Zdá sa, že Julie Lescaut má najlepšie časy na TV JOJ už za sebou, nie prvý krát jej podiel osciluje okolo nelichotivých 12 %.


Jednotka bodovala s Doktorom Doolitle (podiel približne 28 %), je to jeden z jej najúspešnejších filmov z vianočnej ponuky. Opäť sa darilo filmu Kráľovstvo prsteňa (viac ako 25 %). Diváci pretvorili vo vianočnú klasiku aj film Princezná z mlyna, podiel nad 40 % na televízii Markíza o tom neochvejne svedčí. Úspech slávila ďalšia klasika, Jak vytrhnout velrybě stoličku si pozrelo 35 % zo skupiny sledujúcich televíziu. Pôvodná dramatická tvorba, aj keď od Radošincov, na Markíze klasicky prepadla, krátky film Osobná chyba zaujal pod 20 % divákov.


Sledovanosť: Vianoce priali všetkým televíziám



Večer vyhrali jednoznačne VyVolení. V prvom bloku diváci síce až pričasto prepínali na film Letuška 1. triedy na obrazovkách Markízy, po jeho skončení po 21:15 však bola televízia JOJ jasným víťazom. Napriek tomu, veľmi dôstojne sa držala Jednotka s Poštou pre Teba, príslušný je jej podiel 19,7 %, neskôr už menej dôstojne sa jej darilo s filmom Honba za klenotom Nílu (podiel 16,8 %). Takmer 4 hodinových VyVolených si pozrelo 38,2 % z divákov prítomných pri obrazovkách, o víťaza súťaže sa zaujímalo viac ako 17 % populácie staršej 12 rokov. Letuška 1. triedy (so štartom prezieravo už o 19:55) bola zaujímavejšia pre 27,5 % z množiny divákov prítomných pri obrazovkách, Markíza prepadla s filmom, ktorý VyVoleným konkuroval neskôr – Simone s podielom 13,0 %.