Markíza má problémy a snaží sa ich riešiť, JOJ sa teší z úspechu a Jednotka po nástupe SuperStar stúpa. To je základná charakteristika situácie, v ktorej sa televízny trh nachádza. Najsilnejšia televízia má za sebou prvý týždeň s programovými zmenami, zotavenie z chýb zo začiatku sezóny však nebude také rýchle, úpravy, ktorými chce dvojmesačný prepad zvrátiť, jej pomohli v rámci celodenného podielu o zanedbateľnú polovicu percentného bodu a v prime-time si polepšila o necelý jeden percentný bod. Diváci na návrat starej Markízy nečakali, ale prešli ku konkurencii.
Jednotka jednoznačne so SuperStar zatiaľ boduje, vývoj z minulého roka sa v zásade opakuje. Situácia je však iná v tom, že podmienky sú pre Jednotku tvrdšie, napriek tomu zatiaľ odoláva a výsledky SuperStar sú dobré. V poslednom ucelenom týždni v dlhodobo najhorší a najslabší deň Jednotky, štvrtok, dosiahla len 15 % podiel, v piatok, čiže v deň vysielania hlavného formátu Jednotka obsadila 23,9 % trhu. Priepasť televízie bez SuperStar a so SuperStar je teda zreteľná. Spomínaná nižšia hodnota však nie je štandardom Jednotky, túto sezónu, na rozdiel od minulej netápa a nemení ponuku každým mesiacom. Zdá sa, že tituly ako Ruku na to!, Activity show, Pošta pre Teba či stredajšie filmy zaberajú, podiely sa pohybujú viac alebo menej pod 20 %, okrem Pošty pre Teba, ktorej sa darí výnimočne (približne
23 %). Štvrtok, najslabší deň Jednotky zatiaľ kazí relácia Pre a proti alebo dlhé promo bloky.
Prvému kanálu STV škodia aj relácie Blesk (podiel približne 8 %), tradične s podobným podielom Peniaze na ruku a najnovšie sa nevydaril seriál Savageovci - koniec koncov, nedarilo sa mu ani v krajine pôvodu pri prvom uvedení.
Pozrite si graf vývoja podielov slovenských televízií v sezóne 2005/2006.
Televízia Markíza boduje s utorkom a štvrtkom, naopak, nedarí sa jej v nedeľu. Práve nedeľa bývala ešte v druhej polovici uplynulej sezóny pre Markízu istou výhrou, najmä vďaka vlastnej tvorbe. Dnes, keď v prime-time ponúka Big Brother, je situácia iná (naposledy nedeľný denný podiel 23,7 %). Práve úspešné utorky a štvrtky hovoria za všetko: sú to dni, kedy Markíza vrátila divákom známe zábavné formáty, napríklad s Je to možné!, ktoré vysielala s 22 minútovým sklzom kvôli Big brother, dosiahla podiel až
35 %. Na utorkový úspech však nemala až taký vplyv Zámena manželiek (podiel pod 24 %), ale skôr seriál Kobra 11 (podiel nad 30 %). Zdá sa, že Zámenu manželiek si Markíza "pokazila". Dôvera, ktorú do nej opäť vkladá pri týždennom nasadení, sa však vypláca. Ďalšie vydanie z 15. novembra prebilo konkurencie v štýle "starých" časov, podiel bol viac ako 31 %.
Od januára sa navyše vracajú formáty ako Hodina pravdy, Milionár, Vilomeniny a ďalšie, tie všetky nemajú predpoklad nezaujať.
Neprehliadnite:
Aktuálne priemerné týždenné podiely
Najsledovanejšie relácie
Vývoj sledovanosti spravodajstiev a vybraných formátov v sekcii Peoplemetre a čítanosť.
Presunutý Big Brother sa stabilizoval, udržiava si priemerný rating 9,4 % divákov, čo znamená, že si zachoval svoju divácku obec aj po presune. Rating VyVolených za posledný týždeň je v priemere o 1 % vyšší. Markíza dosahuje so skráteným Big Brother približne 21 %, čo sa stále dá považovať za neúspech.
Markíza zatiaľ neboduje s filmami, na rozdiel od napríklad Jednotky. Báječná Angelika či Skala nepresiahli podiel 25 %, piatková Lavína doslova mizerných 15 %, čo je asi len polovica z očakávaní, ktoré by mala mať Markíza. Katastrofické filmy má pritom v piatok na pláne všetky najbližšie týždne.
Televízia JOJ má žne nielen z VyVolených, ale aj z efektívneho nastavenia off-time, v súčasnosti je celodenný priemer televízie silný aj bez hlavného reality formátu. Aj keď posledný týždeň televízia oslabila o jeden
percentný bod, v rámci denných podielov je jej výkon kolísavý a pohybuje sa stále v istej rovine. V niektoré dni podiel stúpa a v iné klesá a posun nie je generálny.
VyVolení sú však, zdá sa, vo fáze ústupu: podiely aspoň cez víkend neboli vyslovene nadpriemerné. "V rámci priebehu formátu len ticho pred búrkou. Od budúceho týždňa reality šou začne naberať na tempe, ktoré vyvrcholí
veľkým finále v druhej polovici decembra," tvrdí televízia JOJ. VyVolení končia 25. decembra, druhá séria štartuje hneď po skončení sviatočnej štruktúry. Od momentu, kedy televízia Markíza stiahla z denného hlavného vysielacieho času Big Brother, klesol priemerný rating VyVolených o 1 %, podiel o 2 %. "Pekne čísla VyVolených z posledných týždňov boli spôsobené aj slabými programovými štruktúrami ostatných televízií. Tento stav samozrejme nemohol trvať večne." Televízia JOJ potvrdzuje, že od
VyVolených očakáva podiely nad 20 %, tento podiel sa jej darí dosahovať v zásade bez problémov, až na piatkový večer. Ten je plne pod kontrolou SuperStar.
Pomerne nízke čísla televízii JOJ generuje aj podvečerný seriál pre cieľovú skupinu 4- 14, Strážcovia vesmíru. V základnej cieľovej skupine je to približne 8 %.
"Seriál dosahuje v tomto čase veľmi vysokú afinitu na mladého diváka, čo oceňuju mnohí naši reklamní partneri. S predajom reklamného času v tomto pásme naozaj nemáme žiaden problém..., tvrdí Ľudovít Tóth z televízie JOJ.
Televízia teda nevyvracia, že na čas 19:00 rezinguje a sústredí sa na inú cieľovú skupinu. Je to kvôli Televíznym novinám Markízy. "Nevidíme zmysel mrhať peniazmi na súperenie s jedinou naozaj sledovanou reláciou, ktorá lídrovi na trhu zostala...," myslí si televízia JOJ a dodáva, že "Ten čas však príde..." Podľa posledných výstupov z elektronického merania sledovanosti však Televízne noviny po hlbokom prepade znova naberajú dych a rating stúpa pri 29 % a vyššie, čo je takmer o 10 percentných bodov viac ako v najhorších časoch, cez leto.