Televízie od minulého týždňa spúšťajú letné štruktúry a otvárajú reklamne slabé medzisezónne obdobie. Popritom môžu analyzovať skončenú sezónu 2008/2009. Z pohľadu čísel počas nej nastalo niekoľko posunov. Veľká trojka sa ustálila v poradí Markíza – Joj – Jednotka. Na ďalších miestach sa črtá konkurencia menších staníc. Vývoj naznačil, že už ani Dvojka si nemôže byť istá svojou pozíciou.

Sezóna 2008/2009: O novej trhovej dvojke už niet pochýb

O dvoch viac. Sezóna 2008/2009 priniesla viac konkurencie. Na trhu pribudli dva nové kanály: počas letného medzisezónneho obdobia 8. augusta 2008 odštartovala Trojka Slovenskej televízie, športovým vysielaním cieli najmä na mužské publikum. O niekoľko mesiacov neskôr, 5. októbra, vznikla Joj Plus. Druhý kanál Jojky si dal za cieľ osloviť skupinu 40+.

Novým televíziám patria spolu asi tri percentá trhu. Trojka si v sezóne ukrojila priemerne 0,7 % share v skupine 12+, pričom jej týždenné výkony kolíšu od 0,2 do 1,6 bodu v závislosti od toho, či sa práve hrá atraktívna športová séria alebo nie. Joj Plus dosiahla sezónny priemer 2,3 %. Štartovala pri hodnote 1,2 % a ku koncu už párkrát prekročila trojky. Po sezóne, na začiatku leta úspešne atakovala už aj Dvojku Slovenskej televízie.

 

Markíza 2008/2009


Priemer sezóny: 32,8 % (- 3,8 oproti sezóne 2007/2008)

Maximum: 36,8 % (39. týždeň 2008)

Minimum: 29,0 % (14. týždeň 2009)

Oslabený líder. Najsledovanejšou televíziou na Slovensku ostáva Markíza. Ale v porovnaní s predošlou sezónou sa jej situácia zmenila: kým v 2007/2008 bol trhový podiel 36,6 % pre ňu priemerný, v 2008/2009 takéto číslo znamenalo skoro sezónne maximum.

Markíza medzisezónne stratila asi desatinu trhu v prospech konkurencie. Už záver sezóny 2007/2008 bol pre ňu slabší; uzavrárala ju pri hodnotách okolo 34 bodov. S takmer rovnakými číslami v septembri vstupovala do ďalšej. Onedlho ju nahor okrem iného posunuli ťažiskové projekty v prime-time: koncom septembra a potom opäť v novembri sa vďaka Slovensko má talent dostala nad podiely 36. Finále bolo nadpriemerné nielen pre ňu, ale skrášlilo propagačné materiály aj licencorovi FremantleMedia.

Od začiatku roka 2009 sa Markíza držala na slabších hodnotách a neprekračovala share 33 %. Na prelome marca a apríla dokonca klesla na historicky najnižšiu hodnotu, keď podiezla tridsiatku. Späť do sezónneho nadpriemeru ju dostal až jarný ťažiskový projekt Let's Dance 3 od BBC, vďaka ktorému sa vo finálovom týždni opäť vrátila nad 33 bodov. S postupným nábehom letnej štruktúry si znova o čosi pohoršila. Sezónu končí za stavu, keď je medzi ňou a trhovou dvojkou rozdiel vyše desať bodov. Pred rokom to bolo sedemnásť.

Sezóna 2008/2009: O novej trhovej dvojke už niet pochýb

 

Joj 2008/2009


Priemer sezóny: 19,2 % (+ 3,3 oproti sezóne 2007/2008)

Maximum: 21,9 % (21. týždeň 2009)

Minimum: 17,3 % (38. týždeň 2008)

Jojka dvojka. Za sezónu sa nezmenil iba rozdiel medzi Markízou a dvojkou, ale aj dvojka samotná. Už ňou nie je Jednotka, ale Joj. Pritom sezóna 2007/2008 sa končila rozpačito, v máji a júni s menšími či väčšími rozdielmi raz vyhrávala Jednotka, raz Joj. V reklamne slabom lete, kedy sa stanice sústredili na jeseň, stihla Joj zaujať silnejšiu pozíciu a keď vstupovala do novej sezóny, mala náskok pred verejnoprávnym kanálom už medzi dvoma a troma bodmi. Postupne sa etablujúci prime-time zložený najmä z vlastnej tvorby, CSI-off-time a nový access so Súdnou sieňou ju držal okolo sedemnástok a osemnástok, ku koncu roka vyrástla až nad dvadsiatku.

Po ratingovo slabšom začiatku roka spustila Joj na jar premiéry svojich ťažiskových seriálov a podiel začínajúci dvojkou sa pre ňu stal pravidlom. Ku koncu sezóny sa týždenné výkony TV Joj šplhali k najvyšším hodnotám v histórii peoplemetrového merania.

Po sezóne 2008/2009 je titul "trhová dvojka" neodškriepiteľne v rukách Joj; na tretie miesto totiž nespadla ani v jednom týždni. Priemer zo sezóny 2007/2008 – 15,8 % – teraz vysoko prekračovala. Maximum predošlej sezóny 17,9 % sa pre ňu stalo štandardom až subštandardom.

Sezóna 2008/2009: O novej trhovej dvojke už niet pochýb

 

Jednotka 2008/2009


Priemer sezóny: 15,1 % (- 2,4 oproti sezóne 2007/2008)

Maximum: 17,3 % (1. týždeň 2009)

Minimum: 13,3 % (17. týždeň 2009)

Končí, ako začínala. Kým v sezóne 2007/2008 mala Jednotka priemer 17,5 %, nasledujúcu sezónu toto číslo nedosiahla, ani keď bola na maximách. Do leta 2008 vstupovala s podielmi okolo sedemnástky, jeseň však začala oslabená na čísle 15,5. Nevyšiel jej kľúčový seriál Obchod so šťastím, ktorý bol podpriemerne sledovaný a napokon ho zrušili. Jednotke robili problémy aj off-timové sloty či access, kde 5 proti 5 po prerušení a presunoch už nedosahovalo čísla minulej sezóny.

Na jeseň sa pre Jednotku stali typické štrnástkové čísla, aké by rok predtým znamenali hlboké podpriemery. Liekom na peoplemetre sa ukázali byť sviatky a špeciálny programing. Pri netradičnej novoročnej štruktúre sa Jednotka začiatkom roka 2009 historicky prýkrát v sezóne dostala na úroveň 17 %. Hneď prvý januárový týždeň sa dokonca skoro stala trhovou dvojkou, keď ju pozeralo 17,3 % divákov. Od návratu na niekdajšiu pozíciu ju delila iba jedna desatina. Takýto výkon si už neskôr nezopakovala.

• Mediálne.sk monitoruje týždenné výkony televízií

V jarnej časti sezóny Jednotka pokračovala v štandarde nastolenom na jeseň, čiže share spravidla 14 alebo 15. Popri dvoch výletoch na šestnástku začiatkom marca si okúsila aj dno. Bolo to v 17. týždni 2009, kedy na Dvojke odštartovali hokejové majstrovstvá sveta. Čiastočným presunom hokeja na Jednotku sa jej share ďalší týždeň vrátil do normálu.

Jednotka končí sezónu približne na rovnakých hodnotách, ako ju začínala – teda nad pätnástkou. Ale keďže Joj stúpa, rozdiel medzi druhým a tretím miestom je väčší; momentálne šesť-sedem bodov.

Sezóna 2008/2009: O novej trhovej dvojke už niet pochýb

Jojky verzus estévéčky. Situáciu na trhu podľa "mediálnych domov" zmenil príchod Joj Plus. Dovtedy mali navrch stanice z portfólia Slovenskej televízie – za prvé štyri týždne sezóny získali priemerne 18,8 %, kým osamotená Jojka si musela vystačiť s 17,9 %. Teraz, za posledné štyri týždne mala Jednotka, Dvojka a Trojka 18,4 %. Joj a Joj Plus 24,3 %. Budúcu sezónu sa situácia zmení, keďže aj Markíza spustí druhý kanál TV Doma.

 

Hraničné hodnoty sezóny


• najväčší rozdiel medzi Markízou a Joj: + 19,2 % v 39. týždni 2008

• najmenší rozdiel medzi Markízou a Joj: + 8,4 % v 14. týždni 2009

• najväčší rozdiel medzi Joj a Jednotkou: + 7,8 % v 22. týždni 2009

• najmenší rozdiel medzi Joj a Jednotkou: + 0,1 % v 1. týždni 2009

• najväčší rozdiel medzi Dvojkou a Joj Plus: + 3,8 % v 45. týždni 2008 (Joj Plus štartovala)

• najmenší rozdiel medzi Dvojkou a Joj Plus: + 0,3 % v 20. týždni 2009

• najväčší rozdiel medzi Ta3 a Trojkou: + 2,3 % v 3. týždni 2009

• najmenší rozdiel medzi Ta3 a Trojkou: - 0,1 % v 19. týždni 2009

 

 

Sezóna 2008/2009: O novej trhovej dvojke už niet pochýb

Zdroje údajov:
• týždenné podiely televízií zostavovalo Mediálne.sk podľa výstupov TVmeter.sk, webovej stránky STV, teletextu TV Markíza a tlačových správ televízií. Joj a Joj Plus ich zverejňujú aj v týždenných programových plánoch

• sezónny priemer je priemerom jednotlivých podielov televízií od 36. týždňa 2008 do 25. týždňa 2009, respektíve od 36. týždňa 2007 do 25. týždňa 2008


Hodnoty týždenných podielov televízií sú za celé dni, nejde o parameter prime-time. Elektronický prieskum sledovanosti zabezpečuje TNS na objednávku PMT. Členmi PMT sú STV, Markíza, JOJ, Ta3 a Asociácia mediálnych agentúr.