Koncom minulého roka sa na Slovensku oficiálne spustil prvý prechodný DVB-T multiplex. Digisignál je k dispozícii na väčšine územia. Do roku 2012 skončí analógové terestriálne vysielanie a tí, ktorí cez neho prijímajú televízny signál, musia dovtedy nájsť riešenie: v prvom rade zistiť, či majú televízor s digitálnym tunerom. Ak nie, buď si taký kúpiť, alebo si zaobstarať DVB-T set-top box, prípadne úplne zmeniť spôsob príjmu televízie. Predajne s elektronikou sa na strednú možnosť pripravili logisticky a boxy už predávajú. Ale sú pripravené aj poradiť spotrebiteľovi?

Mediálne.sk podniklo nákupy v špecializovaných elektropredajniach Nay, Datart a Electroworld a "nešpecializovanom" hypermarkete Tesco. V prestrojení za obyčajného a najmä neznalého zákazníka sme chceli formou banálnych otázok zistiť, nakoľko sú predajcovia schopní poradiť. Východisko: nič o digitalizácii nevieme, rodina počula, že sa skončí televízne vysielanie a poslala nás do elektra vyriešiť to. Aby nebodaj neprišli o televízne vysielanie doma v Bratislave a na chate v okolí Levíc – kde bol príjem DVB-T v čase prieskum problémový. Priamymi či nepriamymi otázkami sme sa snažili zistiť:

  • či sa predavač spýta, či vôbec set-top box potrebujeme
  • pokúsi sa nám hneď predať box, podľa možnosti rovno najdrahší? Vie vysvetliť rozdiely?
  • zaujíma sa, v ktorej lokalite bývame a podľa toho nám povie, či už teraz môžeme digitálny signál prijímať?
  • čo sa dá cez DVB-T sledovať?
  • kedy sa vypne analógová terestriálna televízia?
  • potrebujeme aj novú anténu?
  • keď nič digitálne nechytím, môžem set-top box vrátiť?

Set-top box? Kúpte si ten strieborný

Electroworld: Nerobte nič. Štátna digikampaň vstúpila do druhej fázy, v ktorej tvrdí, že set-top boxy vhodné pre DVB-T vysielanie na Slovensku by mali byť označené modrou nálepkou s digislečnou a nápisom "vhodné pre slovenské DVB-T". Prvá predajňa, i keď sa špecializovala na elektroniku, túto nálepku nemala nikde.

Predavač pôsobil profesionálne, ale pravdepodobne nemal veľa zážitkov s predajom set-top boxov – v prvej chvíli si totiž neuvedomoval, že sme prišli kvôli terestriálu. Po našom príchode a vysvetlení, že nás poslali rodičia, pretože počuli o konci televízneho vysielania a potrebe kúpiť si nejaké set-top boxy, nám začal ukazovať ponuku. Zjednodušene vysvetľoval rozdiely – jedno je bez HD, iné HD má, tretie najdrahšie je vlastne satelitný komplet so Skylink kartou. Na komunikácii s nami mu pravdepobobne prišlo niečo zvláštne, tak sa spýtal, koľko staníc prijímame. Až po odpovedi, že štyri alebo päť, pochopil naše "anténové" pozadie.

Hra na nevedomého spotrebiteľa bola vtedy rozbehnutá a aj keď predavač predpokladal, že nemáme o tom veľa informácií, už nám nechcel predať set-top box. Práve naopak: odporučil nič nerobiť – televízie prijímame teraz a bez akejkoľvek investície ešte naďalej budeme. V digitálnom DVB-T je zhruba rovnaký počet staníc než v analógu a to sa tak skoro nezmení. Najskôr až vtedy, keď analóg úplne vypnú.

Vzhľadom na našu neinformovanosť urobil predavač tú prvú chybu, že sa nás nespýtal, či náhodou nemáme televízor s DVB-T tunerom. Ale keďže sa nám set-top box snažil skôr nepredať, nemožno to brať ako snahu oklamať spotrebiteľa, práve naopak.

Navyše, keď si prizval na pomoc druhého kolegu, aby si potvrdil teóriu, že set-top box zatiaľ nepotrebujeme, ten sa to opýtal. Zároveň podotkol, že výhodou by bol digitálny a teda kvalitnejší signál.

Predavač nechcel prognózovať, či cena za set-top boxy porastie alebo klesne. Predpokladal však, že tak, ako majú akciu na ne teraz, budú mať aj neskôr. Čo sa týka antény, tú vraj meniť netreba.

Set-top box? Kúpte si ten strieborný
Zdroj: Matt Rourke

Zdroj: SITA

Nay: Kúpte si aj anténu. Druhá predajňa takisto nemala nikde nálepku vhodnosti pre slovenské DVB-T. Predavač nám po oznámení rovnakých skutočností – že rodičia počuli o vypnutí televízneho vysielania a potrebe kúpiť box – upriamil našu pozornosť na dva prístroje v cene tesne pod 40 eur a odporučil jeden z nich. Neboli najdrahšie. Tie drahšie sa podľa jeho vysvetlení odlišovali napríklad tým, že mali USB port alebo dva tunery.

Predavač nezisťoval, či už nemáme novší televízor a teda set-top box nepotrebujeme. Spýtal sa, kde bývame a po našej odpovedi uviedol, že v Bratislave s digitálnym príjmom nie je problém. K chate sa nevie vyjadriť (kde ju máme sa nepýtal), ale na našu otázku o možnosti vrátiť prístroj, keď naň nič nechytíme, povedal, že tak môžeme urobiť do štrnástich dní.

Dodal, že digitálne možno na anténu prijímať asi päť staníc. Ako hlavnú výhodu kúpy set-top boxu uviedol lepší, digitálny obraz. Nespomenul možnosť ostať zatiaľ pri súčasnom analógovom príjme – až na našu otázku, či sa "to televízne vysielanie už skončí" povedal, že až v roku 2012.

Predavač nezisťoval, či bývame v paneláku so spoločnou anténou alebo v dome, a odporúčal nám kúpiť aj anténu. Izbovú, ktorá je vraj priamo určená na DVB-T.

Datart: Komplexný výsluch. Tretia navštívená elektropredajňa tiež nemala nálepku. Predavač na nás išiel komplexne a splnil prakticky všetko, čo sa v takýchto situáciách očakáva. Začal otázkou, či sledujeme televíziu cez anténu. Potom chcel vedieť, či nemáme televízor s tunerom – lebo vraj existujú aj také. Po odpovedi, že máme starú a veľkú škatuľu, prešiel k otázke o meste, kde televíziu sledujeme. Pri zmienke o chate "pri Leviciach" začal zisťovať detaily – lebo síce v okolí Levíc signál údajne nie je, ale keby sme bývali ďalej, šanca by bola.

Ani tento prevadač sa nám nesnažil predať silou-mocou set-top box. Informatívne vedel vysvetliť rozdiely medzi tými, čo v predajni majú, ale zároveň vyhlásil, že tento rok ich určite netreba. Na otázku, či bude potom treba kupovať aj novú anténu, uviedol, že v istom prípade áno – ak máme anténu nezasahujúcu do istého pásma. To zistíme najskôr tak, že kúpime set-top box a otestujeme ju.

Predavač zakončil náš nákup zmienkou alternatívnych spôsobov príjmu signálu: vraj okrem antény môžeme využiť satelit alebo kábel.

Tesco: Kúpte strieborný. Hypermarket sa na elektroniku nešpecializuje a nemožno v ňom nájsť modré nálepky. A občas ani predavačov. V našom prípade bolo šťastie, že set-top boxy sa nachádzali hneď pri ich pulte. Predavač však vykazoval vysoký stupeň obchodného ducha a málo odbornosti.

Na otázku o set-top boxoch povedal: "Kúpte si ten strieborný Sencor vpravo," a tým považoval radenie za vybavené. Až naše dlhšie postávanie a pýtavé pohľady ho prinútili opäť sa nám venovať. Odznela druhá veta: "Tak vám ho nablokujem, dobre?" Naliehanie, nech vysvetlí rozdiely medzi troma predávanými prístrojmi, sa skončilo otočením boxov a ukázaním zadného panela: tu sú rozdiely. Všetky tri boli približne rovnako drahé, technické odlišnosti ostali nevyjasnené.

Otázky pokračovali z našej iniciatívy, keďže predavač sa v prvom rade snažil box predať. Budú všetci na Slovensku potrebovať set-top box? Áno, a tí, čo si ho nekúpia, musia počúvať rádio. Zmienka o televízoroch s digitálnym tunerom neprišla.

Pobyt v hypermarkete zakončilo odporúčanie: oplatí sa kupovať už teraz, pretože cena set-top boxov porastie – predsa ich budú zháňať všetci, čo poženie ceny hore. A už teraz sa dá prijímať niekoľko staníc; Jednotka, Dvojka a tak ďalej.

Na margo antény predavač povedal, že novú netreba a s tou starou nemusíme robiť nič. Pričom realita je taká, že ju treba otočiť – uvádza to aj digiweb.

Neveriť všetkému. Z malého a nereprezentatívneho prieskumu Mediálne.sk vyplynulo, že predajcovia môžu urobiť niekoľko chýb: v prvom rade žiaden nemá modrú nálepku označujúcu vhodnosť set-top boxov, za čo sú však zodpovední (aj) dodávatelia prístrojov a organizátori informačnej kampane.

Predajcovia sa zákazníkov nie vždy s pýtajú, či vôbec box potrebujú – predpokladajú, že keď sa prídu do predajne naň pýtať, pravdepodobne majú relevantný dôvod. Niektorí nepátrajú po lokalite a spoliehajú sa na to, že zákazník nakupuje v mieste bydliska.

Zároveň nemusia vedieť vysvetliť rozdiely medzi jednotlivými typmi prístrojov. Občas je ich cieľom len predať set-top box hocikomu a za každú cenu – aj za cenu úmyselných či neúmyselných klamstiev. A možno nevedia poradiť, či bude treba vymeniť aj anténu. Spotrebiteľ, čo o týchto prekážkach nevie, môže odísť s drahými vecami, ktoré ani nepotrebuje.

A pozitívne stránky diginákupov? Ak natrafíte na dobrého predajcu, môže vám komplexne poradiť a tým zlepšiť komfort sledovania televízie, ale aj poctivo odsunúť váš nákup na čas, keď ho skutočne budete potrebovať. V niektorých slovenských predajniach je možné aj to.