Prečo práve téma UFO na Slovensku ?
V Reflexe som raz dávno čítal článok o nemeckých UFO. Bol výborne napísaný, nedával stopercentné odpovede na to, čo je mýtus a čo pravda, ale mal racionálny základ. Vtedy mi napadlo, že je to výborná téma. Tiež som mal rád Spielbergove filmy, napríklad Blízke stretnutia tretieho druhu.
Kto sú hlavné postavy filmu?
Film je sčasti o svedectvách, ktoré ľudia podávajú amatérskym bádateľom, teda hlavným postavám dokumentu. Sú dvaja – inžinier Peter Paulík, ktorý učí fyziku na gymnáziu v Sučanoch a Miro Karlík. Robil ako technik v jadrovej elektrárni, bol kedysi vojenským pilotom a teraz učí na strednej elektrotechnickej škole. Karlík bol prvým predsedom jedného z UFO klubov v Trnave. Ľudia sa im zverujú so svojimi zážitkami, ich interpretáciu nechávam na diváka.
Aké skúsenosti opisujú?
Všetky majú podobnú schému, ide o lietajúce objekty, gule, ale aj o blízke stretnutia, ktoré pripomínajú telepatiu, často sú skupinové. Pri Jaslovských Bohuniciach pôsobila napríklad hudobná skupina Modul, všetci jej členovia mali naraz zážitok, akurát žena rozprávala o úplne inom type ako mali ďalší dvaja hudobníci. Ona tvrdila, že bola v bezprostrednej blízkosti objektu, kým ostatní objekt pozorovali z diaľky. Kontakt mal trvať niekoľko desiatok minút, svedkovia však majú subjektívny pocit, že všetko prebehlo veľmi rýchlo.
Výskumník Peter Paulík vo filme robí aj jeden experiment, ktorý mal za cieľ komunikáciu s UFO. Napokon sa nepodaril. O čo išlo?
Bol vlastne odpoveďou na piktogram v poli v anglickom Crabwoode. V poli v Crabwoode mal byť napísaný odkaz v zmysle „vyvarujte sa nositeľov nesprávnych darov, falošných sľubov, vonku je dobre, čaká vás veľa bolesti, stále je čas a verte nám“. V experimente boli podľa Pavlíka vysielané v podobnom kóde odpovede na tento text. Keďže to bolo v blízkosti jadrovej elektrárne, Paulík veril, že by tam mohlo mať UFO stálu pozorovaciu hliadku a mohli by odpovedať, ale nestalo sa.
Prečo pri elektrárni?
Pri Jaslovských Bohuniciach je mnoho svedkov, ktorí tvrdia, že videli nejaké svetelné javy. Ťažko povedať prečo, je možné aj to, že elektráreň má nejaký nepreskúmaný vplyv na psychiku.
Pozorovanie UFO pri jadrovej elektrárni Zdroj: Archív: Maroš Berák
V dokumente rozpráva bývalý profesor logiky z Univerzity Komenského Roman Hambálek. Pri jeho prejave si človek nie je istý, ako to myslí. Hovorí vážne, alebo si z témy mimozemšťanov robí srandu?
Podáva akoby teoretickú reflexiu tohto problému. Hovorí, že skúmanie UFO je z vedeckého hľadiska celkom legitímna záležitosť, reaguje na určitú diskusiu, ktorá existuje 50 rokov. V rámci nej sa vedecká obec rozdelila na dva tábory, jeden tvrdí, že ide o stratu času, ufológovia sú cvoci a majú psychické ťažkosti. Druhý má zase názor, že ide o zaujímavý problém aj z vedeckého hľadiska a je pravdepodobné, že niekde vo vesmíre žije iná civilizácia, vyvinutejšia ako sme my. Hambálek je reprezentantom tejto druhej skupiny.
Prečo ste do filmu nedali aj opačný názor, že je to nezmysel?
Lebo potom by išlo o publicistiku, názory za a proti. Môj film je pohľad dovnútra komunity, bez komentára, ktorý by diváka manipuloval akýmkoľvek spôsobom.
Vystupuje v ňom jeden človek na manažérskej pozícii. Finančný poradca, ktorý verí, že celý finančný svet je ovládaný niekým iným, nie ľuďmi. Čo je toto za teória, je rozšírená?
Bola to pomerne populárna teória spred dvoch rokov. Tvrdí, že centrum finančného sveta ovládajú inteligentné bytosti, ktoré sa vyvinuli z jašterov. To majú byť pôvodní obyvatelia zeme, ide o takzvanú teóriu reptiliánskych rás, ktorú hlása napríklad bývalý moderátor BBC David Icke. Finančník vo filme hovorí, že v centre finančnej moci sú reptiliánske plemená zo Zeme. Ľudia sú mimozemšťania, ktorých sem mali priviezť civilizácie z iného systému. Reptiliáni a ich spojenci majú vyvíjať finančný systém ako jeden z modelov nášho zotročenia a máme byť jedinou civilizáciou, ktorá uverila, že bez peňazí to nejde.
Je UFO komunita na Slovensku veľká?
Zopár UFO klubov, nemajú žiadne zdroje. Nie je to na takej úrovni ako napríklad v USA, kde fungujú na trochu viac prepracovanej báze. V Amerike existuje projekt Disclosure, v ktorom sú zapojení piloti, vedci, časť kozmonautov.
Boli ste točiť aj v Anglicku. Rozprávali ste sa s Michaelom Glickmanom.
Je medzi týmito ľuďmi považovaný za autoritu, píše knihy, venuje sa piktogramom. Je pravda, že tie hlavné piktogramy v obilí sú urobené technológiou, ktorú si nevieme vysvetliť. Ale či ich spravili mimozemšťania, je otázne. Tu môže byť v hre aj to, že veľká časť vedeckého výskumu nie je verejná, môže zaujímať napríklad armádu. Aj ľudia zo Slovenska pracujú na podobných projektoch.
Zdroj: Archív: Maroš Berák
Hovorili ste s nimi?
Áno, vo filme ale nie sú. Pre nich je najväčšia pohroma niekde vystupovať. Výskum technológií, ktoré vie využiť armáda alebo tajné služby, je tajný a prísne strážený. Čiže jedna z hypotéz je aj taká, že lietajúce objekty môžu byť z veľkej časti experimentálne lietadlá.
Podľa M. Glickmana však nejde o pozemské technológie, ale o mimozemskú inteligenciu.
On tvrdí, že sú masívne pred nami. Možno ani nemajú fyzické telá a dokážu sa teleportovať ako fyzické štruktúry. Ale je to tiež spisovateľ, ktorý na tom zarába.
Ste vyštudovaný filozof, reflektuje filozofia na tento problém?
Filozofia je veľmi všeobecná. Psychoanalytik Carl Jung reflektuje na UFO, hovorí, že vo veľkom počte prípadov ide o psychickú projekciu, že ide o podvedomé procesy. Podľa Junga príčinou bol stav moderného človeka, ktorý vytesňuje všetko, čo si nevie vysvetliť. Jung napísal Tajomstvo nad obzorom ako reakciu na populárnu vlnu UFO zo 60. rokov.
Vo vašom prvom filme Viktor homo triumphalis vystupuje bizarná postava podnikateľa. Je to tak, že si na svoju filmovú interpretáciu spoločnosti vyberáte bizarné skupiny ľudí?
Viktor reprezentoval istý druh myslenia, ktoré bolo na Slovensku populárne počas prvej a druhej vlády Mikuláša Dzurindu. Možno to nazvať jupícky kapitalizmus, že hurá, konečne môžeme rýchlo zbohatnúť. Viktor bol z firmy, ktorá sa venovala podomovému predaju. Ich „know-how“ bolo predať čokoľvek. Celá firemná kultúra ma zaujala preto, že išlo o obraz doby. Pôvodne som chcel točiť s hercom Marcelom Nemcom, ktorý bol v tej firme manažérom, ale on odišiel do Nemecka a na jeho miesto prišiel Viktor. Narazil som na neho náhodou, bol výborný, lebo chcel so mnou robiť. Ukazoval svoj život a cez neho aj výsek spoločnosti.
Inšpirovali ste sa rakúskym režisérom Ulrichom Seidlom, ktorý tiež točí o kontroverzných témach?
Asi je to tak. Okraj spoločnosti je zaujímavejší, lebo je vždy menej ovplyvnený mainstreamovým, často uniformným uvažovaním. Zaujímajú ma ľudia, ktorí sú iní ako väčšina, sú vyčlenení a nastavujú spoločnosti zrkadlo.
Spolu s ďalšou slovenskou dokumentaristkou Zuzanou Piussi máte spoločnosť Ultrafilm. Dá sa dnes z točenia dokumentov vyžiť?
Podľa mňa nie. Nepoznám nikoho, kto by sa tým uživil, všetci dokumentaristi robia popri dokumentoch aj niečo iné. Tento film som natáčal bez grantu, čo je možno dobré, lebo sa človek cíti slobodnejšie. Nemusí napríklad odovzdať film vo vopred určenom termíne. Má to aj svoje výhody.
Produkovali ste aj známe filmy ako dokument Od Fica do Fica, na ktorom sa ste sa podieľali s Máriom Homolkom. Ani takéto filmy nie sú zárobkové?
Nie, film Od Fica do Fica odmietla distribučná spoločnosť z nejakých dôvodov, zrejme politických. V kinách nebol, čo je pre producenta katastrofa, lebo prichádza o platiaceho diváka. Film sa predával na DVD a cez internet. Dúfam, že Máriovi Homolkovi sa takto vrátili aspoň peniaze, ktoré doň investoval.
Kritizovali ste so Z. Piussi grantovú schému na podporu filmov, že je netransparentná a podporu si vzájomne dohadzujú blízki ľudia. Stále granty fungujú zle?
Už nás to prestalo zaujímať. Rezignovali sme na to, Zuzana sa odsťahovala do Prahy. A systém aj tak nezmeníte, Blaho Uhlár (režisér, pozn. red.) hovorí jednu vec, že komisie majú spoločný atribút, nespochybniteľný. Vycítia, kto je talentovaný a toho dorazia. So systémom je momentálne každý spokojný, lebo každý z neho niečo dostane.
Neobávate sa, že dokument o UFO ľudia nesprávne pochopia ako nejaký konšpirátorský film, keďže ste nezachytili druhú názorovú stranu?
Nemám rád slovo objektivita. Keď točíte dokument, zachytávate nejakú realitu a keď ju začnete komentovať alebo objektivizovať, stráca film na zaujímavosti.
Po šiestich rokoch natáčania s ufológmi považujete za možné, že nad Slovenskom lieta UFO spojené s mimozemskou inteligenciou?
Ja som režisér, dokumentarista. Moja úloha bola zachytiť ten fenomén. V živote to neriešim. Musíte si skrátka zachovať odstup. Možné je všetko.
Maroš Berák (42)
Vyštudoval filozofiu na Univerzite Komenského, má PhD. z logiky a tiež bakalársky stupeň na VŠMU, odbor dokumentaristika. Nakrútil filmy Viktor homo triumphalis a Meine Wehrmacht, bol koproducentom filmov Od Fica do Fica, spolupracoval na filmoch Krehká identita, Muži revolúcie či Hrdina našich čias.