Pôvodne nenápadný projekt menšieho slovenského športového kanála z Nitry, ktorý mal ambíciu prinášať najmä domáce športy, sa v priebehu roka vyvinul nečakaným smerom.
Slovak Sport TV už má licenciu na druhý kanál, ktorý čoskoro spustí. Chce na ňom priniesť prémiový obsah atraktívny pre veľkú časť fanúšikov. Najmä anglickú Premier League, pre ktorú boli mnohí diváci v nedávnej minulosti ochotní predplácať si celý balík Digi TV s Digi Sportom, ktorý jednu z najlepších a najsledovanejších futbalových líg na svete vysielal.
Tromf teraz do vlastných rúk prevzal Slovak Sport TV, ktorý v boji o práva na anglický futbal odsunul na vedľajšiu koľaj ostatných záujemcov vrátane veľkých hráčov vrátane českej Novy (Nova Sport). Pre mnohých prekvapujúco, v žiadnom prípade totiž nemohlo ísť o lacnú záležitosť.
O udalostiach posledných týždňov a plánoch športovej televízie sa Mediálne.sk rozprávalo s generálnym riaditeľom Slovak Sport TV Róbertom Gregušom.
Základná otázka posledných dní v súvislosti so Slovak Sport TV znie jasne: ako sa malá športová televízia dostala k právam na Premier League?
Asi sme boli dostatočne presvedčiví... Tender anglickej futbalovej asociácie na práva nevyhrala priamo televízia z nášho teritória, ale tamojšia agentúra. S tou sme obchodovali už predtým iné podujatia a po trojmesačnom rokovaní sme sa dohodli aj na cene Premier League. Ostatní vysielatelia možno vyjednávali dlhšie s cenou alebo nechceli kúpiť celý balík, to ťažko z mojej pozície povedať. My sme to vzali komplet s možnosťou ponúknuť naživo šesť zápasov v rámci jedného kola.
Práva na najprestížnejšie súťaže sprostredkúvajú spravidla agentúry?
To je individuálne. Väčšinou áno, ale napríklad pri Lige majstrov, o ktorú máme tiež záujem, to ide priamo cez UEFA.
Lige majstrov? Aj o nej rokujete? Na Slovensku má práva RTVS.
Dali sme ponuku a zatiaľ nemáme výsledok. Uchádza sa tam viac televízií. Práva sa delia na niekoľko kategórií, RTVS má momentálne stredajšie zápasy a zostrihy, my chceme utorky.
- Prečítajte si: Slovak Sport TV získal aj českú futbalovú Gambrinus ligu
Vašou prvou veľkou ohlásenou akvizíciou bola hokejová NHL, ako viedla cesta k nej?
Česká Nova Sport ako pay TV má síce stále platnú licenciu, no pre slovenský trh nie je exkluzívna. Toho sme sa chytili a získali sme voľné práva pre Slovensko, hoci nešlo o lacnú záležitosť. Vysielať môžeme tri zápasy týždenne a play off. Komentátori budú pravdepodobne českí, naši najlepší sú, žiaľ, v súčasnosti väčšinou vyťažení v iných úväzkoch.
Aby bola NHL na prvom kanáli rentabilná, musí si na seba zarobiť. Budete pri obchodovaní s inzertným priestorom spolupracovať s agentúrou?
Áno, v Česku sme s jednou blízko k dohode. Máme aj vlastných obchodníkov, v priebehu leta si veci vyhodnotíme a povieme si prípadne, ako ďalej, čo sa týka predaja reklamy.
Reklama a sponzoring športových prenosov patria nepochybne k najatraktívnejším, no vy ste investovali skôr, ako ste z nich zarobili. Nákup práv na súťaže ako NHL či Premier League sa podľa viacerých zdrojov pohybuje na úrovni miliónov eur. Odkiaľ ste na to vzali?
Máme zabezpečené peniaze na tieto akvizície. Bližšie by som to nerozvádzal.
Máte sponzora, ktorý sa podieľa na financovaní?
Nie.
Museli ste si požičať?
Určite.
Začiatkom roka prenikli informácie o možnom kapitálovom vstupe Joj Media House do Slovak Sport TV. Ako sa k tomu spätne staviate?
V čase, keď ste o tom písali, sa rozhovory ukončili a viac sme sa k téme nevrátili. Predstavy oboch strán sa diametrálne líšili, ale nevylučujem, že sa k tomu ešte v budúcnosti vrátime.
Máte plán návratnosti prostriedkov?
Veríme, že to bude do troch rokov, počas ktorých máme práva na Premier League aj NHL.
Ako ste na tom s prípravami druhého kanálu?
Minulý týždeň nám udelili licenciu, keď bude právoplatná, môžeme začať vysielať. Dolaďujeme v súčasnosti niektoré technické veci, aby sme mohli vysielať na dvoch staniciach. Dvojku chceme spustiť v júli, skôr v druhej polovici, aby sme do konca mesiaca vychytali prípadne problémy a od augusta, keď sa začínajú viaceré futbalové súťaže, už posielali stabilný signál.
Plánujete sa personálne posilňovať v súvislosti s novým kanálom?
Rozširovať budeme najmä vysielacie pracovisko, réžiu a playout. V televízii aktuálne pracuje asi 25 zamestnancov, určite chceme získať najmä komentátorov. Pre akvizície, ktoré máme, potrebujeme čo najviac profesionálov patriacich k špičke v odbore. Aj preto budeme spolupracovať s viacerými českými komentátormi, ako som už načrtol. Na dvojke s nimi rátame napríklad pri Premier League, ale aj ďalších prenosoch. Asi 70 percent komentárov na druhom kanáli bude v češtine.
Znamená to, že Slovak Sport TV 2 bude primárne určený pre český trh?
Všetky práva, ktoré sme nakúpili pre druhý kanál, sú aj pre Českú republiku, s tým sme o nich aj rokovali. Dvojka bude mať v Česku nepochybne väčšie pokrytie a viac divákov ako na Slovensku. Oslovili sme všetkých veľkých, ale aj menších operátorov, s ktorými sa chceme dohodnúť na podmienkach. Uvažujeme aj o alternatíve, že ak by nás tam nešíril niektorý z najväčších operátorov, mohli by sme kanál ponúknuť aj do DVB-T.
Čo distribúcia na Slovensku?
Aj u nás bude príjem dvojky, no v tejto fáze sa k tomu nechcem vyjadrovať.
Čiže zatiaľ nepoviete, u ktorých domácich operátorov bude dostupný druhý kanál?
Informácia ešte nie je určená na medializovanie. Rokujeme so všetkými operátormi.
Dvojka však štartuje zhruba o mesiac a niekde vysielať musí.
Niekde áno a včas bude známe kde.
Dokážete zabezpečiť celé vysielanie dvojky v HD rozlíšení?
Je to naším plánom, aj jednotka vysiela vo vysokom rozlíšení, akurát nie všetci operátori ju tak ponúkajú. Akvizície pre druhý kanál sú všetky v HD až na ruskú futbalovú ligu. Všetok náš vlastný obsah je pochopiteľne tiež HD.
Pridáte do vysielania aj spravodajské či publicistické formáty?
Budeme robiť predzápasové štúdiá, ale vlastnú publicistiku či športové spravodajstvo nateraz neplánujeme. Z magazínov máme momentálne asi sedem akvizičných titulov, ktoré prekladáme. Naďalej sa sústredíme najmä na živé prenosy.
Po štarte NHL nebudete môcť šíriť prvý kanál Slovak Sport TV v Česku v súvislosti s geolokalizáciou práv. Ako sa k vašej požiadavke zostať len v ponuke pre Slovensko postavil najväčší satelitný poskytovateľ Skylink?
Rokujeme o tom, uvidíme, či o to spoločnosť bude mať záujem. Ak nie, budeme sa musieť obrátiť na iných operátorov, ktorí pôsobia len na Slovensku. Vychádzame len z daných skutočností - práva niektorých súťaží, ktoré budeme vysielať na jednotke, vrátane NHL majú platnosť iba na domácom území, preto nemôžeme pripustiť, aby sa vysielali inde.
Ako sa zmení obsah jednotky po spustení dvojky?
Na jednotke chceme priniesť oveľa viac slovenského športu. Vznikne na to priestor aj tým, že časť contentu sa presunie na dvojku. Budeme sa však musieť dohodnúť so zväzmi, aby nám vyšli v ústrety v termínových listinách. Pretože, keď sa hrá väčšina zápasov v sobotu o šiestej večer, ťažko ich naraz odvysielame.
Vyrábali ste prenosy z basketbalu, hádzanej, volejbalu či florbalu. Čo by malo pribudnúť?
Najprestížnejšie jednorazové podujatia ako domáce majstrovstvá či ďalšie divácky zaujímavé športy. Vysielali sme kickbox, v lete zaradíme plážový volejbal a pribudnúť by mali aj ďalšie športy. Nechceme sa však uberať smerom do nižších súťaží najpopulárnejších športov a ani do najokrajovejších športov, tam je cieľová skupina príliš ohraničená. Testovali sme to aj na internete a divácky ohlas bol slabší.
Zostane vám aj hokejová Tipsport extraliga?
Mali sme ročnú zmluvu s Pro-Hokejom na druhý výber, čiže vysielať sme mohli v hracích dňoch, keď hlavný držiteľ práv nezaradil žiadny zápas. O pokračovaní spolupráce sme zatiaľ nerokovali, práva na slovenský hokej sú dosť drahé a prenosy negenerovali také čísla, aby sa nám to oplatilo. Prirátať do toho treba naše náklady na výrobu. Tiež som počul, že o extraligu má záujem RTVS, my možno budeme sprostredkúvať aspoň zápasy reprezentačnej dvadsiatky, kde sú podmienky zo strany partnera pre nás výhodnejšie.
Aj iné domáce športové zväzy žiadajú úhrady za televízne práva?
Keď chcete vysielať domáce podujatia zadarmo a od nikoho nič nepýtate, začne si pýtať druhá strana... Veľa ľudí si nás navyše mýlilo so štátnou, dotovanou televíziou a čudovalo sa, prečo chceme zas my za to niečo. Rok trvalo, kým sme všetkých uviedli na správnu mieru. Zväzy musia vedieť, že slovenský šport má taký lokálny charakter, že bez televízie ťažko odprezentujú sponzorov inak ako pár stovkám ľudí na štadióne. Našťastie si to niektoré z nich, napríklad basketbalový zväz, vzali za svoje a myslím, že sa vďaka tomu extraliga solídne propagovala.
Avizovali ste zaradenie prvého kanálu do DVB-T, v akom je proces štádiu?
Chceme ísť do viacerých lokálnych multiplexov. Naďalej rokujeme o podmienkach aj so spoločnosťou Avis, ktorá má sieť regionálnych multiplexov pokrývajúcich západné Slovensko a časť územia na strede a na východe.
Towercom ste neoslovili?
Oslovili, ale nedostali sme primeranú odpoveď, z čoho nám vyšlo, že asi nemajú záujem o tento typ stanice.
Obsah sprístupňujete aj na webe v rámci jednorazových poplatkov za prenosy, ako i mesačných paušálov za tri eurá. Upraví sa nejako táto stratégia?
Máme tam v súčasnosti vyše tisíc predplatiteľov, hoci sme službu spustili len pred pár mesiacmi. Ešte väčšie čísla očakávame, keď začneme vysielať Premier League, tam ale predpokladáme aj zvýšenie ceny predplatného a takisto tie zápasy nebudeme predávať samostatne. Meníme v súčasnosti aj technologický základ streamov, ktoré zvládnu väčší nápor, lebo problémom sme čelili napríklad pri domácom basketbale, kde bol o finále extraligy veľký záujem.
Slovak Sport TV vznikal v naoko skromných podmienkach s ambíciou nahradiť zrušenú verejnoprávnu Trojku, no teraz máte prémiový obsah a spúšťate ďalší kanál. Bola takáto expanzia od začiatku plánovaná?
Vyvíja sa to v čase, pred rokom by nám nenapadlo, že by sme mohli získať NHL či Premier League. Chceli sme sa zameriavať na slovenský šport, ale prišli sme na to, že to pre slovenských operátorov nie je atraktívny obsah. Stavili sme teda na top športové akvizície, ktoré by nám mali zabezpečiť širokú divácku obec a samozrejme aj výraznejšie príjmy z reklamy.
Na dvoch stoličkách
Róbert Greguš je konateľom eseročky Slovak Sport TV a zároveň jej spolumajiteľom, pričom o firmu sa delí so synom Lukášom a Jaroslavom Jánošíkom. Okrem funkcie generálneho riaditeľa Slovak Sport TV zastáva R. Greguš rovnakú pozíciu aj v regionálnej TV Central. Obe televízie sídlia v spoločných priestoroch v Nitre. „Central žije svojím životom s vlastným vysielaním a regionálnym spravodajstvom. Som však v oboch televíziách a bolo by čudné, ak by si nevychádzali v ústrety,“ poznamenal.
R. Greguš odkúpil miestnu televíziu v roku 2006 ešte pod starým názvom TV Zet (niekdajšia TV Zobor) a pôvodne s ňou mal takisto odvážne plány – Central bola skratka pre Central Europe Television, ktorá sa mala stať stredoeurópskou stanicou vysielajúcou na satelite. „Financovať podobný projekt regionálnej televízie v našich podmienkach a v čase krízy bolo prakticky nemožné. Na západe je to iné, tam sú ľudia viac ochotní platiť za informácie z ich okolia. Zo satelitu sme odišli a ušetrili desiatky tisíc eur,“ zrekapituloval predchádzajúci vývoj R. Greguš.