Monitoring komerčného priestoru počas vysielania svetového šampionátu robila tradične agentúra TNS, údaje nehovoria o reálnych príjmoch, ale predstavujú reklamné výdavky zadávateľov vychádzajúce z oficiálnych cenníkových cien bez zohľadnenia bartrov, bonusov či agentúrnych provízií.
TNS zaznamenala vo vysielaní verejnoprávnych staníc počas 17 dní, keď bežali MS v Českej republike, dovedna 2 627 spotov a odkazov. Priamo na zápasy a ostatné „hokejové“ vysielanie bolo naviazaných 1 403 spotov. Ich hodnota predstavovala 2,74 milióna eur. Hokej generoval v období trvania šampionátu 85 percent príjmov RTVS z televíznej reklamy a sponzoringu.
V celkovom rozložení kampaní mali reklamné spoty 82-percentný podiel (2 243 600), sponzoringové 18-percentné zastúpenie (499 984 eur).
Podiel hokejovej reklamy a sponzoringu | ||
Typ spotov | Podiel [%] | Výdavky [€] |
reklamné spoty | 82 | 2 243 600 |
sponzoring | 18 | 499 984 |
spolu | 100 | 2 743 584 |
Zdroj: TNS Slovakia |
Obligátne najviac televízia zarobila na takzvaných power brejkoch, teda reklamách zaradených priamo v tretinách hokejových duelov. Odvysielaných 270 spotov tohto typu malo hodnotu 1 868 000 eur. Predstavovalo to až 83 percent rozpočtu zadávateľov určeného na reklamu.
Záujem o reklamu v power breakoch sa oproti predošlému roku podľa TNS zvýšil. „Vyplýva to z viac ako 100-percentného nárastu výdavkov do reklamy v divácky atraktívnejších tretinách zápasov,“ konštatovala agentúra.
Výdavky na hokejové reklamné spoty | ||
Typ reklamy | Výdavky [€] | Počet spotov |
Reklama v rámci reklamných brejkov | 375 600 | 147 |
Reklama v rámci power brejkov | 1 868 000 | 270 |
spolu | 2 243 600 | 417 |
Zdroj: TNS Slovakia |
Výdavky na sponzorské odkazy vo všeobecnosti medziročne poklesli o 14%. Záujem o sponzorské odkazy k zápasom sa medziročne zvýšil o skoro polovicu (+49%), objem výdavkov na sponzorské odkazy k Štúdiám MS v hokeji poklesol o tretinu (-33%).
Výdavky na hokejový sponzoring | ||
Typ sponzoringu | Výdavky [€] | Počet spotov |
Sponzoring Štúdia MS v hokeji | 169 488 | 352 |
sponzoring zápasov | 276 566 | 428 |
sponzoring ostatné (GBS, MS v kocke, Nezabudnuteľní, Česko-slovenská história, SMS súťaž) | 53 930 | 206 |
spolu | 499 984 | 986 |
Zdroj: TNS Slovakia |
Z klientov najviac podľa monitorovaných výdavkoch najviac preinvestovala automobilka Škoda, po ktorej nasledovali stávková kancelária Niké a obchodný reťazec Lidl, ktorý je v rebríčku top 10 zadávateľov počas MS tento rok nováčikom spolu so spoločnosťami McDonald’s, Coca Cola a Kooperativa.
Top 10 zadávateľov hokejovej reklamy a sponzoringu | ||
Zadávateľ | Výdavky [€] | |
1 | Škoda | 530 941 |
2 | Niké | 289 300 |
3 | Lidl | 236 600 |
4 | McDonalds | 231 416 |
5 | Fortuna | 210 500 |
6 | Orange | 205 900 |
7 | Coca Cola | 197 200 |
8 | Slovak Telekom | 193 400 |
9 | Kooperativa | 192 500 |
10 | Heineken | 100 792 |
Zdroj: TNS Slovakia |
Najsledovanejším programom, ktorý RTVS odvysielala v televízii počas tohtoročných MS v hokeji, bola tretia tretina zápasu Slovensko - Bielorusko v nedeľu 3. mája, ktorú videlo 1 388 000 divákov starších ako 12 rokov.