V RTVS so štátnou kampaňou na prechod DVB-T nie sú spokojní

RTVS nemá žiaden dosah na štátnu kampaň prechodu DVB-T, pritom práve pri Slovenskej televízii hrozí, že prechodom zaznamená najväčší úbytok divákov.

Na jar sa začalo vypínať analógové signálu. Po jeho ukončení pokrytie verejnoprávneho digitálneho multiplexu v prípade Jednotky a Dvojky nebude také veľké, ako je súčasné pokrytie prostredníctvom analógových vysielačov a prevádzačov. „STV vyjde zo všetkých vysielateľov pri tomto prechode najhoršie," povedal na poslednom zasadnutí Rady RTVS šéf Sekcie strategického rozvoja a techniky RTVS Róbert Oravec.

Jednotka má teraz pokrytie 99,2 percenta, Dvojka 95,8. Prevádzkovateľ verejnoprávneho multiplexu je licenčne zaviazaný na dosiahnutie pokrytiu 95 percent. "Po spoločných rokovaniach s prevádzkovateľom multiplexu sme dospeli k názoru, že bude veľmi ťažko dosiahnuť pokrytie aj tých 95 percent,“ povedal Oravec.  RTVS má podľa neho dve riešenia, buď otvorí zmluvu a bude rokovať o dokrytí miestnymi multiplexami, čo nie je také reálne, alebo cez kampaň navigovať občanov, ktorí nebudú mať príjem, aby si ho zabezpečili iným spôsobom - prostredníctvom satelitu, IPTV, MMDS alebo káblových rozvodov.

Kampaň platená z ministerstva dopravy je podľa vedenia RTVS nedostačujúca. „Veľký problém je hlavne zo staršími občanmi, ako ich ponavigovať. Každá domácnosť, každá anténa je špecifický prípad. Dá sa to rozdeliť na desať druhov, ale veľmi ťažko sa to dá plošne nejakou kampaňou vysvetliť. Tam budeme musieť vysvetľovať ľuďom, aby sa obrátili na odborníkov, na mladších príbuzných, na susedov,“ povedal Oravec. Reálne nedostatky v pokrytí sa podľa odhadov RTVS môžu po vypnutí týkať 12 až 13 percent domácností, čo je podľa neho dosť hrozivé číslo.

„Pripravujeme samostatnú kampaň, pretože podľa môjho názoru tá kampaň, ktorá je realizovaná ministerstvom dopravy, nie je dostatočná, nevysvetľuje všetky okolností, “ povedal riaditeľ sekcie programu a štatutár RTVS Ľuboš Machaj. Vlastná kampaň RTVS pôjdeme do printov, bude šírená aj pomocou programových blokov v televízii, rozhlase. Na informovanie už vyčlenili priestor aj vo viacerých reláciách, hlavne na Rádio Regina. Postup zverejnili aj na vlastnej stánke. "Pripravujeme ľudí aj na komunikačnom oddelení,“ povedal Machaj. "Zabezpečili sme výrobu a konfiguráciu vkladačov do signálovej cesty, beží oznam, že vysielač bude vypnutý,“ povedal Oravec.

STV na štátnu kampaň nemá priamy dosah. Nesie za ňu zodpovednosť ministerstvo dopravy, realizuje ju vybratá agentúra. „Prevádzkovateľ multiplexu má v licencii záväzok realizovať aj informačno-produktovú kampaň. V licencii ani vo výberových podmienkach nebol definovaný rozsah tejto kampane, nemáme zmapované, ako táto kampaň beží," povedal Oravec.

„Pri tomto napätom rozpočte sme uvoľnili 60-tisíc eur na vykrytie tých signálov, kde by do 31. 8. došlo k výpadku. Ak sa vypne analóg, tak potom už riešenie nebude,“ povedal šéf ekonomiky Peter Ondro.

Existuje aj materiál, ktorý odporúča generálnemu riaditeľov zakúpiť dekódovacie karty na satelit. "Je to len odporúčanie, je to ale otázka financii. Ak by sme pokryli všetky domácnosti, bolo by potrebných 5 miliónov eur. V tomto období na to RTVS nemá," povedal Oravec.

"STV je akokeby outsider procesu digitalizácie na Slovensku, na RTVS padnú všetky negatíva toho procesu. STV príde (z vysielateľov) o najväčšiu časť pokrytia domácností, zároveň tie domácnosti, sú platiteľmi úhrad a  môže to mať negatívny vplyv na ich platobnú disciplínu," povedal tiež predseda rady Miroslav Kollár.