Respondenti aj tentoraz odpovedali na otázku „Ktorá televízia má podľa vás najobjektívnejšie spravodajstvo?“. V odpovedi mohli určiť iba jednu televíziu. Pojem „najobjektívnejšie“ si interpretovali sami.

Najviac respondentov označilo RTVS – 25,5 percenta. Druhá je Markíza s 25,3 percenta, tretia Ta3 so 17 percentami a štvrtá Joj so 16,1 percenta. Inú televíziu uviedli dve percentá opýtaných, odpoveď „žiadna“ uviedlo 0,9 percenta a vyše 13 percent nevedelo odpovedať, respektíve sa k otázke nevyjadrilo.

RTVS vedie v prieskume o objektívnosti iba druhý raz v histórii – od roku 2012, keď tento parameter televízneho spravodajstva Median začal merať vo svojom kontinuálnom prieskume. Prvý raz bola RTVS na čele vlani v treťom kvartáli, takisto tesne pred Markízou o dve desatiny percentuálneho bodu.

Podiel odpovedí, ktoré boli v aktuálnom prieskume za verejnoprávnu televíziu, rástol vo štvrtej vlne merania po sebe, nie je ale historicky najvyšší – RTVS mala viac percent v roku 2015. RTVS využíva najmä pokles Markízy, ktorá bola ešte na prelome rokov 2015 a 2016 nad 30 percentami, no potom padala. Od 3. kvartálu vlaňajška však už aj Markíza opäť stúpa.

Agentúra Median naďalej interpretuje výsledok RTVS a Markízy ako zhodný, upozorňujúc na štatistickú odchýlku. „Trendom niekoľkých posledných období je vyrovnávanie hodnotenia objektivity Slovenskej televízie a TV Markíza. Výsledky oboch staníc sú štatisticky neodlíšiteľné, je možné povedať, že obe stanice sú hodnotené zhodne. Obe najlepšie hodnotené stanice z pohľadu objektivity spravodajstva v poslednom polroku mierne zlepšujú svoju pozíciu,“ uvádza agentúra.

RTVS opäť tesne vedie, podľa divákov má najobjektívnejšie spravodajstvo

Zdroj: Median SK

RTVS však sleduje pozitívny trend pri svojom hodnotení najmä z dlhodobého vývoja – v prvom meraní objektivity spravodajstva skončila u divákov začiatkom roku 2013 štvrtá s 15,8 percentami odpovedí – za Markízou, Joj aj Ta3.

Prieskum Medianu má deklaritívny charakter, nemusí nevyhnutne hovoriť o reálnej objektivite spravodajstva, ktorá patrí ku kvalitatívnym parametrom. U respondentov sa navyše môže značne líšiť chápanie pojmu „najobjektívnejšie“ a do ich subjektívneho hodnotenia tak môžu vstupovať aj iné charakteristiky.

Respondent sa naprílad môže uchýliť v odpovedi uviesť spravodajstvo, ktoré sám sleduje, aby si jeho voľbu obhájil, hoci porovnať jeho objektivitu s ostatnými televízie nemôže či nevie. RTVS si sledovanosť spravodajstva v posledných rokoch výrazne zvýšila, najsledovanejšie správy však naďalej vysielajú komerčné stanice Joj a Markíza.

Prieskum robil Median v januári – marci tohto roka na vzorke 2 038 respondentov. Väčšinu vzorky – asi 70 percent – tvoria osobné rozhovory s anketármi, zvyšok sú samostatné vyplnenia webdotazníka.