RTVS nasadila do vysielania výzvu na prihlasovanie dedín, záujemcovia môžu kontaktovať tvorcov prostredníctvom e-mailu či telefonicky.
Tak ako v minulých rokoch si produkcia z prihlásených obcí vyberie tie, ktoré postúpia do druhého kola. Dediny musia následne doručiť motivačný list, v ktorom potvrdia, že účasť v televíznej relácii má aj plnú podporu starostu.
Tvorcov zároveň zaujímajú najzaujímavejšie fakty o obci z jej histórie i súčasnosti. Zároveň chcú mať istotu, že sa do súťaženia zapoja aj miestne spolky, združenia či tínedžeri.
Obce v najužšom výbere potom štáb navštívi a vyberie finálnu zostavu, kde prebehne nakrúcanie. Naj dedinku Slovenska pre RTVS vyrába spoločnosť good tv, ktorá dodáva aj zábavno-súťažnú šou Milujem Slovensko.
Súťaženie obcí o titul „naj dedinky“ rozbehol RTVS v roku 2014, prvá séria mala šesť častí, druhá už deväť a vlaňajšia edícia osem epizód. Aktuálne titul z roku 2016 drží obec Tuchyňa, ktorá získal najviac bodov v diváckom hlasovaní.
Pôvodný formát vychádza z myšlienky súperenia dedín „na diaľku“, v každej sa odohrá niekoľko disciplín, ktoré preverujú schopnosti a súdržnosť obyvateľov. Tí plnia rôzne typy úloha, jedna je určená pre starostu, druhá pre niektorú z rodín, ďalšia spája viacero ľudí v skupine a vo finále sa do plnenia zadania má zapojiť čo najviac obyvateľov obce.
Naj dedinku Slovenska vysiela RTVS počas letných prázdnin v piatkovom prime-time. Vlaňajší ročník mal priemernú sledovanosť 282-tisíc divákov pri trhovom podiele 16,7 percenta v 12+. Mladších divákov vo veku od 12 do 54 rokov bolo v priemere 81-tisíc (share 9,2 %).