Mestečko South Park zažíva nevídaný reštart. Spoločnosť Paramount Global získala exkluzívne svetové streamovacie práva na tento slávny animovaný seriál – a neprišlo ju to lacno. Za päťročnú zmluvu zaplatí 1,5 miliardy dolárov, čo znamená 300 miliónov ročne. South Park sa tak stáva najdrahším animovaným seriálom v histórii.
Za túto sumu dodajú tvorcovia Trey Parker a Matt Stone každoročne desať nových epizód, pričom všetkých 26 doterajších sezón bude po prvýkrát kompletne dostupných na streamovacej platforme Paramount+. Nové časti budú mať premiéru najprv v lineárnom vysielaní na Comedy Central a následne sa presunú na Paramount+.

Návrat domov (s poriadnym účtom)
Paradoxne mal South Park roky domov na HBO Max, a to aj napriek tomu, že jeho produkčná spoločnosť Park County patrí pod Paramount. Dôvod? V čase, keď sa v roku 2019 rozhodovalo o streamovacích právach, Paramount ešte vlastnú platformu nemal. Preto licenciu predal konkurencii.
Návrat na domovskú službu preto nebol jednoduchý – Paramount sa pokúšal o dohodu so spoločnosťou Warner Bros. Discovery, prevádzkovateľom HBO Max. Navrhol spoločné vysielanie. Warner však nesúhlasil a Paramount musel konať sám. Výsledkom je exkluzívna zmluva s cenovkou, ktorá šokovala aj Hollywood.

Nová séria, staré ostrie
Najnovšia, 27. sezóna South Parku sa oneskorila – pôvodne mala štartovať už 9. júla, napokon sa však premiéry dočkala až 23. júla. Dôvodom bolo napätie súvisiace s fúziou medzi Paramount Global a spoločnosťou Skydance, ktorá spôsobila právne spory aj v rámci South Parku. Tvorcovia sa netajili frustráciou. Na sociálnych sieťach napísali: „Sme v štúdiu a pracujeme na nových epizódach, dúfame, že sa ich fanúšikovia dočkajú.“
Napriek tomu Parker a Stone zostávajú verní svojmu štýlu a hneď v prvej časti novej série poriadne pritvrdili. Na paškál si vzali Donalda Trumpa, ktorého ukázali v posteli so Satanom a neskôr, ako hrozí žalobami všetkým obyvateľom South Parku.

Okrem Trumpa sa tvorcovia pustili aj do ďalších horúcich tém. Nová epizóda rieši umelú inteligenciu, náboženstvo na verejných školách a vládnu cenzúru. Nevyhli sa ani vlastnej domovskej stanici – na konci dielu nepriamo reagujú na zrušenie The Late Show with Stephen Colbert, ktorý v poslednej dobe ostro kritizoval Paramount za mimosúdne vyrovnanie s Trumpom v hodnote 16 miliónov dolárov.
Pozrite si upútavku:
South Park ako multimediálna franšíza
Od svojho vzniku v roku 1997 si Mestečko South Park vybudovalo pozíciu najväčšieho hitu stanice Comedy Central. Hoci sledovanosť v posledných rokoch kolísala, franšíza sa rozšírila do viacerých oblastí: vznikli filmové špeciály, komiksy, videohry, aj rozsiahly merchandising.
Najnovšia správa o kráľovskej zmluve je dôkazom, že Parker a Stone sú stále neprehliadnuteľnými hráčmi vo svete zábavy – a že vulgárne, nekorektné a satirické kreslené postavičky zo South Parku majú stále čo povedať.
„Nie je to len kontrakt, je to záväzok voči našim fanúšikom, tímu a celému Paramountu. Chceme vybudovať niečo výnimočné,“ vyhlásil Trey Parker. A za 30 miliónov dolárov na epizódu si môžu dovoliť byť poriadne výnimoční.

Od vianočnej pohľadnice k miliardovým ziskom
Mestečko South Park je americký animovaný seriál, ktorý v roku 1997 vytvorili Trey Parker a Matt Stone pre televíznu stanicu Comedy Central. Tento seriál pre dospelých sa preslávil svojím drsným jazykom a absurdným humorom, ktorý sa dotýka širokého spektra tém. Príbehy sa točia okolo štyroch chlapcov – Stana Marsha, Kylea Broflovského, Erica Cartmana a Kennyho McCormicka – a ich bizarných dobrodružstiev vo fiktívnom mestečku v Colorade a jeho okolí.
Pilotná verzia South Parku vznikla ešte v roku 1992 ako animovaná pohľadnica s názvom "The Spirit of Christmas", ktorú Parker a Stone vytvorili pre producenta Foxu. Video sa rýchlo stalo virálnym — ešte pred YouTube — a odštartovalo ich kariéru.
V roku 2021 podpísali tvorcovia zmluvu s Paramountom na 14 originálnych filmov a nové epizódy v hodnote 900 miliónov dolárov. V roku 2025 pribudla nová päťročná zmluva za 1,5 miliardy. Spolu už zarobili viac než 2,4 miliardy dolárov.

Bežná epizóda Mestečka South Park vznikne za šesť dní. Vďaka tomu dokáže reflektovať aktuálne udalosti takmer v reálnom čase – od politických škandálov po virálne fenomény. Kenny bol v prvých sériách známy tým, že v každej epizóde zomrel, vždy iným spôsobom. Tento gag tvorcovia neskôr obmedzil, ale fanúšikovia naň nikdy nezabudli.
Animovaný seriál získal viacero cien Emmy, no zároveň bol zakázaný v Číne, čelil cenzúre v Rusku, na Blízkom východe a v niektorých krajinách Afriky. Kontroverzia je jeho DNA.
Mestečko South Park však nie je len seriál. Stal sa z neho kultúrny fenomén a značka, ktorá zahŕňa filmy, ako napríklad "South Park: Bigger, Longer & Uncut" (1999), videohry "The Stick of Truth", "The Fractured But Whole", merchandising (tričká, figúrky, doplnky, knihy) a nezanedbateľnou nie je ani meme kultúra: Cartmanove hlášky a scénky sú stálicou na internete.