Videli sme veľký nový newsroom centra interaktivity. S týmito vecami máte asi v Markíze veľké plány.
V princípe máme jeden veľký on-line projekt, s ktorým je spätá istá vízia. Tá bude naplnená zrejme až vstupom digitálnych licencií na trh. Kým k tomu dospejeme, snažíme sa využiť platformy, ktoré máme k dispozícii. Máme najsledovanejší teletext na Slovensku, ktorý má 30-percentný podiel na trhu, máme najúspešnejšiu televíznu stránku v slovenskom-českom regióne. Spadajú pod nás aj SMS aktivity. Toto sú veci, ktoré teraz v Markíze spadajú pod centrum interaktivity. Momentálne ich chápme ako formu komunikácie s divákom. V budúcnosti bude interaktivita postavená na tom, že divák si bude môcť zvoliť niečo, čo chce vidieť na obraze. Ale to je naozaj až otázka digitálnych televízií.
Videli sme u vás ešte niekoľko voľných stoličiek, ktoré sa práve montovali. Idete aktuálne obsadzovať nejaké ďalšie pozície?
Montuje sa práve redakcia teletextu, ktorá sa sťahuje ku nám.
Koľko ľudí v súčasnosti tvorí Centrum interaktivity?
Centrum interaktivity televízie Markíza vzniklo minulý rok, riadi ho bývalý šéf promotion televízie Roman Neuschl. Zastrešuje internetové aktivity, teletext a činnosti a služby súvisiace s mobilnými zariadeniami. Centrum sídli v priestoroch bývalej reštaurácie, ako kuchynka zostal zachovaný bar pre potreby redakcie. Viac obrázkov.
Je to kombinácia interných a externých zamestnancov. Máme 12 interných zamestnancov a predpokladáme postupný rast. Momentálne neviem povedať, či niektoré služby ponecháme outsourcované, alebo ich budeme ťahať ku nám. Rast počtu zamestnancov si však určite bude vyžadovať vývoj.
Blízko vášho stola bola taká malá blikajúca skrinka.
To sú všetko veci, ktoré nás napájajú na televíziu. Išlo o digitálne prepojenie s „kamennou televíziou“ , kde sa dajú okamžite strihať všetky príspevky, ktoré sú v spravodajskom online systéme redakcie. Keď potrebujeme niečo strihať, je veľkou výhodou mať možnosť strihať napriamo a nevyužívať klasický TV postup sťahovania na betu a následného strihu.
Nefunguje to teda tak, že nahrávate vysielanie Markízy a dodatočne z toho vystrihávate programy.
Vôbec nie. Web je rozčlenený do niekoľkých kategórií. Spravodajská sekcia je samostatná online redakcia. Druhá redakcia pripravuje všetky podstránky televíznych programov a relácií. Ďalej sú to technické zložky, projektový manažér, programátori, ktorí tvoria aplikácie a koordinátori prác, ktorí riadia outsourcované veci.
Čo robí spravodajská redakcia na vašom webe, normálnu spravodajskú prácu?
Fungujeme ako úplne samostatná homogénna redakcia, ktorá veľmi úzko spolupracuje s redakciou spravodajstva televízie.
Fungujeme ako úplne samostatná homogénna redakcia, ktorá veľmi úzko spolupracuje s redakciou spravodajstva televízie. Obe si spoločne komunikujú nosné témy, produkty alebo spravodajské zložky, ktoré budú komunikovať divákovi a užívateľovi netu, či teletextu počas dňa. Pokrývajú ich prostredníctvom textu, audia, videa, sťahujú informácie z webu, využívajú zdroje tlačových agentúr, chodia na brífingy, tlačovky... Normálni lietajúci redaktori.
Keď teda normálni, majú k dispozícii aj autá na výjazdy?
Majú k dispozícii jednokamerové vozy, ktoré používajú k príprave príspevkov. Úzko výrobu koordinujeme so zodpovednými redaktormi v spravodajstve, aby nedochádzalo k zdvojeniu spracúvania. Všetky materiály, ktoré sa vyrábajú pre televíziu sú okamžite nahliadnuteľné on-line redakciou. Zároveň, kamenná redakcia spravodajstva môže od nás počas dňa brať nami spracované informácie použiť ich pre večerné alebo popoludňajšie spravodajstvo.
To sú tie TNky.sk?
Áno. To sú tie nové TNky.sk.
Dva mesiace sme sa pozerali na banner TNky, ale nikdy sme tam neklikli. V tom písme to vyzeralo ako Trnky, bez dizajnu pripomínajúceho vaše spravodajstvo to pôsobilo ako reklama na nejakú cudziu stránku. Teraz sme to nevedeli nájsť ani v menu webu, funguje ten projekt ešte?
V menu stále komunikujeme Správy. Aktuálne je vonku beta verzia, ktorú stále dokončujeme. Pracujeme s redakčným tímom, robíme v ňom zmeny, od januára sa vystriedalo dosť veľa ľudí. Momentálne je stabilizovaný tak, že som s ním spokojný. Ešte ho však potrebujeme dopĺňať. V princípe adresa TNky.sk vznikla preto, lebo interne sa Televízne noviny v Markíze neoznačujú inak, než práve TNky.
My vaše spravodajstvo nevoláme TNky, ale správy alebo Televízne noviny.
Značku Televíznych novín chceme držať, keďže adresa televiznenoviny.sk by bola strašne dlhá a ľudia by ju nepísali, rozhodli sme sa práve pre doménu TNky.sk.
Keď niekto napíše televiznenoviny.sk, aspoň ho to presmeruje?
Samozrejme. To je rozumné riešenie ale predpokladám, že ľudia si na to zvyknú a vhodnou marketingovou komunikáciou ich presvedčíme, že TNky...
...nie sú Trnky.
Presne tak. (smiech)
Keď to teda spustíte naostro bude to fungovať takto ako teraz, len lepšie? Alebo pribudnú aj nejaké nové funkcie?
To vám teraz nepoviem, v krátkej dobe to už bude vonku. Keď sa však pozriete napríklad na BBC alebo Pro7 tak vidíte, že interaktivita vyzerá tak, že kamenná televízia prinesie základnú informáciu a web rozšírené informácie.
V súvislosti s týmto, čo hovoríte na spôsob, ako postupuje v tejto oblasti denník Sme?
Sme je momentálne líder v spravodajských portáloch, dobre pochopili myšlienku prepojenia printu a onlinu. Má vynikajúce zázemie, začali s tým veľmi skoro a hrozne rýchlo naučili redaktorov pracovať s webovským prostredím, čo je veľmi príjemné. Báza redaktorov, ktorú má Sme je podľa mňa veľmi dobrá a myslím si, že Sme určilo isté trendy v slovenskom žurnalistickom webovskom prostredí. Redizajn, ktorý urobili, mi však absolútne neprináleží hodnotiť.
Pravdu tak nevychválite?
Pravda ako online projekt nejde sama svojím smerom. Sme sa vykryštalizovalo ako samostatný portál.
Keď ste pred rokom menili web, tvrdili ste, že to má byť niečo viac televízne. Keď si to človek zapne, má mať dojem, že je na webe televízie.
To stále platí. Web Markízy je a bude vždy marketingovým nástrojom televízie Markíza a vždy to bude komunikačný kanál, ktorým bude Markíza promovať veci, ktoré vysiela. Napríklad, keď spúšťame spravodajský portál, tak ho nazveme Televízne noviny. Keď spúšťame herný portál, tak chceme dotiahnuť užívateľov, ktorí sú u nás zvyknutí na zábavu a preto ho komunikujeme prostredníctvom tvárí, ktoré sú známe zo zábavy na Markíze. Všetko to spolu súvisí. Mohli ste si všimnúť, že spustenie nových sekcií bolo presne načasované na spustenie programovej štruktúry s Ordináciou v ružovej záhrade a s druhou sériou Susedov. Web žije s televíziou.
Prečo teda užívateľ po načítaní webu vidí obrovské logo Paľby namiesto loga aktuálneho ťažiskového projektu Bailando?
Vzhľadom na to, že oba ťažiskové projekty dosahujú veľmi slušné ratingy, nepotrebujeme ich na webe tak silno komunikovať.
Pri štarte kampaní na Bailando aj na Ordináciu sme mali pevné bannery nastavené priamo na titulke. Nastavené boli absolútne natvrdo, cez víkend išlo natvrdo Bailando a v utorok, stredu a štvrtok Ordinácia. Kvôli vysielaciemu času. Vzhľadom na to, že oba ťažiskové projekty dosahujú veľmi slušné ratingy, nepotrebujeme ich až tak silno komunikovať. Potrebujeme podporiť aj projekty, ktoré sú v off-prime, ktoré sa napríklad aktuálne vysielajú proti hokeju. Je to nastavené tak, aby sme nekomunikovali len highlightové produkty, ktoré už majú „zabezpečený“ rating, podiel na trhu a samotnú divácku kulisu.
Má už teraz web silu prilákať internetového diváka? Napríklad, keď si niekto pozrie Susedov na základe toho, že mu zapáčia videá skečov na webe.
Susedia sú výborný príklad. Napríklad v Česku vzniklo strašne veľa falošných fan-stránok Susedov. Mladí chalani si vyrobili často až nekultúrne škaredé, ale veľmi zaujímavé stránky. Vytvára ich cieľová skupina, posielajú si tam rôzne odkazy, bavia sa typickým slovníkom. Je to ten najlepší príklad, keď web priťahuje ľudí spätne k televízii. Je to do budúcnosti určite veľmi dôležitý model.
Zatiaľ je tam asi ešte veľa otáznikov.
Nikto nevie, kde bude web v roku 2012. Rozvíja sa slobodne, nezávislo. Na Slovensku mainstreamovo nefungujú set top boxy, schopné mobilné zariadenia, užívatelia v princípe nevyužívajú viac on-line platforiem ako web, televízia a teletext. Toto zoskupenie je teda základ, ktorý v budúcnosti prinesie viac.
Čo web Joj? Nový manažment taktiež založil samostatnú online divíziu.
Web Jojky nebudem komentovať.
Je podľa vás dobre, ak sa televízia na svojom webe primárne sústredí na televízne produkty a ostatné ide do úzadia?
Správna cesta je pre web ponúknuť užívateľovi to, čo hľadá a na čo je zvyknutý z kamenného prostredia.
Pri napĺňaní podstránok spolupracujete aj s PR oddelením?
Skvelá výhoda pre mňa je, že som sám prišiel z Centra marketingu, kde som bol spolutvorcom komunikačných stratégii. Veľmi ľahko sa mi teda adaptujú do prostredia webu.
Markíza postupne vybudovala veľmi robustný archív, diváci si naň zvykli a pýtali si ho aj od ostatných televízií. Tie ho museli priniesť, aj v Česku. Vo svete však taký veľký a hlavne bezplatný archív nebýva pravidlom. Neľutujete teraz veľkorysý prístup k budovaniu videoarchívu keď sa pozeráte na náklady na jeho prevádzku?
Dodávame na trh viac ako 5,9 milióna prehraných videí mesačne, je to skutočne veľmi veľké číslo. Z pohľadu financií to pre nás nie je až taká veľká položka, navyše je to služba nášmu divákovi, ktorá je úspešná, čiže naopak, som rád, že máme tak široký a kvalitný archív.
Prečo je pre vás tak dôležité držať si v archíve relácie aj niekoľko rokov?
Keď si pozriem štatistiky, zisťujem, že diváci sa vracajú aj na veľmi staré vydania tradičných relácií ako Aj múdry schybí a Dereš, je to pre divákov naďalej zaujímavé. Veľmi to svedčí o báze Markízy, tradícii. Na tých videách vidíte, že sme tu dvanásty rok a máme zázemie.
Príde čas, keď si Susedov pozrieme za 49 korún a Ordináciu 69 za diel?
Rozhodne nie. Tieto produkty vysielame zadarmo v televízií, prečo by za ne mali ľudia platiť?
Ste Centrum interaktivity televízie Markíza, ale v newsroome sme žiaden televízor s vysielaním Markízy nevideli.
Sme on-line médium, všetko pozeráme na webe.