Roland Kyška sa stal šéfredaktorom Hlavnej redakcie spravodajstva, športu a publicistiky Slovenskej televízie v auguste minulého roka. Mladý novinár predtým pracoval v tíme Reportérov STV, v týždenníku Plus 7 dní a televízii Global. V rozhovore vysvetľuje, ako predvolebné debaty prestanú byť nezáživné, prečo sa Správam STV nedarí zvyšovať sledovanosť a aká je novinárska práca vo verejnoprávnej televízii, ktorá neraz musí čeliť politickým tlakom.



Mediálne.sk: V predvolebných diskusiách budú vystupovať vždy zástupcovia troch strán. Ako ste ich vyberali?


Roland Kyška: Nie zanedbateľným kritériom bola divácka atraktivita. Koniec koncov je aj v záujme politikov, aby tieto diskusie boli sledované. Snažili sme sa vytvoriť vyrovnané dvojice. Zohľadňovali sme pritom či strana je parlamentná a samozrejme aj jej preferencie. Platná legislatíva nám našťastie nezväzuje ruky tak ako v minulosti a preto verím, že po prvý raz budú predvolebné diskusie na STV aj pútavé a dynamické.


Mediálne.sk: Veľké strany, ktoré majú reálnu šancu sa dostať do parlamentu, s takýmto modelom súhlasili, menšie strany, ktoré sa zrejme spoliehali, že sa „mihnú“ vedľa silnejších subjektov, proti zostave politický debát protestovali. Aké úvahy sprevádzali zostavovanie diskusných stolov?


Roland Kyška: To, že by sme pristúpili na ich požiadavku žrebovať obsadenie diskusných relácií, im ešte negarantuje, že by sa mohli stretnúť s predstaviteľmi silnejších strán. Mali sme informácie, že veľké strany by do takýchto debát neposielali lídrov, ale skôr „béčkových“ politikov. Ich argumenty nemali žiadnu oporu v legislatíve.


Mediálne.sk: Ustúpili ste nakoniec v niečom kritike menších strán?


Roland Kyška: Urobili sme menší ústupok v tom, že sme zmenili obsadenie dvoch diskusných relácií. Podľa pôvodného rozpisu by sa totiž dve strany stretli v diskusiách dvakrát.


Mediálne.sk: Predvolebné debaty by už nemali byť nudou. Ako na to?


Roland Kyška: Neustupovať politikom.


Mediálne.sk: Politici budú zrejme citovať vopred naštudované bonmoty. Dostanú priestor pred voľbami aj analytici, ktorí by vedeli prínosnejšie zhodnotiť volebné programy a vyhlásenia politikov?


Roland Kyška: V Správach STV a Správach a komentároch sme minulý týždeň spustili seriál „Voľby 2006„. V ňom sa snažíme porovnávať volebné programy strán, ktoré majú podľa prieskumov verejnej mienky šancu dostať sa do parlamentu. Súčasťou seriálu sú aj diskusie s analytikmi v Správach a komentároch.


Mediálne.sk: Čo by ste očakávali od niektorého z moderátorov STV, ako by sa mal/a zachovať pri rozhovore s Marianom Kotlebom, ak by ten začal hlásať v živom vysielaní podobné nezmysly ako v Slovenskom rozhlase?


Roland Kyška: Že sa zachová ako profesionál, ktorý si ctí slovenské zákony a ústavu a jednoducho nedovolí, aby niekto takéto postoje vo vysielaní Slovenskej televízie propagoval. Na takúto situáciu sme pripravení.


Mediálne.sk: Po skončení Majstrovstiev sveta v hokeji sa ukázala oslabená pozícia Správ STV, svoje urobili zrejme bulvárne magazíny komerčných televízií. Existuje vôbec ešte reálny priestor pre to, ako zvýšiť sledovanosť v časovom slote 19:30?


Roland Kyška: V porovnaní s januárom 2006 klesli aj ratingy hlavných spravodajských relácií komerčných televízií o zhruba tretinu. Je to dané aj ročným obdobím, lepším počasím a je to každoročný trend. Naďalej sa snažíme zvyšovať kvalitu spravodajstva, vyhľadávať atraktívne témy a veríme, že toto je cesta aj k zvýšeniu sledovanosti.



Mediálne.sk: Analyzuje Slovenská televízia dôvody nízkej sledovanosti? Aké sú tie hlavné?


Roland Kyška: Samozrejme, výsledky peoplemetrového merania analyzujeme každé ráno. Zistili sme, že v porovnaní s konkurenciou máme nízku sledovanosť v regiónoch. Výsledkom boli organizačné zmeny v HRSŠP a nadviazanie úzkej spolupráce s regionálnymi štúdiami STV. Snažíme sa prinášať čo najviac informácií z východného a stredného Slovenska. Skutočne sa to odrazilo na tom, že pozíciu v regiónoch sme si zlepšili.


Mediálne.sk: Je táto ťarcha, postarať sa o rating Správ STV, konkrétne na vašich pleciach?


Roland Kyška: Je na pleciach celého kolektívu spravodajstva.


Mediálne.sk: Peoplemetre hovoria, že spravodajstvo STV sledujú najmä starší diváci z menších obcí, často tam, kde nemajú dosah iné stanice. Mladého diváka zrejme Správy STV neoslovujú. Čím to je?


Roland Kyška: Ak sa pozrieme na vývoj ratingu za posledný rok, v mestách nad 50, respektíve 100-tisíc obyvateľov sme zaznamenali mierny nárast o približne jedno až dve percentá, čo znamená nárast o 40 až 95 tisíc divákov. Mierny nárast sme zaznamenali aj v nižších vekových kategóriách. Čo nás teší, je, že nás sledujú vysokoškolsky vzdelaní ľudia, ktorí tvoria najväčšiu časť divákov Správ STV.


Mediálne.sk: Nemáte pocit, že nech sú Správy STV aj najkvalitnejšou spravodajskou reláciou v Európe, Slováci to neocenia?


Roland Kyška: Správy STV sú podľa mňa zatiaľ len najkvalitnejšou spravodajskou reláciou na Slovensku.


Mediálne.sk: Zuzana Hajdu má rozšíriť tím moderátorov Správ STV. Koho návrh to bol? Stotožňovali ste sa s ním?


Roland Kyška: Bol to konsenzus, ktorý vznikol na programovej rade STV. Aj príchod Jarmily Hargašovej-Lajčákovej bol verejnosťou, či skôr médiami, vnímaný kontroverzne. My sme vedeli, že Jarka je profesionál a bude pre Správy STV prínosom.


Mediálne.sk: Branislav Zahradník z vedenia televízie už naznačil, že s imidžom Z. Hajdu sa bude musieť „pracovať“ iným smerom, zrejme preč od bulváru. Musia moderátori spravodajstva STV dodržiavať pravidlá, pokiaľ ide o vystupovanie v tlači?


Roland Kyška: Každý, kto chce pracovať v televízii a byť na obraze, musí rátať s istou stratou súkromia. Samozrejme existujú isté hranice, ktoré by moderátor alebo redaktor spravodajstva verejnoprávnej televízie nemal prekročiť.


Mediálne.sk: S kým bude Z. Hajdu moderovať Správy STV a ako sa budú moderátorky od leta striedať?


Roland Kyška: V tomto ešte nepadlo definitívne rozhodnutie.


Mediálne.sk: STV spustila na Jednotke promo pre svoje spravodajstvo. Zostane len na Jednotke alebo sa rozšíri kampaň aj do printov? Ide o dlhodobý zámer propagovať Správy STV?


Roland Kyška: Pripravujeme promokampaň, ktorú spustíme v priebehu júna. Bude jednak v podobe selfproma, ale aj v printoch a v outdoorovej podobe.


Mediálne.sk: Prvé správy oslovujú asi dve percentá ľudí nad dvanásť rokov. Spĺňajú očakávania? Čo je ich cieľom?


Roland Kyška: Prvé správy majú trochu smolu v tom, že idú oproti telenovele a bulvárnemu magazínu.


Mediálne.sk: Mali prvé správy prípadne otestovať potenciálny priestor pre presun Správ STV? Pred rokom televízia možnosť zmeny vysielacieho času vylučovala. Ešte stále ju kategoricky odmietate?


Roland Kyška: Prvé správy, tak ako v minulosti Denné správy, dokazujú, že diváci majú záujem skôr o hlavné spravodajské relácie v podvečernom čase. Spravodajské relácie počas dňa takmer nemajú diváka. Samozrejme s výnimkou výnimočných udalosti. V takýchto prípadoch Slovenská televízia zaraďuje do vysielania Mimoriadne správy. Možnú zmenu vysielacieho času Správ STV odmietame aj naďalej. Je hádam nejaká záruka, že v inom čase by boli sledovanejšie? Slovenská televízia musí byť hrdou a sebavedomou a nie za každú cenu sa prispôsobovať komerčným televíziám. Neznížili sme sa k tomu ani bulvarizáciou spravodajstva a nemienime ani opustiť tradičný čas o pol ôsmej.


Mediálne.sk: Pociťujete vo verejnoprávnej televízii väčší tlak – priamy alebo aj čisto subjektívny – na možno až prílišnú vyváženosť?


Roland Kyška: Mnohí ľudia si zamieňajú verejnoprávnosť s bezpohlavnosťou. Správy musia byť objektívne a vyvážené zo zákona. To ale neznamená, že majú byť bez nápadu, iskry a šťavy.


Mediálne.sk: Nezväzuje však práca vo verejnoprávnej inštitúcii novinárom STV niekedy ruky?


Roland Kyška: Novinárom v STV skôr zväzuje ruky to, že o ich osude v konečnom dôsledku rozhodujú politici. Generálneho riaditeľa televízie síce volí Rada STV, ale tá je zložená z politických nominantov. O zákone o koncesionárskych poplatkoch musia rozhodnúť tiež poslanci. Keby ho prijali na jar, mali by sme viac peňazí aj na spravodajstvo. Mnohí politici sa veľmi snažia ukázať, že sme ich rukojemníci. Je na každom z nás, či tomu pocitu podľahne.