Expremiér a predseda strany Smer-SD Robert Fico aj v roku 2010 porazil krízu. V slovenskom spravodajstve sa meno Robert Fico počas dvanástich mesiacov roka vyskytlo v 9 881 príspevkoch. Oproti roku 2009 to bolo o 810 menej, no aj tak predbehol slovo kríza a s výrazným náskokom predsedníčku vlády Ivetu Radičovú či slová diaľnica a povodeň. Vyplýva to z kvantitatívnej analýzy, ktorú pre Mediálne.sk na vzorke 20 relevantných spravodajských médií vypracovala spoločnosť NEWTON Media.

Robert Fico porazil krízu aj Radičovú. Slovo roka 2010 je opäť meno expremiéra
Zdroj: Tomáš Halász

Zdroj: TASR

O Robertovi Ficovi publikovali viac ako tisíc príspevkov denníky Sme, Hospodárske noviny a spravodajský portál Aktuálne.sk, viac ako 800 príspevkov mal v denníku Pravda, v televízii Ta3 a v spravodajstve Rádia Slovensko.

„Bývalý predseda vlády stále priťahuje najväčšiu mediálnu pozornosť. Ak tento politik niečo vyhlási, do médií sa to určite dostane. Za jeho medializáciou stojí aj obrovský počet príspevkov, ktoré hodnotia jeho činy a slová, čím sa mu pasívne opäť zvyšuje priestor v médiách,“ vysvetlil pre Mediálne.sk mediálny analytik spoločnosti NEWTON Media Martin Gonda.

Robert Fico porazil krízu aj Radičovú. Slovo roka 2010 je opäť meno expremiéra

Zdroj: graf

Graf znázorňuje medializáciu 20-tich kľúčových slov v období od 1. 1. 2010 – 31. 12. 2010 vo vybraných slovenských médiách.

Kauzálne slovo kríza, ktoré skončilo na druhom mieste, malo o 409 príspevkov menej ako obhajca titulu Robert Fico. Predsedníčka vlády a podpredsedníčka SDKÚ-DS Iveta Radičová bola tretím najpoužívanejším slovom v spravodajstve za rok 2010. Vyskytla sa v 6 968 príspevkoch. Oproti roku 2009 postúpila nahor o osem miest.

Slovo diaľnica, vo významoch dostavba, výstavba, skončilo na štvrtom mieste a oproti roku 2009 si polepšilo o 16 priečok nahor. Vysoko, na piate miesto, sa dostalo kauzálne slovo povodne, ktoré sa medializovalo v roku 2010 vo vyše štyroch tisíckach príspevkoch. Viac ako tritisíc príspevkov mali ešte slová Richard Sulík, euro, nezamestnanosť, Ivan Mikloš a Grécko, ktoré skončili od šiesteho do desiateho miesta.

Poradie najmedializovanejších slov v roku 2010 od 11. do 20. miesta:

  • Mikuláš Dzurinda (2 982 príspevkov)
  • parlamentné voľby (2 974), mýto (2 516)
  • Ján Fígeľ (2 472)
  • generálny prokurátor (2 295)
  • Béla Bugár (2 265)
  • Ivan Gašparovič (2 193)
  • Ján Slota (2 011)
  • Vladimír Mečiar (1 802)
  • Haiti (1 448 príspevkov)

Poradie od 21. miesta:
Viktor Orbán (1 389), Dobroslav Trnka (1 329), Sloboda a solidarita (1 233), Štefan Harabin (1 131), facebook (1 095), Slovenská televízia (1 093), transparentnosť (980), dvojaké občianstvo (934), Igor Matovič (890), zdražovanie (878), Pavol Paška (844), Euroval (811), Interblue (806), druhý pilier (716), Ernest Valko (685), Andrej Ďurkovský (663), Milan Ftáčnik (629), Svätopluk (626), wikileaks (620), poslanecká imunita (594), Hayek (593), Devínska Nová Ves (588), Smolensk (566), Tipos (551), Martin Chren (518), koncesionárske poplatky (474), Magdaléna Vášáryová (471), Ľubomír Harman (271), búranie PKO (230), Maroš Šefčovič (181).

"Ukazuje sa, že štandardná kauza má ročne okolo tisíc príspevkov. V roku 2009 boli takýmito kauzami nástenkový tender, lisabonská zmluva či jazykový zákon a v roku 2010 mali štandardnú medializáciu kauzy dvojité občianstvo, Slovenská televízia či medializácia poslanca Igora Matoviča. Nadštandardnú medializáciu, teda dvetisíc až štyritisíc príspevkov, mali v roku 2010 kauzy ako dostavba diaľnic, povodne, pôžička Grécku, mýtny systém či voľba generálneho prokurátora,“ uzavrel Gonda.

Analýza pozostávala z rebríčka 50 zvolených kľúčových slov (názvy káuz, mená politikov, iné udalosti), ktoré v roku 2010 slovenské médiá najviac opisovali.

Monitorované médiá a relácie: Ta3: Hlavné správy, Téma dňa, V politike, Analýzy a trendy; TV Markíza: Televízne noviny (o 19:00), Na telo; TV Joj: Noviny (o 19:30), De Facto; Jednotka STV: Správy STV (o 19:30), O 5 minút 12; Správy a komentáre; Rádio Slovensko: Rádiožurnál (12:00); Rádio Regina: Správy o 14:00; Rádio Expres: Infoexpres o 12:00; Rádio Viva: Správy 12:00, 18:00; Sme; Hospodárske noviny; Pravda; Nový Čas; Plus jeden deň;

Robert Fico porazil krízu aj Radičovú. Slovo roka 2010 je opäť meno expremiéra

Týždeň; Slovo; Trend; Profit; Plus 7 dní; Aktuálne.sk; Aktuality.sk.

Správa vznikla z podkladov výstupov produktu Mediálna analýza spoločnosti NEWTON Media. vypracovanej pre Mediálne.sk. Ide o prehľadný rozbor obrazu spoločnosti vytvorený médiami. Viac informácií o produktoch NEWTON Media na www.newtonmedia.sk.