Detektív Jánoš Marton (Ján Koleník) prichádza z Pešti objasniť záhadnú vraždu slúžky v kaštieli. Dej sa postupne zaľudňuje postavami a bizarnými figúrami, krížia sa jazyky a národnosti. Tento rakúsko-uhorský mix vytvára podklad pre detektívnu story, okorenenú o mystérium Zádielu a humorné eskapády žandárov Nahálku a Ondríka (Martin Nahálka a Milan Ondrík). K tomu filmová kamera, prekvapivo súčasná hudba a dialógy s pointami.
Domácu ponuku seriálov tak popri nekonečných konverzačkách, psychologických drámach či rýchloobrátkovom slapsticku dopĺňa nový formát. Pilotná časť, odvysielaná v nedeľu večer, urobila z Joj v čase vysielania trhového lídra. O tom, ako nastaviť seriál, aby u publika fungoval, hovorí jeho režisér a producent Peter Begányi, ktorý už má za sebou série Naši a Superhrdinovia.
Pozeráte seriály?
Veľmi málo.
Ale zrejme viete, že žijeme v globálnej seriálovej vlne.
Samozrejme. Profesne sa v rámci seriálov orientujem. Viem, aké seriály vznikajú a aké sú trendy. Pravidelne chodím na podujatia, zamerané na seriálovú tvorbu. V apríli idem na festival Series Mania do Paríža, kde budeme prezentovať náš seriál 1890. Doma si však k seriálom nesadnem. V práci denne pozerám hodiny sekvencií a nepotrebujem s tým doma pokračovať. To by som sám seba týral. Viem ale, čo sa deje, čo robia Angličania, Američania, aké sú severské seriály.
Niečo konkrétne vás zaujalo?
Veľmi dobrý je napríklad nórsky seriál Okupácia (Okkupert). Pozrel som si ho už pri premiére.
Zdroj: Piknik Pictures
Má táto seriálová vlna vplyv na vašu prácu?
Určite ma to ovplyvnilo. Ak sa tým človek zaoberá, tak aj nechtiac sa na neho nejaké veci nalepia. Hlavná otázka je, prečo sú tie seriály vlastne také populárne. Je to predovšetkým preto, že filmová technológia prešla veľkým vývinom. Výrazne sa skvalitnila a zjednodušila, čo otvorilo dvere televíznej tvorbe. Je to síce stále náročné, ale už to nie je len pre úzky okruh ľudí.
Preto dnes seriály vyzerajú ako filmy a sú kvalitnejšie. Kamery sú digitálne, nemusí sa točiť na film a napriek tomu to pôsobí filmovo. Mení sa aj divák. Nesedí už len pred televízorom, je na webe, vie veci streamovať a naraz si pozrieť štyri-päť častí seriálu. Aj keď na Slovensku bude ten presun na internet ešte nejakú dobu trvať a televízia si stále drží prím.
Keď sa pozrieme na vašu seriálovú tvorbu, čiže na Našich a Superhrdinov, tak vidno, že novinka 1890 je iná liga. Aj vy ste sa teda posunuli?
Je to postupný vývoj. Najprv som urobil krátkometrážny hraný film, potom rodinný seriál s deťmi, potom licencovaný formát Naši a teraz pôvodný trinásťdielny seriál, pre ktorý som vymyslel námet a každá časť má hodinu. Pre mňa je to veľký posun – a to ako pre producenta i režiséra. Zatiaľ čo pri Našich som pracoval s piatimi či siedmimi hercami, pri 1890 mal len základný štáb okolo šesťdesiat ľudí, hercov bolo dokopy stoštyridsať.
Zdroj: Piknik Pictures
Čo znamená byť zároveň režisér i producent?
Ako producent si projekt dokážem presne nakalkulovať. Viem, do akého seriálu sa vôbec pustiť, za aký badžet sa dá urobiť, čo je realizovateľné a čo už nie. Tak to bolo aj pri seriáli 1890. Vedel som, že by bolo dobré urobiť zaujímavú kriminálku, ale nemal som lokáciu.
Potom som ju našiel a zistil som, že Gemer je úžasný, pretože je veľmi rozmanitý. Nielen kvôli exteriérom, ale aj kvôli kaštieľu Betliar. Hneď som vedel, že celý seriál musím napísať na Betliar. Že odtiaľ nemôžem chodiť ďaleko, priberať ďalšie kaštiele a mestá, lebo to nenatočím. Badžet by to nepokryl. Výhoda bola, že to prostredie som poznal. A ak poznám prostredie, tak viem, čo sa tam dá natočiť.
Kaštieľ sa ponúkal aj preto, lebo bol celý zariadený. Keď odtiaľ grófovci utekali, tak ho celý zanechali tak, ako bol. Pre mňa ako režiséra i producenta to bola výborná vec, pretože som nemusel stavať štúdio. Mal som hotový priestor, kam môžem prísť a točiť. Samozrejme, po dohode s riaditeľom múzea a pri dodržaní podmienok.
Pozrite si FOTOGALÉRIU: Ako sa nakrúcal seriál 1890
Čo bol prvotný podnet pre seriál 1890?
Bol som na televíznom festivale v Istanbule, kde som videl zaujímavé kriminálne seriály, čo ma inšpirovalo. Urobil som námet a ponúkol ho televízii. Seriál sme robili na objednávku, televízia Joj mala záujem o tvorbu nejakého seriálu a naše predstavy sa stretli. Voľba televízie bola prirodzená, pretože som pre nich robil úspešný formát Naši a vedeli sme sa dohodnúť. A programový riaditeľ sám prejavil záujem o kriminálku alebo historickú kriminálku.
Zdroj: Piknik Pictures
Aký bol rozpočet seriálu a kto ho financoval?
Rozpočet bol
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?