V rozhovore sa dočítate:
- Ako pri Lábe postavili filmový Osvienčim a či film Správa uvidia aj diváci v Amerike
- Kam sa posúva televízna tvorba u nás a prečo si už komerčné stanice trúfajú aj na náročnejšie projekty
- Čo bola za úspechom filmu Čiaru a ako z neho mohol byť televízny seriál
- V čom je výzva nakrúcať vianočnú rozprávku a ako ju správne namiešať
- Čo ďalšie chystá DNA Production a ako sa jej podarilo vlani zarobiť doteraz najviac
Začali ste nakrúcať film Správa podľa Wetzlerovej knihy Čo Dante nevidel o úteku z Osvienčimu a jeho svedectve o koncentračnom tábore. Prečo táto téma a práve teraz?
Je to príbeh z roku 1944, keď Wetzler s Vrbom ušli z koncentračného tábora, Wetzler svoju knihu publikoval najprv v nižšom náklade, potom ju znova vydala vo vlastnej réžii židovská obec. V rámci komunistického režimu nebol Wetzler považovaný za hrdinu. Antisemitský pohľad na Židov pretrvával aj počas socializmu. Vrba svojou knihou oslovil celý Západ, keďže ušiel do Kanady. Jeho kniha sa dostala do sveta, no Wetzlerov príbeh bol tak trochu v zabudnutí, rovnako ako jeho osud. Dávno si myslím, že tento príbeh si zaslúži sfilmovanie, aby sa o ňom viac rozprávalo. Je málo Slovákov, ktorí zachránili vyše 200-tisíc ľudí.
Námet ste mali rozpracovaný dlhšie. Na čom to doteraz stálo?
Príprava takéhoto projektu trvá dlho, najmä zozbierať všetky materiály. Vychádza sa, samozrejme, z Wetzlerovej knihy, ale dôležité sú aj iné podklady. To, čo je napísané na papieri, potrebujete pretaviť do filmu, na to si musíte naštudovať, zistiť aj veľa ďalších vecí. Chodievali sme veľa do Osvienčimu, stretávali sa s historikmi, ľuďmi, ktorí nám vedeli pomôcť, aby bol film čo najvierohodnejší. A čo je najdôležitejšie, bolo treba zohnať peniaze – je to historický film, dve tretiny sa odohrávajú v Osvienčime, ktorý treba postaviť, čo sú dosť vysoké náklady. Hľadali sme koproducentov a ľudí, ktorí film podporia.
Historické fakty sedia alebo je v pôvodnom skutočnom príbehu niečo navyše?
Vychádzame z autobiografickej knihy, historické okolnosti sa teda nemenia. Vytvárala sa len určitá dramatizácia v rámci príbehu, ktorá upravila dej do filmovej reči.
Čím ste presviedčali partnerov v zahraničí?
To je práve to úsilie počas dvoch – troch rokov, ktoré tomu venujete. Obiehali sme všetky fondy – český, poľský, luxemburský, teraz riešime nemecký. Chceli sme, aby všetky postavy vo filme rozprávali jazykom, ktorým reálne hovorili – čiže, keď máme nemecké postavy, chceli sme nemeckých hercov, pri poľských Poliakov a tak ďalej. Obsadzovali sme teda podľa národnosti a oslovovali aj partnerov v jednotlivých krajinách. Rozpočet sa napokon pohybuje okolo troch miliónov eur, z tohto pohľadu ide zatiaľ o náš najväčší projekt. DNA je v ňom producentom, čiže majorita je na našej strane.
Kedy by mal byť film hotový?
Natáčanie má dve fázy – prvá je tábor, tú by sme mali dokončiť do 19. decembra, ak všetko pôjde hladko. Druhá fáza je prelom februára a marca, keď sa bude točiť v lese útek hlavných hrdinov a ich príchod do Žiliny. Hotoví by sme mohli byť do apríla budúceho roka a nasledovať bude postprodukcia. Potom budeme čakať, ako film zaujme festivaly a aj podľa toho naplánujeme premiéru. V televízii ho uvidia diváci tiež – koproducentmi sú RTVS a ČT, oslovili sme aj poľskú a nemeckú televíziu.
Kde vznikala vaša filmová lokalita pre Osvienčim?
Ako je známe, v Osvienčime sa nakrúcať film nedá, povolenia dostanú len dokumentaristi. Aj Spielberg si tam musel postaviť koľajnice na druhú stranu... Takže tábor sme vybudovali na Slovensku, za obcou Láb. Je tam postavený jeden blok, v podstate kópia osvienčimského tábora. Našli sme si plány tábora, pomáhali nám aj z osvienčimského múzea holokaustu. Podľa toho sme vytvárali jednotlivé objekty. Boli to všetko vlastne drevené baraky, bývalé maštale, ktoré si nacisti nechali po dielcoch privážať do Poľska. Ostatné lokácie pre film sú tiež na Slovensku a nakrúcať budeme ešte v Česku. Wetzler s Vrbom utekali cez Beskydy, tam chceme nakrúcať tiež.
Film Správa začali nakrúcať tento rok na jeseň, v hlavnej úlohe sa predstaví Noël Czuczor Zdroj: DNA Production
Viac koproducentov znamená viac peňazí, ale aj zodpovednosť voči nim, aby sa investície vrátili. Je to najväčší stresujúci faktor pri filme, alebo na to nemyslíte a zameriavate sa hlavne na umeleckú stránku?
Partneri si uvedomujú, že vždy je v projekte určitá miera rizika. Vždy ich však oslovíte samotnou témou filmu, tá je najdôležitejšia – a potom sa rozhodnú, či do toho pôjdu, alebo nie. V Správe ukazujeme obdobie, keď európska inteligencia, celé spoločenstvo zlyhalo. Je to memento, aby sa nám to už nevrátilo a už nikdy sa nestali súčasťou takého sveta, aký tu bol práve v tom 33. – 45. roku. Ten odkaz je na nezaplatenie, nedá sa to vyvážiť financiami.
Dá sa ale vopred odhadnúť, či si film dokáže na seba zarobiť?
Záleží
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?