Markíza stopla svoju pôvodnú audiotextovú súťaž Akčná výhra v polovici júna, v minulom týždni skončili aj Eurominúty, ktoré vysielala TV Joj. Koniec audiotextových hier si všimol denník Sme, ktorý o tom informuje v utorkovom vydaní. Markíza krok vysvetlila obchodnými dôvodmi, Joj letnou štruktúrou. Televízie zatiaľ neodpovedali na otázku Mediálne.sk, či tieto konkrétne relácie plánujú do vysielania neskôr vrátiť.  

Markíza za Akčnú výhru dostala len nedávno od licenčnej rady vysokú, 60-tisíceurovú pokutu. Polovičnú sankciu dostala pred ňou TV8, ktorá už reláciu iQuíz takisto nevysiela. Rada pre vysielanie a retransmisiu sa momentálne zaoberá aj ďalšími podnetmi divákov týkajúcich sa spomínaných súťaží.

Televízie stavili na rovnakú reláciu

Zrejme aj vysoké sankcie spôsobili, že televízie prehodnotili vysielaný obsah. Licenčná rada hrozila, že v pokutách bude pritvrdzovať – vrchná hranica sankcie za nečestný telenákup pritom siaha až k 166-tisícom eur.

Postup Markízy a Joj je vzácne zhodný. Obe televízie nahradili súťažné hry teleshopingom, v ktorom sa predávajú divákom šperky.

Po rekordných pokutách za audiotext sa televízie vrhli na predaj šperkov

Šperkománia Zdroj: youtube.com

Markíza nazvala telenákupné pásmo Šperkománia, vysiela sa medzi 9. a 10. hodinou na staniciach Doma a Dajto. Joj nasadzuje hodinový formát Klenot TV – na stanici Plus o 7:00, na Wau o 9:00. Obsah oboch relácií je rovnaký, tá istá je dokonca aj moderátorka. Odlišuje sa mierne forma – v názve a grafike.

Po rekordných pokutách za audiotext sa televízie vrhli na predaj šperkov

Klenot TV Zdroj: joj.sk

Markíza a Joj môžu aktuálne tvrdiť, že už nevysielajú audiotextové súťaže, keďže hovory v reláciách nie sú spoplatňované špeciálnou tarifou.

Diváci telefonujú na zvýhodnené číslo s predvoľbou 0850, ktoré operátori Orange a Telekom spoplatňujú bežnou cenou ako volanie do sprístupnených pevných sietí. O2 si podľa cenníka pýta za volanie na takéto čísla 13 centov za minútu.

Dodávateľ z Cypru zostal

Aj dodávateľom Šperkománie a Klenot TV je cyperská Telemedia Interactv Production Home Limited, ktorá v interkatívnych hrách podniká aj na ďalších trhoch.

Po zhliadnutiach relácií sa zdá, že ich biznis model je orientovaný na priamy predaj produktov. Divákom moderátorka postupne prezentuje rôzne druhy šperkov, ktoré im ponúka v limitovanom množstve za akciovú cenu. Diváci vidia, ako počet dostupných produktov klesá, čo ich môže motivovať k rýchlejšej telefonickej objednávke.

V podmienkach však organizátori pripúšťajú, že pôvodná cena produktu, zobrazená vo vysielaní ako „cena v obchodoch“, nemusí predstavovať reálnu trhovú hodnotu.

„Pamätajte, že počiatočná cena v akejkoľvek TV hre je len cena, ktorú sme zvolili na zahájenie TV hry a nemusí nevyhnutne predstavovať objektívnu trhovú hodnotu, odporúčanú maloobchodnú cenu alebo inú bežne používanú alebo akceptovanú predajnú cenu za daný predmet/dané predmety. Uvedené ceny sa riadia našimi všeobecnými podmienkami predaja,“ uvádza sa v podmienkach na webe klenottv.sk, kde je ako zastupujúca spoločnosť označená firma z Maďarska.

Organizátor hry zároveň súťažiacim pripomína, že množstvo dostupných kusov produktu, ktoré klesá v televíznej grafike, nesúvisí s tým, koľko kusov v skutočnosti je k dispozícii či koľko sa napokon predá.

„V istom bode hry môžeme na obrazovke naznačiť počet zvyšných príležitostí v danej hre. Toto číslo naznačuje, koľko kusov daného predmetu zamýšľame v danej hre ešte predať. Toto množstvo nepredstavuje nevyhnutne celkové množstvo predmetov, ktoré máme v zásobe v trezore v akomkoľvek danom okamžiku (to znamená, že môžeme mať aj viac kusov daného predmetu, ako je množstvo uvedené ako ‚zvyšné množstvo v tejto aukcii‘). Nemáme žiadnu povinnosť predať celé zvyšné množstvo v hre a podobne platí aj to, že môžeme predať viac ako toto množstvo, ak bude dopyt väčší, ako sme predpokladali, a v trezore máme dostatočné nepridelené zásoby,“ píše sa tiež v podmienkach.

Množstvo pokút a trestné stíhanie

Za pôvodné audiotextové hry padlo viacero sankcií, voči niektorým sa televízie odvolali na súde. Licenčná rada konštatovala, že relácie nejednoznačnými a neúplnými zadaniami zavádzajú divákom a v končenom dôsledku ich tak okrádajú o peniaze za telefonické hovory.

Audiotextovými podvodmi sa zaoberá už niekoľko mesiacov aj polícia, ktorá začala trestné stíhanie pre prečin poškodenia a zneužitia záznamu na nosiči informácií.

Ako dopĺňa Sme, vo veci sa podľa polície aktuálne vykonávajú naďalej procesné úkony. Nezistený páchateľ ako organizátor súťaže údajne získal neoprávnený prístup k audiotextovej telefónnej ústredni a pozmenením počítačových dát maril funkčnosť programu, čím spôsobil volajúcim škodu za vyše 26-tisíc eur.