Najnavštevovanejším filmom v slovenských kinách za rok 2009 sa stala Doba ľadová 3: Úsvit dinosaurov, ktorému chýbalo len niečo vyše 500 predaných lístkov k prekonaniu 400-tisícovej hranice. Do rebríčka desiatich najúspešnejších titulov sa dostali aj dva vyrobené v slovenskej koprodukcii. Vyplýva to zo Správy o stave slovenskej audiovízie v roku 2009, ktorú tento týždeň zverejnila Kancelária Media Desk Slovensko.
- Kompletná Správa o stave slovenskej audiovízie v roku 2009 na stiahnutie (pdf)
"Po mimoriadne úspešnom roku 2008, v ktorom sme zaznamenali 20,01 percentný nárast počtu divákov v kinách a slovenský koprodukčný film Bathory sa so 426 901 divákmi stal zároveň aj najúspešnejším domácim filmom v ére samostatnosti, diváci neprestali chodiť do kina ani v čase finančnej krízy," hodnotí správa stav kín v minulom roku. Tržby dosiahli 16 905 631 €, čiže najviac v ére samostatného Slovenska. Medziročne rástli o 38,03 %, čiže najvyšším tempom zo všetkých európskych krajín. Do slovenských kín minulý rok prišlo 4 145 671 ľudí, teda najviac od roku 1996. Počet medziročne narástol o 23,3 %, čo je druhé najprudšie tempo v Európe.
Minulý rok bol rekordný aj z hľadiska počtu premiér slovenských filmov – do kín ich prišlo až desať a okrem toho aj sedem minoritných koprodukcií. Prelomový bol tiež z hľadiska technológie – slovenskí diváci uvideli prvý digitálny a zároveň 3D titul. Bol ním animovaný film Monštrá vs. Votrelci (Monsters vs. Aliens) odpremiérovaný 26. marca 2009.
Minulý rok premiérované kinofilmy poväčšinou zatiaľ neboli predané do free-TV televízií, ale už možno s veľkou pravdepodobnosťou určiť, ktorá stanica ich odvysiela. Najúspešnejšia snímka Doba ľadová 3 sa môže dostať na Jojku, keďže ju predáva spoločnosť Twentieth Century Fox Television Distribution a jej výhradným obchodným partnerom na našom trhu je práve Joj. Predala jej aj Dobu ľadovú 2. Joj má zároveň v rebríčku najviac filmov zo všetkých slovenských staníc – štyri. Do jej programu sa asi dostane rovnako Foxov Avatar, české komédia Nestyda, ktorej partnerom bola pri kinopremiére, ako aj Jánošík – Pravdivá história. Podľa informácií Mediálne.sk získala Joj právo na štvordielnu verziu.
Pre Markízu je istý zatiaľ jeden film z toprebríčka – druhý najnajvštevovanejší titul minulého roka Harry Potter a Polovičný princ, ktorému zabezpečuje predaj televíznych práv exkluzívny partner Markízy Warner Bros. Diváci STV určite uvidia Pokoj v duši, keďže verejnoprávna televízia sa na ňom podieľala ako koproducent.
Najnavštevovanejšie filmy v slovenských kinách za rok 2009
miesto - titul - počet platiacich návštevníkov - televízia, ktorá ho pravdepodobne odvysiela
1. Doba ľadová 3: Úsvit dinosaurov (Ice Age: Dawn of the Dinosaurs) – 399 454 divákov (z toho 83 393 videlo 3D verziu) - Joj
2. Harry Potter a Polovičný princ (Harry Potter and the Half-Blood Prince) – 205 564 divákov - Markíza
3. Jánošík – Pravdivá história – 151 845 divákov - Joj
4. Anjeli a démoni (Angels & Demons) – 131 942 divákov - Markíza
5. Pokoj v duši – 116 800 divákov - STV/Film+
6. Avatar – 109 584 divákov - Joj*
7. Cesta na Mesiac 3D (Fly Me to the Moon) – 107 679 divákov - možní rôzni vysielatelia
8. Nestyda – 93 470 divákov - Joj
9. Twilight sága: Nov (Twilight Saga: New Moon) – 88 534 divákov - možní rôzni vysielatelia/FilmBox*
10. Súmrak (Twilight) – 87 331 divákov - možní rôzni vysielatelia/FilmBox
* filmy mali premiéru koncom roka 2009 a premietali sa aj v roku 2010
Správa o stave slovenskej audiovízie v roku 2009 sa venuje aj televíziám. Uvádza, že podiel sledovanosti slovenských vysielateľov sa medziročne zvýšil: traja celoplošní vysielatelia STV, Markíza a Joj so siedmimi kanálmi mali dokopy viac ako 80 %, pričom v roku 2008 dosahovali len 76,3 %. V prime-time narástli z 81,4 % na 87,8 %. "Pre porovnanie – v Českej republike dominujú domáci vysielatelia (Nova, Nova Cinema, Prima, Prima Cool, TV Barrandov a štyri kanály Českej televizie), ktorí mali podľa peoplemetrového merania ATO – Mediaresearch súhrnný podiel sledovanosti počas celého dňa 91,3% (93,79 % v prime time)," uvádza správa.
Najsledovanejším filmom minulého roka bola Tři oříšky pro Popelku; na Vianoce priniesla Markíze rating 25,0 % a share 47,2 % v 12+. Zo slovenských titulov dominovala Perinbaba (rating 15,6/share 36,5), vysielaná v ten istý deň a na rovnakej stanici. Vôbec najsledovanejším programom roka sa stalo finále Česko Slovenskej SuperStar na Markíze s ratingom 27,0 % a podielom 60,3 %. Joj najviac divákov prilákala Najlepším Počasím vysielaným na 1. sviatok vianočný (18,9/39,6) a Jednotka 10. októbra kvalifikačným zápasom na MS vo futbale 2010 medzi Slovenskom a Slovinskom (17,7/40,3).
Podiel na slovenskom TV trhu za rok 2009
parameter 12+
celodenný priemer/prime-time
Jednotka 15,0/16,7 %
Dvojka 4,0/3,4 %
Trojka 1,0/0,9 %
Markíza 31,2/34,4 %
Doma 0,7/0,4 %
TV Joj 20,0/22,6 %
Joj Plus 2,8/2,1 %
Ta3 1,6/0,9 %
České TV 7,4/6,5 %
Maďarské TV 4,7/4,8 %