Seriálový rok 2025 sa počas prvých januárových dní poriadne rozbehol. Nový seriál Dotyk života predstavila STVR, Jojka ukázala Ranč, s deviatou sériou sa vrátil aj Dunaj, k vašim službám. To však nie je všetko. V pondelok podvečer televízia Markíza spustila vysielanie svojho nového denného seriálu Sľub. Práve táto novinka je pre Markízu mimoriadne dôležitá, keďže televízia potrebuje úspešný denný seriál. Tento formát má dlhoročne etablovaný v podvečernom slote a robí silného predskokana pre spravodajský blok.
Svoju úspešnú jazdu Markíza začala ešte s Oteckami, ktorí na obrazovke vydržali neuveriteľných päť rokov, nasledovala Mama na prenájom. Tá sa skončila v decembri 2024 po dvoch rokoch vysielania. Markíza s “mamou” spravila správne rozhodnutie, keď sa rozhodla zbytočne nenaťahovať denný formát neúmerne dlho. Na Slovensku sa potvrdzuje trend, že životnosť denných seriálov sa skracuje a diváci chcú zachovať dynamiku príbehu pred stretávaním sa s obľúbenými postavami dlhé roky. Na rozdiel od českej Ulice, ktorá sa vysiela už 20 rokov a stále je jednotkou na trhu v čase vysielania a divákov neprestáva baviť.
Doteraz Markíza stavila na zahraničné predlohy. Tvorcovia si však Oteckov a Mamu na prenájom upravili po svojom a výrazne ich prispôsobili na slovenské podmienky, aby ich našinec prijal. Na začiatku roka 2025 sa však trhový líder rozhodol spraviť odvážny krok. Slovenskému publiku predstavil pôvodný denný seriál, pričom tentokrát sa neopiera o žiadnu predlohu. O to viac je vyvinutý tlak na tvorcov, aby vymysleli atraktívny príbeh, ktorý by dokázal fungovať minimálne niekoľko sezón.
Pri tvorbe Sľubu Markíze trošku našepkali aj samotní diváci. Po mimoriadnom diváckom ohlase Dunaja a Čase nádejí bolo jasné, že publikum sa vezie na vlne dobových seriálov. To však predstavuje výzvu pre celý štáb, keďže dobový seriál je nákladnejší a zložitejší na produkciu. Sľub vezme divákov do roku 1985, teda do pomerne blízkej minulosti. Práve z tohto pohľadu je tento námet mimoriadne zaujímavý a lákavý pre všetky vekové kategórie.
Generácia starých rodičov a rodičov si príjemne zaspomína na mladé roky, súčasná generácia štyridsiatnikov a tridsiatnikov na svoje detstvo, pre najmladšiu generáciu bude Sľub pôsobiť ako príjemné spestrenie dôb nedávno minulých a bude to pre nich trošku sci-fi pohľad na časy bez moderných technológii a úplne iného spôsobu života. Televízii sa tak otvára priestor na prilákanie veľkého množstva divákov.
Novinka Sľub má za sebou premiéru. Takúto sledovanosť Markíza nečakala
Verdikt
Po prvej odvysielanej epizóde Sľubu možno len skonštatovať, že tento denný seriál má všetko a ťažko hľadať veci, ktoré by sa dali vytknúť. Je evidentné, že televízie a tvorcovia sa postupne poučili z vlastných chýb a cenné skúsenosti z tvorby predchádzajúcich denných seriálov zužitkovali práve pri Sľube. Navyše vizuálnu úroveň seriálu posunuli na úplne novú úroveň. Rozhodne sa na ničom nešetrilo a je len chvályhodné, že aj denný seriál môže byť na vysokej vizuálnej, ale aj kreatívnej úrovni.
Celkový vizuál seriálu je totálnou devízou, pocit nasadnutia do stroja času funguje na jednotku. Razom sa divák ocitne v roku 1985, kulisy spolu s kostýmami sú vyšperkované do posledného detailu. Scenár rozhodne nenudí, dej nie je prvoplánovo vtipný. Naznačuje zápletky do budúcich epizód, pričom sľubuje zaujímavé zvraty, čo je pri dennom seriáli kľúčové. Celá prvá časť mala prirodzený a nenútený spád, doplnili ju odľahčené dejové linky, skvelé a vtipné detaily z tej doby, nechýbala ani smutná rozbuška. Postupne sa predstavili viaceré dôležité postavy a s nimi súvisiace príbehy. Ako to už pri denných seriáloch býva, bude potrebné odvysielať viac epizód, aby sa divák úplne zorientoval a zoznámil sa s úplne každým charakterom, avšak prvá časť stihla odprezentovať všetko dôležité a hlavne navnadiť na ďalšie pokračovanie.
Je jasné, že tvorcovia si zabezpečili priehrštie dejových liniek a zápletiek, keďže v Sľube účinkuje enormné množstvo postáv, ktoré majú za úlohu zachytiť všetky cieľové skupiny – od detí, mladých divákov, až do staršiu generáciu. Všetko je teda prichystané tak, aby zo Sľubu bol divácky hit. A rozhodne si to zaslúži.
Skvelou voľbou je akcent na neopozerané hlavné tváre seriálu, ktoré pôsobia prirodzene a sú mimoriadne sympatické. Trio Brnčálová, Baran a Švec ešte predvedie kopec zábavy a zaujímavých príbehov a nielen oni, keďže Sľub ponúka aj ďalšie vycibrené charaktery.
Prvej časti nie je čo vytknúť. Samotný námet je atraktívny, precízne spracovaný, postavy sú zaujímavé, skvelo zvolená hudba len podčiarkuje retro náladu. Jednoducho treba naskočiť na nostalgickú vlnu a nechať sa unášať novými príbehmi a zaspomínať si na časy nedávno minulé, hoci nemuseli byť pre každého ideálne.
O čom je seriál Sľub?
Zuzana (Adriána Brnčalová) je učiteľka hudobnej výchovy a slovenčiny, obľúbená triedna ôsmakov, čestná, nezadaná. Jej život sa však v jeden moment zmení o 180 stupňov. Musí sa postarať o malé dieťa svojich najlepších priateľov a navyše zvádza boj medzi srdcom a rozumom... Na jednej strane je atraktívny, nekonvenčný učiteľ telocviku a zemepisu, na oko arogantný vetroplach Michal (Kristián Baran). Na tej druhej šarmantný a spoľahlivý detský chirurg z dobrej rodiny Igor (Jakub Švec), ktorého jej chce dohodiť jej mama, zdravotná sestra a Igorova kolegyňa Mária (Zuzana Tlučková).
Na čele základnej školy stojí riaditeľ Viktor Gálik (Michal Ďuriš), pragmatický chlapík s prirodzenou autoritou, ktorý by za svoju školu aj dýchal. To nie je po vôli jeho žene Zlatici (Dagmar Sanitrová). Vrásky na čele im navyše robí aj veľké tajomstvo, ktoré dlhé roky skrývajú pred svojou dcérou, skupinovou vedúcou a Zuzaninou najlepšou priateľkou Martinou (Paula Lopatovská).
Po riaditeľovom mieste ide tvrdo jeho zástupkyňa, prísna učiteľka ruštiny, zarytá komunistka a intrigánka Zdena Hanúsková (Gabriela Dzuríková). S manželom Pavlom (Dušan Cinkota), pokojným a rozvážnym inžinierom, vychovávajú syna Roba (Kristián Macháček). Najmä Zdena však nemá pre rebelantskú povahu svojho syna pochopenie.
Zdenina sestra Barbora Horváthová (Anikó Vargová) je vedúca lahôdok, najvyhľadávanejších v Bratislave. Jej manžel Jano (Gregor Hološka) pracuje ako školník na základnej škole a privyrába si fuškami. Ich umelecky nadaná dcéra Barbora (Dorota Kaľavská) chce žiť inak ako oni, syn Vilko (Daniel Fekete) je zasa celý otec. Horváthovci patria medzi tých, ktorí prežijú každý režim, lebo vždy vedia, ako ho vyžmýkať vo svoj prospech.
Režim využívajú aj Valentovci, rodičia Igora. Jeho otec Štefan (Štefan Skrúcaný) je vplyvný predseda Miestneho národného výboru, významný pohlavár. Všetci sa ho boja, všetci s ním chcú byť zadobre a on si svoju moc užíva. Jeho manželka Magdaléna (Eva Pavlíková) je malomeštiacka „pani manželová“ so všetkým, čo k tomu patrí.
Táňa Kollárová (Ráchel Šoltésová) je triednou učiteľkou prváčikov. Jej pokojný život na základnej škole však naruší správa, že jej sestra sa po lete nevrátila z dovolenky v Juhoslávii... Pre Táňu tak začína kolotoč vypočúvania a nepríjemných udalostí, ktoré zásadne ovplyvnia aj jej manžela, šoféra kamiónu Joža (Marek Rozkoš).
Medzi Tániných prváčikov patrí aj Adamko (Liam Nemček). Jeho neposedná povaha dáva poriadne zabrať nielen triednej učiteľke, ale aj rodičom. Roman Bartoš (Vladimír Kobielsky) je úspešný chirurg, primár oddelenia, na ktorom pracuje aj Igor Valent. Je prísny, no má dobré srdce a miluje svoju manželku, architektku Marcelu (Soňa Norisová). Spolu vychovávajú aj šikovnú ôsmačku Lenku (Tatiana Čobejová). Harmonické manželstvo Bartošovcov si však prejde s príchodom školského roka viacerými skúškami.
Doslova v troskách sa ocitlo manželstvo Hany Roháčovej (Anna Jakab Rakovská) a arogantného, sebeckého policajta Milana Roháča (Peter Nádasdi). Predavačka lahôdok Hana tak musí aj so svojimi deťmi Erikou (Nikolka Urbánková) a Andrejom (Ondrej Kandráč) začať nový život. Pomáha jej v tom mama Zita Pašková (Anna Šišková), kuchárka v školskej jedálni.