Centrum interaktivity je najmladším útvarom v rámci manažmentu televízie Markíza. V závere minulého roka sa v súvislosti so šetrením financií v televízii uvažoval aj o tom, že sa divízia zodpovedajúca za prezentáciu televízie na webe zruší a jeho agenda prejde pod marketingové oddelenie.
Napokon k tomuto kroku neprišlo, za interaktivitu ale od 15. januára zodpovedá v Markíze nový člen manažmentu Michal Razim, ktorý funkciu prevzal po Petrovi Chalupovi. Razim do Bratislavy prišiel z pražskej základne materskej spoločnosti CME. V rozhovore pre Mediálne.sk hovorí o okolnostiach svojho predelegovania do Markízy, aj o nedávnych a aktuálnych zmenách týkajúcich sa práce televízie v online priestore.
Čo ste robili v CME počas pôsobenia v Prahe?
Pracoval som v oblasti business development. Vyhodnocoval som rastové príležitosti pre CME, či už akvizične alebo organicky. Mojou prácou bolo riešiť, ako ďalej posunúť aktivity CME – buď kúpou menších spoločností alebo budovaním ďalších biznis liniek pomocou nových projektov v rámci spoločnosti.
Boli ste priamo pri niektorej akvizícii?
Napríklad pri kúpe Bonton filmu v roku 2011. Dohliadal som na priebeh fúzie a na starosti som mal aj postakvizičný, integračný proces spočívajúci v tom, ako začleniť menšiu firmu do veľkej spoločnosti. Možno sa to nezdá, ale je s tým veľa práce, aby sa získaná firma čo najrýchlejšie prispôsobila novej štruktúre v spoločnosti kótovanej na NASDAQ.
Čo hodnotíte ako organický rast CME v tom období?
Tu neexistuje jednoslovná odpoveď. Viaceré projekty sú ešte stále len vo fáze príprav alebo zvažovania, a tak o nich nemožno hovoriť. Samozrejme, niektoré sme časom odsunuli, pretože ide výhradne o príležitosti v rámci CME, ktoré si spoločnosť môže postupne podrobne vyhodnocovať. Ale vo všeobecnosti je záber jasný, pozerali sme sa na najrôznejšie možnosti v rámci broadcastových operácií, ale aj v rámci produkcie, teda MediaPro Entertainment, všetko v kontexte regiónu strednej a východnej Európy.
V Markíze ste sa stali riaditeľom Centra interaktivity bez predchádzajúcich skúseností v online?
To nie je presné. V CME som síce v online príliš nepracoval, ale pomerne silný background mám z predchádzajúcich pozícií. Ako konzultant v Ernst & Young aj ako manager vo Wood & Company som sa pohyboval v prostredí kľúčových transakcií na českom internetovom trhu, bol som napríklad pri predaji Centrum.cz, keď sme pracovali na buy-side pre jedného významného klienta. V tímoch, v ktorých som pracoval, som mal vždy najbližšie k online. Poznám mnoho vecí zvnútra a odtiaľ pramení aj moja znalosť online.
Hovorilo sa o rušení Centra interaktivity, ktoré sa v rámci šetrenia malo stať len súčasťou marketingového oddelenia. Nesmeruje už Markíza k tomuto kroku?
Nie, Centrum interaktivity zostáva zachované.
K prepúšťaniu ľudí z online redakcie však v závere minulého roka prišlo. Zmenilo sa nejako fungovanie redakcie?
V rámci Centra interaktivity síce došlo k úsporným opatreniam, k redukcii ľudí, ale mojou úlohou je nadviazať na to, čo sa tu dialo predtým – udržať a rozvíjať návštevnosť portálov za tých podmienok, ako boli nanovo nastavené. Som rád, že sa to zatiaľ darí. Hoci prebehla optimalizácia, návštevnosť nám rastie, hlavne pri TVNoviny.sk, kde pribudlo asi 40 percent používateľov za pár mesiacov. Môže za to aj dobrá práca na Facebooku, ktorý považujeme za významný zdroj trafficu.
Návštevnosť Markíza.sk má ale klesajúcu tendenciu, v počte klikov vás predbehla aj konkurenčná TV Joj. Web bol v minulosti navštevovanejší, k čomu nepochybne prispieval aj voľne dostupný archív relácií. Ten je teraz zamknutý v službe Voyo. Neplánuje sa kompromisné riešenie?
Je to o odlišnej firemnej politike televízií. Pokiaľ ide o Voyo, to samotné nespadá do mojej kompetencie, teda ani do kompetencie Centra interaktivity. Oddelilo sa od ostatných webov a spoločnosť ho vníma ako separátny biznis model. Nepredpokladám, že je v pláne meniť ho, napríklad tým, že by sa odomykal archív alebo jeho časť.
Nebol bezplatný archív istejšou cestou, ako pritiahnuť ľudí na web a zarobiť na reklame, než im ponúkať video on-demand službu s mesačným predplatným?
Je to korporátna politika. Ale aj napriek takýmto výhradám sa nám darí rozširovať videoobsah. Aj keď sme o časť bezplatného video contentu prišli, aj teraz máme čo ponúknuť, či už prostredníctvom webu TVNoviny.sk, ale aj na stránke Markíza.sk. Na programových podstránkach ponúkame špecializovaný obsah a z čísel návštevnosti vidíme, že o Superstar či Búrlivé víno je veľký záujem. Ľudia si teda stále môžu nájsť zaujímavý obsah. Popularita programov potom spätne pomáha napríklad aj advanced streamingu na Voyo.sk. Celkovo sa teda nedá povedať, že by sme na zamknutý videoarchív doplácali.
Spravodajský web TVNoviny.sk ste nedávno redizajnovali, pričom ste avizovali radikálnu zmenu. V čom?
Dizajn je čistejší, prehľadnejší. Z používateľského hľadiska je to posun dopredu, pretože sme vylepšili interface. Zároveň máme na zreteli požiadavky agentúr, čo sa týka brandingu a predaja ďalších reklamných prvkov. Nový web by mal výrazne lepšie slúžiť klientom, ktorí si u nás kupujú inzertný priestor.
Išlo tiež o zmenu koordinovanú v rámci CME?
Nie, máme voľnú ruku a značnú mieru slobody. Zmeny aj redizajn sme presadili na úrovni nášho manažmentu. V prípade Voya je to inak pre to, že obsah sa nakupuje centrálne pre celý región.
Zdroj: Maňo Štrauch
Špecializované weby EkoNaTo.sk, MyŽeny.sk či Športové noviny.sk sú už iba sekcie v rámci TVNoviny.sk. Nebolo vhodnejšie ich premenovať na všeobecnejšie, zrozumiteľnejšie názvy typu Ekonomika a Lifestyle?
Stránky sme síce zahrnuli pod hlavný portál, aby sme skonsolidovali traffic na jedno miesto a netrieštili obsah, ale principiálne tie weby nezanikli. Aj preto sme pôvodné značky zachovali, hoci ich teraz prezentujeme pod stránkou TVNoviny.sk. Žánrovo sú však naďalej špecifické a obsahovo zodpovedajú tomu, na čo boli čitatelia zvyknutí.
Pribudnú na portáli nové rubriky?
Momentálne nie.
TVNoviny.sk dostali rovnakú grafiku ako televízne spravodajstvo, bude aj obsahové prepojenie výraznejšie?
Dizajnové zjednotenie s Televíznymi novinami vrátane loga bolo naším cieľom, graficky je to teraz oveľa previazanejšie. Pochopiteľne, chceme, aby aj obsahové prepojenie bolo úzke, čo sa nám, myslím, darí. Spolupráca televíznych redaktorov s online redakciou je na veľmi dobrej úrovni, keďže obe redakcie riadi jeden človek, šéfredaktor Tibor Mattyašovský. Čo sa týka obsahu na webe, strednodobým cieľom je neustále zvyšovanie počtu videí, aby sa zvyšovala čitateľská interaktivita a atraktivita. Vieme, do akej miery je v súčasnosti žiadaná videoreklama. Chceme teda intenzívne využívať videoobsah nakrútený pre televízne spravodajstvo aj na webe, bez toho, aby sme nejako narušili exkluzivitu a primárnosť Televíznych novín.
Čaká zmena vzhľadu aj hlavný web Markízy?
Áno, v ďalšej fáze počítame s jeho optimalizáciou, síce to nebude celková zmena ako pri TVNoviny.sk, ale vizuál plánujeme zľahka upraviť. Návštevnosť webu je solídna, darí sa nám najmä na spomínaných podstránkach relácií. Zvýšenie návštevnosti je viac strategická záležitosť, ako to bolo pri TV Novinách, kde sa nám to podarilo pomerne rýchlo, ako som spomenul, aj vďaka dobrej činnosti na Facebooku, na ktorom u nás robia mladí ľudia so značným citom preň.
Koľko ľudí v Markíze má na starosti prezentáciu na sociálnej sieti?
Fanpage televízie obsluhuje PR oddelenie, ktoré pozná všetky projekty a vie o nich komunikovať na patričnej úrovni a linkovať tiež obsah z Markíza.sk a TVNoviny.sk. Samozrejme, konkrétny obsah dodávajú aj ostatné zložky. Menšie stránky, ako aj fanpage našich ďalších staníc – Dajto a Doma – majú každá svojho administrátora. O väčšie projekty ako Búrlivé víno sa stará aj viac ľudí. Dôležité je pri tom prepojenie s produkciou relácie, čo nám umožňuje ponúkať aj prostredníctvom tejto platformy lákavý obsah. Ľudí to motivuje zaujímať sa o špecifické veci, viacerí sú radi, že môžu dať spätnú väzbu tvorcom takouto jednoduchou cestou. Je to teda výborný spôsob interakcie, ktorá sa posúva do ďalšieho levelu – diváci majú možnosť cez všeobecne dostupný kanál priamo „ovplyvňovať“ televíziu, čo je atraktívne.
Môžete uviesť konkrétne, aká časť návštevníkov k vášmu spravodajstvu prichádza z Facebooku?
V prípade TVNoviny.sk výrazne návštevnosti pomohol pravidelný „push“ nových správ. Traffic, ktorý na stránku prichádza zo sociálnej siete, je na úrovni desiatok percent. Na profile televízie na Facebooku došlo od jesene k navýšeniu o viac ako 20-tisíc fanúšikov, prakticky o tretinu. V počte fanúšikov sme prekonali TV JOJ a aj v ďalších štatistikách sme na tom lepšie. Napríklad parameter interaktivity „talking about“ sa u nás pohybuje okolo 11-tisíc ľudí, kým konkurencia má len dve tisícky.
Má sa web novej televízie Fooor odlíšiť od ostatných stránok v rámci Markíza.sk?
Je to sekcia, ktorá na ostatných broadcastových weboch nie je. Obsahuje odľahčený content, teda akési zábavné správy. Ani nie bulvár, ale niečo medzi, čo je pre časť divákov mimoriadne zaujímavé. Vďaka previazanosti webov môžeme následne vybrané veci „vyťahovať“ aj na Markíza.sk, respektíve TVNoviny.sk.
Čo Markíza a trend second screen interaction, teda aktivita používateľov na viacerých obrazovkách súčasne? Diváci dnes popri sledovaní televízie používajú aj tablet či smartfón.
Prispôsobujeme sa tomu, chystá sa aplikácia pre Android aj iOS k Superstar. Okrem informačnej stránky bude mať aj interaktívny rozmer. V oblasti second screen interaction pripravujeme aj ďalší projekt pre náš ďalší program, ale je to ešte len v štádiu príprav.
Rozhovor bol autorizovaný.