Lenka Čviriková-Hriadelová na Joj moderuje reláciu Šport, ktorá patrí k spravodajským formátom. Tým pádom podľa zákona o vysielaní a retransmisii nesmie účinkovať v reklame ani v telenákupe – v obraze ani vo zvuku.

Kľúčové je z toho pohľadu posúdenie relácie Štartovací balíček TV Joj, ktorá sa vysielala v prime-time televízie od konca vlaňajška do 9. marca. V krátkych denných vydaniach moderátorka nabádala divákov k poslaniu súťažnej SMS v cene dve eurá, raz za týždeň sa vo formáte žreboval výherca finančnej odmeny.

Že je formát Štartovací balíček TV Joj spotrebiteľskou súťažou, uvádza v pravidlách hry aj samotná televízia. Podľa sťažnosti doručenej licenčnej rade tak malo ísť o reklamné vysielanie, a nie upútavku na program.

Bude na regulátorovi, či sa s touto interpretáciou stotožní a reláciu označí za reklamu, prípadne telenákup alebo vlastnú propagáciu, pre ktoré platia samostatné pravidlá.

Analýza Kancelárie RVR, ktorú má Mediálne.sk k dispozícii, sa opiera o európsku smernicu, ktorú slovenská licenčná rada uplatňuje aj pri posudzovaní audiotexových televíznych súťaží. Tie takisto vyhodnocuje ako reklamu respektíve telenákup, s čím sa už v minulosti, pri odvolaní Markízy v inom prípade, stotožnil aj najvyšší súd.

Európska smernica hovorí o presnej definícii telenákupu, za ktorý sa považuje „vysielanie priamych ponúk pre verejnosť za odplatu s cieľom ponuky tovarov alebo služieb vrátane nehnuteľného majetku, práv a záväzkov“.

V smernici sa tiež explicitne uvádza, že za reklamu či telenákup možno považovať vysielanie, počas ktorého vysielateľ ponúka divákom možnosť zúčastniť sa hry o ceny prostredníctvom okamžitého zatelefonovania na telefónne čísla so zvýšenými sadzbami a teda za odplatu. To by mohol byť aj prípad Štartovacieho balíčka TV Joj, kde bolo „súťažnou úlohou“ divákov zaslanie esemesky.

Celú sťažnosť aktuálne RVR preveruje, vo veci otvorila správne konanie. Posudzovanie môže byť o to komplexnejšie, že ak sa relácia bude považovať za reklamné vysielanie, jej stopáž sa bude zarátavať aj do povoleného reklamného času v rámci jednej hodiny vysielania (12 minút) a Joj by tak mohla prekročiť limit, k čomu sa práve viazal pôvodný podnet sťažovateľa.

Ak by Štartovací balíček TV Joj bol reklamným vysielaním, zároveň sa v jeho prípade bude posudzovať aj to, či išlo o slušnú a čestnú reklamu.

Analýza Kancelárie RVR v tomto bode poukazuje na to, že divák sa v televíznej časti hry nedozvedel celé pravidlá súťaže a mohol nadobudnúť dojem, že zaslanie SMS správy je jedinou podmienkou pre výhru.

Rada tak bude posudzovať, či neuvedenie všetkých informácií nevyhnutných pre získanie výhry mohlo zmiasť divákov a zavádzať ich, čím by prišlo práve k porušeniu paragrafu o čestnosti a slušnosti reklamy a telenákupu.

Okrem otvorenia tohto prípadu a ďalších správnych konaní udelil mediálny regulátor na svojom tohtotýždňovom zasadnutí aj finančné sankcie - obe pre televíziu Joj. Držiteľ jej licencie Mac TV má 6-tisíc eur zaplatiť prekročenie povoleného počtu prerušení reklamou a nesprávne uplatnenie jednotného systému označovania a 2-tisíc eur za nedodanie súvislého záznamu z vysielania.