Trh s externými dodávateľmi relácií dostal v poslednom období väčšiu ranu. Televízia JOJ neponúkla ani jednu novú reláciu vyrábanú externým dodávateľom. Producenti však veria, že cesta televízie JOJ sa ukáže ako slepá ulička. Podľa nich nič nie je v kritickom stave a potvrdzujú, že mikrotrh medzi content producermi a vysielateľmi sa rozvíja.
Význam externých producentov v dnešnom nastavení televízneho biznisu je viditeľný na prvý pohľad. Najúspešnejšie prime-time relácie napríklad televízií JOJ a Jednotky STV sú vyrábané mimo produkčného zázemia televízií. Tento model napĺňania programovej štruktúry sa zrodil v prostredí fungujúcich a najmä tvrdých peoplemetrových televíznych trhoch, ktoré si vyžadujú flexibilitu pri narábaní s programom. Produkčné spoločnosti sa preto aj u nás začali prejavovať ako výraznejší hráči práve v čase zavádzania elektronického merania sledovanosti.
„Podstatou tohto biznisu je skutočnosť, že produkčná spoločnosť preberie na seba riziká, ktoré dovtedy znášal produkujúci vysielateľ,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Maya Vojtech Hron. Pridanou hodnotou relácie produkovanej externe je pre spoločnosti podľa neho vyšší výkon, ktorý musí producent motivovaný rizikom straty klienta pri výrobe relácie vydať.
Rušenie titulov jednoduchšie.
Televízia nespokojná s výkonnosťou alebo malou sledovanosťou nemá problém zbaviť sa príťaže v podobe relácie bez akéhokoľvek pardonu. Ukazujú to aj reálie posledných mesiacov. Zrušené relácie minulej sezóny ako Bonzáčik, Medzi nami, Kuul TV, Ovládač alebo Ruším Ťa či Nevesta na úteku dodávali nezávislé štúdiá. Spolupráca s nimi totiž robí flexibilnejším nielen spúšťanie relácií, ale aj ich sťahovanie z vysielania. V poslednom období sa tento jav stal napríklad jednou z charakteristík programu televízie JOJ.
Navyše, v novej sezóne televízia JOJ nezadala ani jednu z relácií externému prostrediu. Tvrdí, že je to náhoda. „Nie je to náš strategický cieľ. Samozrejme, prioritne produkujeme relácie in-house, musíme využívať interné výrobné kapacity,“ hovorí Ľudovít Tóth. Martin Hudák zo spoločnosti Oreo verí, že ich cesta sa ukáže byť slepou uličkou a ostatné televízie nebudú JOJ nasledovať. „Inak máme všetci problém,“ dodáva.
Podľa Vojtecha Hrona zo spoločnosti Maya toto rozhodnutie nie je typická cesta súčasných televízií. „Tento koncept je historicky starší a dlho bol v našich končinách jedinou cestou.“ Televízie na celom svete podľa neho oceňujú benefity spolupráce s content-producermi, môžu totiž flexibilnejšie ovplyvňovať programové náklady.
Obom stranám ide, prirodzene, predovšetkým o profit. Podľa JOJ spolupráca s externým dodávateľom sa nemusí vždy ukázať ako výhodnejšia. „Produkčné spoločnosti nás odrádzali od toho, aby sme si produkovali Vyvolených sami. Tvrdili, že to nezvládneme. Nakoniec bolo všetko inak,“ hovorí Ľudovít Tóth z TV JOJ. Podľa Františka Borovského, ktorý sedí v TV Markíza na pozícii programového riaditeľa, je základný rámec každého vzťahu s content-producerom rozpočet. Akákoľvek odchýlka od čísel uvedených v ňom je prísne posudzovaná. „Inak sa povie iba rázne nie,“ tvrdí. Podľa neho existujú aj prípady, kedy do relácie na úkor vlastného zisku investuje producent v záujme udržať reláciu na obrazovke.
Miesto pre nových stále existuje.
Konkurencia medzi producentmi je silná, trh nie je veľký. Napriek tomu, darí sa aj novým prírastkom. Uplynulé mesiace sa medzi významnejšie produkčné spoločnosti zaradila D.N.A. productions. Slovenským televíziám totiž ponúkli jej predstavitelia novinku - dokumentárny formát Najväčšie kriminálne prípady Slovenska. Námet dva roky putoval po televíziách, ujal sa s úspechom v Slovenskej televízii, ktorá ho obracia v rovnakom časovom pásme už druhý krát. „Televízia nám neskôr ponúkla aj výrobu relácie Niečo za niečo,“ hovorí producent spoločnosti Peter Bebjak.
D.N.A. naposledy s úspechom ponúkla televíziám city-soap 112, formát sa v novej sezóne objavil na TV Markíza. „Neplánujeme sa profilovať ako spoločnosť venujúca sa dokumentárnemu žánru, ale momentálne vypĺňame prázdnu dieru na trhu,“ dodáva Bebjak. Aktivity súvisiace s televíznymi formátmi chce D.N.A. posilňovať, vysielateľom napríklad ponúkne aj hraný seriál.
Dokumentárne podané formáty kopírujúce úspechy vo svete sa objavujú aj u nás. So Zámenou manželiek sa darí spoločnosti Monarch, ktorá je v tomto smere u nás prvolezcom. Maya ako líder na trhu zatiaľ nemá v ponuke žiadny reálne vysielaný dokumentárne ladený formát. „Monarchu posielam pravidelne gratulačné SMS správy,“ reaguje Vojtech Hron a dodáva, že sami začínajú budovať vlastnú dokumentárnu sekciu.
Producenti nemajú v televíziách miesto rezervované.
Na trhu so spoločnosťami ako Maya, Monarch, Hattrick, J.A.M. film 1999, Oreo, Kuul fabrik či D.N.A. nepanuje napriek malosti nevraživosť. „Pre nás je Maya meradlo a štandard. Snažíme sa čo najviac od nich naučiť a pozeráme sa ich smerom. Teší nás konkurovať si aj s tak skvelými chlapíkmi, ako sú tí z D.N.A. Nejde o osobné sympatie, ale o sympatie k ich práci,“ hovorí Martin Hudák zo spoločnosti Oreo. „Pri pohľade na trh produkčných spoločností nás všetci nadhodnocujú,“ tvrdí za Maya jej riaditeľ Vojtech Hron a dodáva, že pracujú na tom, aby sa očakávania dostali do súladu s realitou. Konkurenciu nazýva partnermi a medzi obľúbených radí Oreo, Monarch, D.N.A. a J.A.M. film.
Televízia Markíza však nevidí budúcnosť spolupráce výhradne v prospech týchto spoločností. „Zadávaním výroby na kľúč akceptujeme dlhoročné vzťahy a lojalitu k spoločnosti. Je však naším strategickým zámerom mať k dispozícií vlastné štúdio pre produkciu formátov v našich kapacitách,“ hovorí František Borovský. Pre využitie na produkcie formátov pre televízie pritom vybudovala veľké vlastné štúdiové zázemie spoločnosť Maya. V štúdiách v Rači nakrúcala seriál Medzi nami. Dnes sú priestory prázdne, v prípade obnovenia seriálu pre televíziu JOJ sa však možno jeho kulisy objavia opäť na obrazovkách.
Základ je formát.
Biznis nezávislých producentov je nestály a neistý, často jeden projekt môže prirodzene ovplyvniť ekonomickú situáciu spoločnosti. Preto majú zväčša aj iné aktivity. Televízie s nimi však rátajú. Tvrdia, že strategicky si chcú produkovať vo vlastnej réžii najmä spravodajstvo a publicistiku. Ostatné žánre vymedzujú priestor pre biznis.
Podľa programového riaditeľa Markízy Františka Borovského televízia pristupuje a aj plánuje pristupovať k spolupráci s externým dodávateľom pri dobrom námete formátu s priaznivo nastaveným financovaním. „Často ide aj o autorský vklad ľudí zo spoločnosti,“ dodáva. Aj podľa TV JOJ je autorský potenciál tvorcov často dôvodom, prečo si vyberú konkrétnu produkčnú spoločnosť. „Niekedy majú aj nápad na reláciu, ktorý sa nám páči, niekedy dokonca vlastnia už zakúpenú opciu na kvalitný zahraničný námet,“ dodáva hovorca TV JOJ Ľudovít Tóth.