Keď pred necelými piatimi rokmi prichádzal FilmBox, spájal sa s Ivanom Hroncom – vznikal v slovenskej pobočke spoločnosti SPI International. Kanál medzičasom expandoval do Maďarska či Poľska, odštartovala jeho HD aj Extra verzia a Poliaci si skôr než my založili i tematický FilmBox Family. V poslednom čase sa medializovali plány na ďalšie kanály z filmboxovej rodiny ako ActionBox, FashionBox a FightBox. Ale rozdiel je, že nové projekty už nevznikajú na Slovensku. „Pre mňa je to hotový produkt, ktorý som mohol odovzdať ďalej. Som s ním spokojný, etabloval sa. Už sa o FilmBox nemusím starať na denno dennej báze. Posunul som ho do Poľska," hovorí šéf slovensko-česko-maďarskej pobočky SPI International Hronec.

Pred piatimi rokmi FilmBox, dnes jedna z najväčších TV rodín v krajine. Všetko o ďalších plánoch

FilmBox Family na Slovensko. Stanovenie dátumu štartu staníc FashionBox či FightBox teda nepadne na Slovensku, ale v poľskej pobočke SPI. Hronec ich bude zastupovať na našom trhu a predávať káblovým operátorom. To dnes robí už aj pri FilmBox Family, kanáli práve expandujúcom z Poľska. „Sme pred podpismi prvých zmlúv na FilmBox Family s českými a slovenskými providermi. Už vysiela v češtine na satelite, ale zatiaľ len operačne. Ešte sme ho nepredávali aktívne: to sa začalo pred pár mesiacmi a dnes rokujeme s významnými operátormi," avizuje Hronec nový prírastok v našich káblovkách.

Aj keď časť aktivít potrebných na fungovanie FilmBoxov sa stále realizuje na Slovensku, postupne ubúdajú. Hronec pomohol poľským partnerom pri riešení satelitného šírenia. Expanziu filmovej stanice do Severnej a Južnej Afriky či Latinskej Ameriky už zabezpečujú oni.

Pred piatimi rokmi FilmBox, dnes jedna z najväčších TV rodín v krajine. Všetko o ďalších plánoch

Najskôr žánrová čistota. Čo teda robí „otec FilmBoxu“? „Mohol som sa rozhodnúť, či budem reprezentovať FilmBoxy celosvetovo a predávať ich na všetky kontinenty, alebo sa pustím do nových projektov," hovorí Hronec. Vyhrala druhá možnosť a výsledky postupne vidieť na satelitoch a v káblovkách: najskôr rebranding stanice Nostalgia na Kino CS, potom spustenie Doku CS. Pribudne Muzika CS – pravdepodobný aprílový termín je dnes už istý. „Pripravujeme ho a robíme všetko pre to, aby bol v apríli vonku – zatiaľ neprezradím deň." Známe sú aj detaily, ako bude prvý československý oldies hudobný kanál vyzerať. Podľa Hronca sa v prvej fáze snažia dodržať žánrovú čistotu – na Muzika CS teda pôjdu iba klipy, od vzniku záznamovej techniky po rok 2000, s dôrazom skôr na staršie. V rôznych kategóriách – od populárnej hudby cez filmovú až po československú alternatívnu scénu „za komunistov“. Stále pribúdajú nové; tím pripravujúci Muziku CS hľadá vhodný materiál a dopátral sa napríklad aj ku klipom zachovaným len na VHS nosičoch.

Druhá fáza môže priniesť rozšírenie o špecializované relácie – to sa týka všetkých staníc z portfólia CS TV. „Tak ako v Kine budeme mať dobrý kinožurnál, na dokumentárnom kanáli by som veľmi rád mal pri kontroverzných témach debaty – pretože nechcem pustiť napríklad tému o súčasnom európskom fašizme bez komentára. V Muzike by bolo super mať oldies diskotéku reprezentovanú niekým ako Fero Hora."

Masovka CS. Štart Muziky skompletizuje Hroncovu snahu vybudovať CS balík. Kábloví operátori zaň zaplatia menej než za FilmBoxy, i keď základnú cenu nechcel uviesť vzhľadom na existujúce zmluvy. „Moja ambícia je, aj keď sa to bude tváriť ako balík, aby išlo o totálnu masovku. Nemôžem povedať, že je to archívny československý materiál a predávať za desať eur." CS TV nebude fixný balík v štýle HBO. Skylink má napríklad Kino CS v ponuke Multi, Doku ako bonus pri objednávke Multi HD a ani po zaradení Muziky nebude musieť s nimi hýbať. „Je to skôr skôr psychologický než striktne obchodný balík. Chcem dodržať flexibilitu," vysvetľuje Hronec. Znamená to, že operátori môžu mať tri stanice pokope, rozhodiť ich alebo šíriť len jednu či dve. Rokovania sa vyvíjajú všetkými týmito smermi. „Stalo sa, že niekto povie: chcem len Muziku. Ja ich nebrzdím, pretože viem, že o mesiac či pol roka prídu a prejavia záujem aj o Kino alebo Doku. Majú crosspromočnú hodnotu a tak sú aj robené." Jednotlivé kanály sa teda budú navzájom propagovať.

Portfólio CS TV

Kino CS

  • česká a slovenská filmová klasika, produkcia 60. až 90. rokov + diela súčasnej kinematografie
  • všetky žánre
  • vyše 350 filmov ročne
  • konkurencia (podľa Mediálne.sk): CS Film

Doku CS

  • prvý televízny kanál českých a slovenských dokumentaristov
  • spomienky, zlatý fond aj aktuálne kontroverzie a súčasná tvorba
  • krátke aj celovečerné dokumenty
  • konkurencia (podľa Mediálne.sk): verejnoprávne stanice alebo káblové dokumentárne televízie

Muzika CS

  • prvý kanál českej a slovenskej "oldies muziky", populárna aj alternatívna scéna starého Československa
  • všetky hudobné žánre, aj hudba z československých filmov a záznamy koncertov domácich hviezd
  • konkurencia (podľa Mediálne.sk): miestne hudobné kanály, VH1 Classic

CS VOD

  • 1 000 celovečerných filmov a vyše 500 dokumentov v pláne ako video-on-demand služba na www.cs-vod.eu

Víťazi európskych cien. Ivan Hronec okrem lokálneho balíka CS televízií buduje kanál s celoeurópskymi ambíciami Europa Cinema. Podľa oficiálnych tlačových materiálov vznikol v reakcii na dobrú podporu produkcie, distribúcie a festivalovej aktivity zo strany Európskej únie, ale slabé promo európskych filmov v televízii a mimo ich krajín pôvodu. Dáva si za cieľ zapojiť do témy európskych filmov okrem elít aj široké publikum. Tento prémiový filmový kanál venovaný výhradne európskej tvorbe je momentálne v štádiu príprav. Podľa Hronca sa robí všetko pre to, aby bol avizovaný štart v roku 2010 reálny. Europa Cinema momentálne okrem bežných operačných vecí ako grafika či programing rieši aj akvizície – v Berlíne, Cannes, Bruseli a na ostatných trhoch kontinentu. Hronec zároveň robí „ambasádora“ tejto myšlienky na rôznych fórach a prednáškach, okrem toho rokuje so satelitnými providermi a káblovými operátormi. „Prvá úroveň je operačná, druhá akvizičná a tretia obchodná, distribučná. Je to sumár mnohých nielen televíznych aktivít."

Na stanici Europa Cinema sa môžu objaviť filmy ako Parfum: Príbeh vraha alebo Coco Chanel distribuované v kinách cez SPI. Kanál však nemá byť o tom: „Staviam ho dramaturgicky inak. Snažím sa urobiť objektívnu dramaturgiu založenú nie na individuálnom výbere. Chcem dať dokopy víťazov národných cien ako Český lev, Slnko v sieti, Polish Eagle BAFTA či European Film Awards – aby to bola aj prezentáciu vkusu teritória, nie festivalová dramaturgia." To má vtiahnuť jednotlivé krajiny do programingu aj promotion, aby projekt považovali „za svoj“.

Europa Cinema HD. Pôvodný plán mať na Europa Cinema dabing či titulky na každom teritóriu sa zmenil údajne nie z finančného strachu, ale zo snahy ostať multilingválny: Europa Cinema nakoniec dostane len titulky. Lokalizovať sa bude podľa toho, na aké teritóriá prenikne: titulky budú v každej krajine, kde získa predplatiteľov. Hronec v minulosti vyhlásil, že v prvej fáze chce mať 100- až 200-tisíc predplatiteľov na úrovni Európy. Dnes sa rokuje o prvých zmluvách s operátormi. „Realita spustenia závisí predovšetkým od mojej schopnosti akvizovať filmy na čo najväčšie teritórium. Ak sa mi to nepodarí na celé teritórium, spustím stanicu parciálne – buď v strednej Európe a dokonca je možné, že pilotný projekt len tu, v Česku a na Slovensku. Ale určite to spustím a budem posúvať do ďalšieho a ďalšieho teritória."

Europa Cinema má byť najskôr v štandardnom rozlíšení a následne v HD. „Vízia Europa Cinema HD je jasná od prvého dňa, kedy sme o stanici uvažovali," hovorí Hronec a dodáva, že je to otázka roku 2011.

Financie. „Ľudia sa čudujú, prečo robíme také rizikové a istým spôsobom až verejnoprávne projekty. Mám ambíciu povýšiť zmysluplný, kultúrny, logický projekt na obchodne hodnotný. Ak sa mi toto podarí, bude ma to baviť a zároveň prinášať peniaze. Toto je moja vízia na najbližších desať rokov," vysvetľuje Hronec motiváciu spustiť CS balík a kanál Europa Cinema. Nové projekty financuje z iných, ziskových aktivít v spoločnosti Film Europe, akými sú napríklad akvizície, kinodistribúcia či filmové koprodukcie. „Toto sú všetko zdroje, ktoré kreatívne lepím dokopy a umožňujú mi robiť niečo, čo by som inak nikdy nedokázal – spustiť Europa Cinena." Kedy bude tento kanál alebo CS TV v profite, sa podľa neho nedá povedať parciálne. „Nemožno sa pýtať len na Kino, Muzika alebo Doku, treba sa pýtať na Film Europe ako komplexnu media company s ambíciou pôsobiť vo svetovom mediálnom priestore. Len v kontexte dostaneme odpoveď, kedy bude zarábať. Europa Cinema musí byť postavená na reálnych obchodných základoch. Nechcem robiť projekty ktoré stoja a padajú na grantoch. Štátna podpora je kozmetika. Doplnok. Európania sa musia naučiť robiť projekty ktore nežijú z darov. Pretože žiť iba z darov ponižuje."