Adaptáciu talianskeho formátu Pošta pre teba dodáva spoločnosť Maya Slovenskej televízii už od začiatku roku 2004. Pošta pre teba priniesla slovenské, lokálne príbehy a silné emócie, čo sú dva prvky, ktoré väčšinový divák nezvykne odmietnuť. Aj preto je dnes jedným z mála programovo a divácky stabilných titulov prvého kanálu Slovenskej televízie.


Obyčajní ľudia a ich príbehy sa v novodobej slovenskej televíznej histórii dostali na obrazovku pomerne nedávno, hviezdami televíznych večerov boli častejšie herci, postavy vo filmoch či seriáloch. Civilné príbehy boli prítomné skôr v v spravodajstve a publicistike. Pošta pre teba je program na mieru ušitý divákovi divákovi „učičíkanému“ bulvárom a infotainmentom, pretože spomínané príbehy a emócie sú taktiež ich základnými stavebnými prvkami. Vlastnosťou formátu Pošty pre teba je umenie podať tieto prvky s pozitívnym nábojom.


Pošta pre teba


V štruktúre od: Január 2004

Producent: Maya

Stopáž: 60 minút

Scheduling: týždenne, sobota 20:00

Televízia: Jednotka (Slovenská televízia)


Jednoduchá krása formátu, ktorá takmer vždy funguje, je vlastná aj Pošte pre teba. Stretnutia po rokoch snímané kamerou sú fenoménom, ktorý sa pôvodne začal objavovať v denných talkshow. Neskôr do podoby samostatnej relácie vyabstrahovaný prvok zbieral úspechy vo viacerých krajinách Európy, aj na Slovensku a v divácky podobnom Nemecku.


Neustály prísun príbehov nie je neprekonateľným problémom na Slovensku, tobôž nie vo väčších krajinách, kde sa program vysielal. Problémom však môže byť ich rozmanitosť a atraktivita, najmä v silnom konkurenčnom prostredí.


Viac-menej bežne sa preto v tomto a jemu podobných formátoch využívajú scenáre a herci, ktorí divákovi vyfabulujú atraktívny či zaujímavý príbeh „na objednávku“. Súvisí to aj s tým, že po nástupe reality show a ich prelínania sa s bežným dramatickým seriálom sa zotiera doteraz bežná hranica medzi hraným a skutočným. Pre všetko v televízii platí jednoducho jedno slovo, show. Slovenskí diváci umelé, ale efektné emócie odmietli, bez vedomia, že na obdobnom princípe konzumujú napríklad príbehy v tlači.


Keďže licenčný manuál relácie patrí do kategórie voľnejších, Pošta pre Teba dostala absolútne lokálnu podobu. Scénu a vizuál, či hudbu vytvorili slovenskí tvorcovia. Keďže sa celý balík identity programu osvedčil, spoločnosť Maya ho použila aj pre českú verziu show, ktorú vyrába pre Českú televíziu.


Na podobe relácie niet veľa prvkov, ktoré potrebujú akútnu zmenu. Pre túto reláciu niet lepšieho farebného ladenia, ako sú súčasné teplé farby, zvučka patrí suverénne medzi vôbec najlepšie kúsky na Slovensku. Veľmi vydarenou a samostatne fungujúcou je aj hudba. Scéna bola v čase svojho vzniku taktiež vynikajúcou ukážkou možnosti postaviť neveľké, jednoduché, vkusné a príjemné miesto pre nakrúcanie relácie. V súčasnosti je ale problémom jej ošumelosť, poškriabané lesklé plochy či špinavé linoleum pred divákmi. V kombinácii s muzeálnou snímacou technikou STV generujúcou šedý a mŕtvo pôsobiaci obraz relácii na efekte nepridávajú.




Naopak, svetlou stránkou je moderátorka. Katarína Brychtová sa celé roky vyskytovala v slovenských televíziách v úzadí a bez veľkého echa prežívala v off-timových kontaktných reláciách. Pošta pre teba z nej urobila prime-time hviezdu, ktorých počet sa dá zrátať na prstoch dvoch rúk. Brychtová je „človekom z ľudu“ uvažovaním i prístupom ku komunikácii s divákom. Netvári sa ako namyslená televízna hviezda, k ľuďom pristupuje empaticky a kladie také otázky, aké by kládla každá z diváčok sediacich pri obrazovkách.


V slovenských talkshow je to novinka. Viditeľný je aj moderátorkin profesionálny prístup, veľmi pohotovo dopĺňa jednoduché otázky a tak rozpráva predovšetkým hosť. V momentoch, keď spovedaný vynechá niektorý zo zásadných bodov jeho príbehu, moderátorka ho posmelí. Vyplýva z toho jediné, Brychtová je veľmi dobre pripravená na svojich hostí, otázky kladie veľmi vhodným a príjemným spôsobom, vďaka čomu dodáva programu ešte pozitívnejšie vyznenie.


Vývoj sledovanosti relácie Pošta pre Teba



Patetickosť relácie svojim spôsobom vyvažuje postava Poštára Janka, ktorý chodí po Slovensku hľadať dávno nevidených ľudí, ktorých hľadajú ich príbuzní, či priatelia. Ján Gordulič nie je majstrom vtipu a gagov pre mladú generáciu, ale staršieho diváka, ktorý pri relácii prevažuje, neurazí a pobaví.


Pošta pre teba je pre diváka v sobotný večer istotou, že dostane koncentrovanú emocionálnu injekciu. Čo je dôležité, zvykol si na ňu. Keďže pri filmoch, ktoré nevidel, si týmto rozhodne nemôže byť istý a navyše, ženský divácky element je v televíznom prime-time jedným z najsilnejších. Pošte sa darí. Čísla, ktoré relácia pre Jednotku generuje, sú čísla z najlepších snov Barbary Štubňovej, programovej intendantky prvého okruhu.


Avšak aj starnutie diváka, ktorý sa dá oveľa ťažie predať inzerentom, môže zavážiť pri rozhodovaní o predĺžení zmluvy o dodávke pre STV zo strany spoločnosti Maya. Ak bude mať nové vedenie STV na reláciu iný názor, alebo konkurencia lepšie ponuky, program sa možno o rok, kedy mu končí na STV zmluva, už neobjaví.