Zrušiť koncesionárske poplatky chce nová občianska iniciatíva pod vedením ekonóma Richarda Sulíka, ktorý dnes predstavil s ostatnými členmi petičného výboru zámer vyzbierať 350 tisíc podpisov potrebných na vyhlásenie referenda.
Poplatky sú podľa organizátorov prežitok a vzhľadom na rovnakú výšku pre všetky skupiny obyvateľstva sú „nespravodlivé, nesolidárne a nesociálne“. Zároveň zdôraznili, že cieľom petície nie je zrušenie verejnoprávnych médií.
Predstavitelia občianskej iniciatívy tiež kritizovali, že podľa návrhu nového zákona o poplatkoch majú firmy platiť podľa počtu zamestnancov, bez ohľadu na počet či využívanie televízorov a rádií.
SME TV: Richard Sulík o iniciatíve
Organizátori petície nepresadzujú konkrétnu alternatívu financovania verejnoprávnych médií, ktorá by mala nahradiť súčasné poplatky. Peter Pažitný z výboru len načrtol, že okrem poplatkov sa médiá verejnej služby dajú financovať aj prostredníctvom príspevkov od komerčných televízií, zo štátneho rozpočtu, respektíve príjmami z reklamy, zo sponzoringu či ako pay-TV.
V rámci kampane „Stop koncesionárskym poplatkom“ budú do domácností rozoslané korešpondenčné lístky, prostredníctvom ktorých sa dá petícia podporiť. Organizátori tiež oslovia listom osemtisíc dotknutých firiem a zbierať podpisy budú aj aktivisti. Na petíciu bude upozorňovať aj reklamná kampaň. Rozpočet kampane je jeden milión korún, na ktoré prispeli súkromní darcovia.
S návrhom zrušiť koncesionárske poplatky a naviazať verejnoprávne médiá na štátny rozpočet, z ktorého by dostávali pevne stanovené percento z hrubého domáceho produktu, prišla vlani aj politická strana SDKÚ – DS – jej návrh však nenašiel v parlamente podporu.
Cieľom súčasnej petície je podľa Sulíka rozprúdiť verejnú debatu, petícia nie je podľa neho prepojená na žiadny politický subjekt. Sulík aj Pažitný v minulosti potvrdili, že plánujú založenie vlastnej politickej strany.