Sledovanosť televízií podľa peoplemetrov je už „vonku“ a našou povinnosťou je analyzovať ich. Ako teda televízie dopadli podľa presnejšieho prieskumu, naozaj sa zvýšil podiel TA3 a TV JOJ, prípadne je spravodajstvo STV na tom naozaj až tak zle?
Čo zostalo po starom
Slovenský divák sa rád pozerá predovšetkým na spravodajstvo, zábavu a šport, čo potvrdili aj peoplemetre. TOP 5 všetkých televízií za tento víkend tvorí TV Markíza: na prvých troch miestach je spravodajstvo v podobe Televíznych novín, sledovanosť sa pohybuje okolo 27%. Markíza víťazila v prime time v sobotu aj nedeľu: Hodina pravdy s 22,2% a Tristo hrmených s 20,4%. V sobotu bol náskok veľký: ďalší titul bol Pošta pre Teba na Jednotke so 14,0% a trojku zakončíme Dievčaťom za milión s ratingom 9,3%, čo je o polovicu menej ako získala Markíza. Pozrime si presné výsledky spolu s porovnaním výstupov z denníkového prieskumu za jeden z minulých týždňov:
Porovnanie výstupov z prieskumov | ||||
37. týždeň | Víkend 15. - 17. 10. | |||
DKV | VISIO | TNS/PMT | ||
Markíza | 35,64 | 41,0 | 32,9 | |
Jednotka | 22,83 | 19,9 | 19,33 | |
JOJ | 15,84 | 13,5 | 13,43 | |
Dvojka | 5,70 | 5,7 | 5,73 | |
TA3 | 0,84 | 1,0 | 1,03 | |
v % | 24 hod. share | zdroj: DKV, VISIO, PMT/TNS |
Poznámka: keďže DKV, VISIO a TNS/PMT zahŕňali v prehľade pod pojom "ostatné" iný balík televízií, pochopiteľne sme nemohli údaje porovnávať. Nie sú preto ani zahrnuté v tabuľke.
Dvojke tento víkend k pekným 6% ratingom najmä šport, takže je predčasné hovoriť o veľkom úspechu: vysielala prenosy futbalovej extraligy, čo si istá časť divákov nenechala ujsť a prejavilo sa to na číslach. Na približne rovnakej úrovni ako v anketových prieskumoch zostali TA3 a TV JOJ, ktoré kládli do peoplemetrov najväčšie očakávania. V tabuľke vidíme, že jediný podozrivo veľký rozdiel oproti denníčkom je vo vlastnom prieskume TV Markíza, kedy sa jej podiel podľa VISIO vyšplhal až na 41%. DKV STV sa v tomto prípade trafila bližšie.
Spravodajstvo - ako je to naozaj
Ako prvé údaje z peoplemetrov prenikli na verejnosť rôzne "chodbové reči" o prekvapivo nízkej sledovanosti spravodajských relácií. Na margo toho, že je nižšia, zostáva len dodať, že nižšie sú ratingy relácií takmer všetkých televízií, čiže nie je to len vec spravodajstva. Najsledovanejším spravodajstvom, ako už vyplýva z vyššie uvedených údajov, zostáva samozrejme TV Markíza a jej Televízne noviny. Za posledný víkend dosiahli priemerný rating 27,3%. V predchádzajúcich prieskumoch dosahovala relácia cca 38% sledovanosť podľa VISIO a dokonca neuveriteľných 48% podľa DKV STV v 39. týždni. V posledný víkend bola spravodajskou dvojkou Jednotka STV tak, ako tomu bolo doteraz: priemerný rating bol 14,26%. Aj v tomto prípade je zaujímavé porovnanie s denníčkovými prieskumami: rating 30,60% mali Správy STV v 39. týždni podľa DKV a cca 21,90% podľa VISIO. Správy STV teda prežili podobný pád ako Televízne noviny, ich problém však spočíva v to, že Noviny JOJ žiadny pád neprežili - tj. spravodajské relácie týchto dvoch televízií sú takmer na rovnakej úrovni sledovanosti, to je novinka a s tým sa bude musieť vedenie STV vysporiadať. Noviny JOJ zostávajú zatiaľ tento víkend tretie s priemerným ratingom 12,26%. Rozdiel oproti predchádzajúcemu obdobiu podobne ako v predchádzajúcich prípadoch značný: podľa DKV dosahovali Noviny cca 17%, podľa VISIO boli čísla veľmi podobné. Všetky spravodajstvá majú teda v skutočnosti asi o tretinu nižšiu sledovanosť ako sa predpokladalo, nepredpokladalo sa však, že hlavné spravodajstvá TV JOJ a STV tak tesne súťažia.
Vieme len málo
Televízie sú so zverejňovaním údajov naďalej veľmi opatrné: zverejnili veľmi strohé a všeobecné výsledky. V sledovanosti konkrétnych titulov mohli totiž nastať rôzne zásadné posuny, ktoré ale zostávajú naďalej utajené. Keďže je ale výskum v rukách televízií, je samozrejmé, že výsledky budú zverejňovať len v podobe PR informácií, tj. vtedy, keď dosiahnú výraznejšie úspechy a budú to informácie predovšetkým prezentačného rázu. To, ktoré
tituly nedosahujú práve najlepšie čísla sa asi nedozvieme a televízie majú na to právo. Chce to predovšetkým čas: v najbližšom období môžu začať miznúť relácie, alebo sa začnú vo veľkom sťahovať. Ak sa televízie zbavia "prepadákov" a upravia v prípade potreby štruktúry tak, aby to vyhovovalo dlhodobo panelu respondentov, možno sa osmelia údaje zverejňovať tak ako to je zvykom všade na svete, príklad z Česka nájdeme na www.ato.cz. V zahraničí nemajú problém zverejňovať výstupy z peoplemetrového merania samotné televízie. Na svojich internetových či teletextových stránkach s odstupom 48 hodín zverejňujú kompletný prehľad sledovanosti a podielu na trhu, chronologicky pri každej odvysielanej relácii za daný deň. Dúfajme, že sa dočkáme aj na Slovensku - doteraz pri výstupoch z denníčkov mali novinári k dispozícii ratingy všetkých odvysielaných relácií.
Nižšia sledovanosť - prečo?
Aj keď podiely televízií zostávajú rovnaké, čísla ratingov sú nižšie, čo demonštrujú aj spomínané spravodajské relácie: patria totiž medzi najsledovanejšie tituly. Sledovanosť televízií však nie je reálne nižšia, je len nižšia, ako sa predpokladalo. Je to spôsobené už samotnou podstatou anketového prieskumu: diváci mali za úlohu zaškrtnúť do denníčka, ktorú televíziu sledovali. No a keď už mali na výber z množstva televízií niečo zaškrtli: pritom vôbec nemuseli sledovať televíziu. Zaškrtli zväčša televíziu, ktorú sledujú najviac: preto tie toľkokrát spomínané náhle skoky dolu leadrov v podieli na trhu po zavedení peoplemetrov, ktoré sa u nás prakticky nekonali. Navyše len na samotnom svedomí respondentov spočívalo, či
budú denníčky vypisovať bezprostredne pri sledovaní televízie alebo si na to spravia čas po dvoch týždňoch.
Nakoniec treba dodať, že ani tieto čísla nie sú "reálne" tak, ako sa často prezentujú. Iba metóda výskumu dosahuje pravdepodobnejšie výsledky. Nielen to je však jedinou výhodou peoplemetrov: doteraz sa zaznamenávala sledovanosť v 15 minútových intervaloch a spracovávala sa so 14 dňovým
oneskorením. Teraz televízie hneď vedia, ak diváci hromadne prepínali. Dokážu si hneď zistiť prečo a dokážu to operatívne odstrániť, prípadne napraviť. Už aj na Slovensku si teda budeme musieť zvyknúť na operatívne presuny relácií a náhle miznutia titulov, prípadne, čo je trošku možno predimenzovaný príklad, aj moderátorov. Nakoniec nám z toho vychádza, že televízie sa budú vedieť ešte viac orientovať na to, čo diváka naozaj zaujíma a čo naozaj sleduje.