Aký to bol rok?

Uplynulý rok bol pre moju spoločnosť Trigon Production jedným z najnáročnejších. Nebola to len ekonomická kríza, ktorá ovplyvnila skutočnosť, že na niektoré už viac rokov pripravované projekty sme nezohnali dostatok finančných prostriedkov (napríklad na seriál večerníčkov Bambuľkine nové dobrodružstvá, či na film scenáristu Dušana Dušeka a režiséra Juraja Nvotu Zima na ruky).

Patrik Pašš z Trigon Production: Na rozdiel od umeleckých, naše ekonomické výsledky neboli najslávnejšie

Moju prácu najmä v druhej polovici roka ovplyvňovali aj neustále útoky zo strany istej skupiny filmárov v súvislosti s mojim pôsobením v Audiovizuálnom fonde. Je mi osobne ľúto, že sa mnohí aj z mojich priateľov nechali strhnúť k takému spôsobu medziľudskej a verejnej komunikácie, ktorý je podľa môjho presvedčenia iba cestou k vzájomnému neporozumeniu, nevraživosti a rozbíjaniu dobrých vzťahov v audiovizuálnom priestore.

I v tejto do istej miery neprajnej dobe sme zaznamenali rad umeleckých úspechov:

  • Či už to boli tri České levy pre film 3 sezóny v pekle (réžia Tomáš Mašín-minoritná koprodukcia s Dawson Productions a Babelsberg Filmom),
  • Špeciálna cena REMI Award na MFF v texaskom Houstone pre Nebo,peklo...zem (réžia Laura Siváková),
  • 2. cena na MFF v sibírskom Chanty-Mansijsku a hlavná Cena na MFF dokumentárnych filmov v Poznani pre Môj otec Gulag (réžia František Palonder).

Úspešne sme premiérovali:

  • Výnimočný celovečerný dokument Vojnové hry a muž, ktorý ich zastavil (réžia Dariusz Jabloński, koprodukcia s poľským Apple Film Production). Momentálne sa film premieta v slovenských kinách.
  • Dokumentárne filmy Optimista( réžia Dušan Trančík) a Momentky (réžia Peter Krištúfek) boli uvedené na viacerých filmových podujatiach na Slovensku, v Čechách, Maďarsku, Francúzsku.
  • V mnohonárodnom koprodukčnom projekte Zbohom, súdruhovia, ktorý ukazuje, ako obyčajní ľudia bojovali proti komunizmu v bývalej Východnej Európe v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch, sme realizovali slovenskú časť produkcie.
  • Po celý rok sme realizovali aj cyklus GEN.sk a magazín Postav dom, zasaď strom.
  • Najvýznamnejším výrobným projektom minulého roka bola prvá, sedemdielna séria skutočných kriminálnych prípadov podľa bestsellerového autora Dominika Dána Kriminálka Staré Mesto (réžia Ján Sebechlebský). S úspechom sme ju na jeseň uviedli na obrazovkách koproducentov – Českej televízie a STV. V oboch prípadoch zaznamenali nadpriemernú sledovanosť a každý diel videlo približne milión dvestotisíc divákov. Seriál dostal mnohé pochvaly od kritikov i bežných divákov. Viacerí ho priblížili k historickým bratislavským televíznym pondelkom (pre mladších čitateľov na vysvetlenie – najkvalitnejšie televízne inscenácie v 70tych a 80tych rokoch minulého storočia, ktoré vysielala STV aj v spolupráci s vtedy v Čechách zakázanými scenáristami). I kritické postrehy sme s tvorcami druhej série analyzovali a určite ich zapracujeme v prospech výsledku.

Na rozdiel od umeleckých, naše ekonomické výsledky neboli najslávnejšie. Chcel by som sa poďakovať všetkým svojim spolupracovníkom vo firme, že ani v búrkach neopustili našu trigonovskú loď a jej kapitána. Naopak, svojím prístupom mi dodávajú podporu a tiež zmysel mojej práci.

Ktorá udalosť alebo osobnosť minulého roka najviac ovplyvnila brandžu, v ktorej pracujete?  


Rozhodne neexistuje významnejší výsledok v poslednom desaťročí v oblasti audiovizuálnej tvorby, ako zriadenie Audiovizuálneho fondu a Zmluva so štátom medzi STV a Ministerstvom kultúry SR. Obe tieto systémové zmeny naliali do oblasti audiovizuálnej tvorby, „živú vodu“. V hrubej predstave je to minimálne štvornásobok pôvodnej sumy, v ktorej kinematografia živorila, čo sa prejaví oživením pôvodnej tvorby v najbližších rokoch. Vytvorili sa podmienky, aby slovenskí filmári ušli „hrobárovi z lopaty“, aby sa na platforme pôvodnej tvorby aj slovenská kinematografia začala približovať k európskym krajinám.

Všetky tieto zásadné zmeny inicioval a umožnil minister kultúry, Marek Maďarič, ktorý našiel dostatok umu, sily a politickej odvahy nájsť a presadiť systémové riešenia pre audiovizuálnu tvorbu.  

Čo očakávate od budúceho roka?

Budúci rok začíname premiérovým uvedením nášho najväčšieho projektu, ktorý vyrábame už takmer 6 rokov, celovečernej dokudrámy Nickyho rodina (réžia Matej Mináč) v pražskom Kongresovom centre za účasti vyše 101-ročného Nicholasa Wintona osobne. Je to voľné pokračovanie úspešnej Sily ľudskosti (réžia Matej Mináč – EMMY Award 2002). V tomto filme sa niektoré informácie o 50 rokov utajenom hrdinskom čine Sira Wintona, ktorý tesne pred druhou svetovou vojnou zachránil 669 detí z Čiech a Slovenska pred istou smrťou, prehĺbia, doplnia. Film umelecky obohacujú inscenované scény. V jednej z úloh sa predstaví aj známa česká herečka Klára Issová. Akcent kladieme na to, aby katarzný účinok pôvodného filmu Sila ľudskosti neustal a v novej podobe sa šíril ďalej a získaval a ovplyvňoval množstvo ďalších detí a ľudí po celom svete.

V apríli bude mať film premiéru na Slovensku a následne v Londýne, pri príležitosti 102. narodenín Nickyho. Okrem toho v prvej polovici roka uvedieme do kín komédiu Jozefa Paštéku Mŕtvola musí zomrieť.

Verím, že po úspešnej prvej sérii Kriminálky budeme môcť nakrútiť v lete aj druhú, čo vo významnej miere záleží od podpísania dodatku k zmluve STV so štátom. Rovnako zodpovedne sa plánuje aj nakrúcanie nového filmu Sláva Luthera Rozostavaný dom. Ďalej pokračujú naše cyklické relácie GEN.sk, Postav dom, zasaď strom. A vyvíjame ďalšie hrané, dokumentárne, publicistické diela.

Na čo sa najviac teším? Určite na šnúru premiér Nickyho rodiny, keď sa film po šiestich rokoch tvorivej a intenzívnej práce dostáva k divákom s cieľom prispieť k posilneniu a rastu základnej slušnosti v medziľudských vzťahoch. Verím, že náš kultúrny a  tvorivý zámer naplníme. Teším sa aj na to, že budem môcť viac času venovať svojim študentom na VŠMU a tiež kormidlovaniu našej firmy v rozbúrených filmárskych vodách. Teším sa aj na nový celospoločenský projekt, ktorý mám rozpracovaný a verím že sa mi ho podarí, tak ako všetky svoje „konštruktérske diela“ premeniť na fungujúci výsledok.