Kým Jojka sa tvári ako mladý rebel, ktorý si môže dovoliť vyskočiť

z obrazovky a pobúriť celú rodinu (a vyhnať tých starších

spať), Markíza je kultivovaná

dáma v najlepších rokoch, ktorá nikoho

nechce uraziť a tvári sa, že sa výstrelkami mladých nezaoberá. V pretvárke je dokonalá.

V skutočnosti ju škrie, že už je tu aj niekto iný, kto na seba účinne púta pozornosť.

Trh komerčných televízií nebol vždy taký, ako v uplynulých mesiacoch. Joj bola ešte pred rokom pomotaná chuderka bez jasnej vízie. Markíza bola vážená a uznávaná dáma, presvedčená,

že je atraktívna aj vo svojom pokročilom

veku.

Končiaci zotrvačník. Slovensko ešte nikdy nemalo ako televíznu dvojku komerčnú

televíziu. Jeden rok v rukách finančníkov z kruhov J&T, ktorí do Jojky vstúpili začiatkom

vlaňajška, stačil na to, aby Joj dokázala,

čo sa jej nepodarilo päť rokov predtým pod českým či tlačiarenským diktátom.

Pravda, Joj ešte nie je jednoznačná dvojka dvadsaťštyri hodín denne. Cielené sústredenie

na základné značky – spravodajstvo, seriály, Mafstory, domixované silne promovanými

občasnými eventmi a v novom roku

úspešný denný seriál Panelák z nej urobili

za rok televíziu, ktorá niekoľko dní v týždni

v prime time hravo prekonáva dlhoročnú dvojku, prvý kanál STV.

Pád televíznych mýtov

Joj začala robiť to, čo zdravý malý hráč robiť má – vyskakuje, šokuje, pokúša sa zviditeľniť.

Jej marketing je veľmi silný a viditeľný, jej program ponúka alternatívu.

Jednotka svoju pozíciu neobhajuje s rovnakou

vervou a ani v konkurenčnom súboji. Prvý

okruh STV si miesto trhovej dvojky vyslúžil

ešte v minulosti a v súčasnosti prežíva najmä zo zvyku starších divákov.

 

Vtip zotrvačného efektu je v tom, že v Jednotke funguje aj bez riadneho manažmentu.

STV bola celú sezónu v podstate bez šéfa – Radim Hreha nebol „riadny“ riaditeľ a o skúsenom manažérovi sa nedá hovoriť ani v prípade Štefana Nižňanského. Program sa preto zmieta v schizofrénii – na jednej strane televízia spustila množstvo „verejnoprávnych

formátov“, väčšina z nich však prepadla

a stanica ich postupne sťahuje. Ak nové programy aj neťahajú STV na dno sledovanosti,

televízii škodia inde – externé firmy

dodávajú predražené relácie alebo ich využívajú na bezplatnú reklamu.

Pád televíznych mýtov

TV senior. Jednotka výraznejšie zamiešala

karty počas takmer celej uplynulej televíznej

sezóny jediným počinom – retrotalkshow

Takí sme boli. Správne odhadla svojho diváka – dôchodcu, ktorý sa chce pozerať na populárnych rovesníkov. Nasadenie

programu z hľadiska sledovanosti funguje.

A starnutie obecenstva je prirodzený

osud mnohých verejnoprávnych televízií. Veď aj príbehy Rosamundy Pilcherovej pre staršie diváčky, ktoré Jednotka s radosťou roky omieľa, nakrúca nemecká verejnoprávna

ZDF. Kým však iní vysielatelia proti trendu rastúceho vekového priemeru platiteľov poplatkov

aktívne bojujú, Slovenská televízia sa mu spokojne prispôsobuje.

Situáciu využila Joj, ktorá sa snaží ponúkať alternatívu k starej Jednotke a všeobecnej Markíze programom pre mladšieho diváka. Nemôže ísť do extrému – príjmy z televíznej reklamy stále najviac prináša najširšia cieľová skupina všetkých divákov starších ako dvanásť

rokov. Joj však pri skladbe programu už jedným okom do ratingov a trhových podielov

starších ľudí nezapočítava.

Keď sa teda trh komerčných televízií začne pri predaji reklamy orientovať primárne už len na sledovanosť ekonomicky aktívneho obyvateľstva,

Joj bude mať strategickú výhodu. Pred rokom, keď začínala takmer na zelenej

lúke, to vyzeralo ešte úplne ináč. V talóne

mala seriály C.S.I. a správy, všetko ostatné

bolo nepoužiteľné. Nové vedenie dostalo čisté hracie pole, ktoré mohlo využiť na vyskladanie

ponuky so šancou na úspech v novom nastavení reklamného trhu. Aj preto

zmizli tituly ako Inkognito, ktoré síce mali dobrú výkonnosť, ale najmä u starších divákov,

ktorých Joj v najbližších rokoch už nebude

potrebovať.

Markíza to má ťažšie. Má dlho etablované

sloty, starodávne relácie, roky využívané značky. So zmenami musí byť opatrnejšia, nemôže vyliať s vodou z vaničky aj dieťa. Čo jej hrozí, ak bude ignorovať divácke návyky, ukázal prepadák roka 2005 Big Brother.

Dá sa predpokladať, že Markíza začne predávať

reklamu podľa cieľovky 12 až 54 rokov

už čoskoro, najneskôr v budúcom roku. Markíze už v súčasnosti občas veľmi neprekážajú

zlé čísla v najširšej cieľovej skupine. To naznačuje, že si všíma úspech u nového

mladšieho štandardu. Až televízny trh definitívne

prepne na mladých, Markíza zostane

prvá a hneď za ňou bude televízia Joj. Slovenská televízia sa beznádejne prepadne na posledné miesto sledovanosti celoplošných

kanálov.

 

Pád televíznych mýtov

Odvaha k vlastnému. Keďže Jojka je tá, ktorá novinkami čerí vody a Markíza sa len učí žiť v konkurenčnom prostredí, líder má určité orientačné problémy. Sezónu začal tak, ako má – istotami. Superstar trikrát týždenne,

trháky Susedia a Ordinácia v ružovej

záhrade.

Markíza stratila Susedov po odchode tvorcov

na prelome rokov. V druhej polovici sezóny

ich reprízovala až do úplnej televíznej smrti. Seriál sledovalo pri premiére šesťdesiat

zo sto divákov pred obrazovkou. Nikdy predtým v novodobej televíznej ére slovenskí

herci nehrali na slovenský scenár príbeh, ktorý akceptovala taká veľká časť divákov. Pri piatej repríze už bolo divákov zo sto ledva

tridsať. Dôležité je, že Susedia vydláždili cestu pre nástupcov. Diváci si zachovali dôveru

k pôvodným slovenským seriálom a sitcomom.

Nie však bezpodmienečne. Markíza začala

servírovať narýchlo vyrobené, lacné komediálne

polhodinky, ktoré sa neuchytili. Jedna po druhej postupne padali. Priamo do konkurencie

týchto rýchlokvasených produktov Joj posunula svoj strategický projekt Panelák od tvorcov Susedov. Odvážny pokus vyšiel – tento rok majú Markíza a Joj denne o dvadsiatej

podobné výsledky. Napriek hendikepu pokrytia v prípade Joj má Markíza náskok len v tisíckach divákov.

Markíze veľmi nevyšla ani vyše dvoch mesiacov

trvajúca pôvodná reality šou Elán je Elán. Bolo to prvýkrát, čo táto televízia skúsila

do obchodne slabšieho obdobia začiatkom

roka výraznejšie investovať. Výsledkom

bola z pohľadu sledovanosti najslabšia nedeľná reality šou Markízy dosiaľ. Sezónu sa podujala ukočírovať návratom Let´s Dance

ako svojho najúspešnejšieho ťažiskového projektu. Aj pre silu konkurenčných hokejových

zápasov na Dvojke a pre v podstate neinovovanú šou sa úspech nezopakoval, Markíze však priniesol dostatočné výsledky.

Koniec fenoménu. Druhá polovica sezóny

bola pre lídra bolestná na jeho najsilnejšom

mieste – spravodajstve. Televízne noviny

boli ešte začiatkom roka 2008 najsledovanejší

mediálny produkt v krajine. Markíza

mala v rukách dvadsaťminútový poklad, z ktorého chcela urobiť hodinový. Znásobovanie

úspechu spravodajstva sa jej už podarilo

pred rokom, keď zaviedla popoludňajšie Televízne noviny.

Joj sa na zmeny v Markíze pripravila novými Krimi Novinami, ktoré hodila do konkurencie Televíznych novín, a povedala, že bude čakať

rok, kým sa uchytia. Zatiaľ rastú pomaly, ale platí, že Joj nemala v čase medzi 19.00 a 19.30 lepší výkon.

Priam revolúciu však spôsobila v reakcii na zmeny Markízy Jednotka. Splašená fatálnym

oslabením jej hlavného spravodajstva pre kroky Markízy sa pokúsila zlepšiť nábeh

predsunutím úspešnej súťaže 5 proti 5 na 18.40, pred štartom Televíznych novín.

Takýchto pokusov už bolo niekoľko, no nikto neskúsil obetovať svetovo úspešnú licencovanú

súťaž. Tá prirodzene graduje, a keď si ju diváci pred štartom správ na Markíze rozpozerali,

chceli vidieť aj koniec súboja a spoznať

víťaza. Finále sa odohráva asi o štvrť na osem, počas rozbehnutých správ Markízy.

Čo nikto nečakal, diváci Televízne noviny obetovali. Markíza tým prišla o štyristotisíc divákov hlavného spravodajstva. Tie predlžovala

najmä prvými pätnástimi minútami, ktoré

boli plné nezmyselných stand upov a rozťahaných

či na viaceré časti rozdelených reportáží.

Mnoho ľudí si zrejme povedalo, že o nič neprídu, ak zapnú neskôr.

Výsledok však nie je pre Markízu fatálny. Starý model tvorili Televízne noviny s podielom

70 percent a Reflex so 40-percentným podielom. Po novom majú Televízne noviny podiel 55 percent a rozšírené spravodajstvo Dnes s podielom pod päťdesiatkou. V priemere

za hodinu je teda Markíza na tom podobne.

Televízneho lídra môže hnevať, že v roku 2008 po dvanástich sezónach padol fenomén neohrozených Televíznych novín.

Oplatí sa. Peoplemetrové obdobie prešlo v uplynulom roku po krátkodobej fáze reality šou ďalším vývojom – boomom seriálov.

Televízie ich chcú, napriek tomu, že sú drahšie ako bežný obsah. Slovenskí herci

a naturelu blízke príbehy sú presne to, čo chcú Slováci vidieť. Podiel Ordinácie v ružovej

záhrade sa napríklad blíži k polovici všetkých divákov pred televízorom. České, káblové a maďarské televízie zmenšujú slovenský

televízny trh a seriály ako jediné dokázali

prikovať domáceho diváka pri slovenských

staniciach. Toto je ten liek, ktorý tunajšie

televízie dlho hľadali.

Počiatočné investície do seriálu sú síce vyššie,

ale ak sa rozbehne, odmenou je takmer kamenná stabilita a absolútna moc nad seriálom

– ak televízia kúpi zahraničný titul, ktorý sa stane úspešným, neovplyvní, či ho v krajine pôvodu zrušia. Vlastný seriál má televízia k dispozícii navždy a ak sa uchytí, môže ho zadarmo zreprízovať.

Rozbehnutie seriálovej tvorby ukázalo, že ich produkcia nie je strašidlo pre peňaženku

televízie. Jeden diel Paneláku napríklad nestojí viac ako výroba bežne vysielanej zábavnej

relácie. To si televízie vedeli zrátať aj predtým. Až teraz však vďaka prvolezcom ako Susedia prišla divácka dôvera a skutočný

masový dopyt.

Rozdiel medzi érou reality šou a seriálov je ten, že rozmach roztiahnutých príbehov nie je krátkodobý. Reality programy sa objavili

pred približne desiatimi rokmi ako pomerne

lacný a atraktívny obsah, ktorý sa však rýchlo opotrebuje. Seriály sú základným stavebným

prvkom štruktúr televízií už od zrodenia

v lone rozhlasu, v ktorom sú seriálové korene. A slovenské televízie vývoj teraz doháňajú.

 

 

Pád televíznych mýtov