Rokovania s operátormi ešte prebiehajú, hovorí v rozhovore pre Mediálne.sk šéf nových projektov Novy Petr Horák, ktorý má na starosti aj platformu Voyo. Platenej videotéke šéfuje v rámci celej skupiny CME.
Stanicu Nova International ponúka český vysielateľ operátorom aj v balíku so športovými kanálmi Nova Sport 1 a Nova Sport 2, ktoré sú - na rozdiel od všetkých ostatných - dostupné oficiálne aj na Slovensku.
Kedy počítate so štartom Nova International?
Kanál by mal byť spustený od polovice januára v technickom pilote. Do konca januára by mal byť v živom vysielaní. Oficiálne chceme stanicu spustiť na výročie Novy, ktoré je 4. februára. Kanál sa už v súčasnosti implementuje do našich systémov.
Požiadali ste už o licenciu?
Áno, čakáme na vyjadrenie od českého regulátora.
Bude obsah vysielania, ktorý vychádza z pôvodnej Novy, nejako prispôsobený slovenskému publiku, napríklad grafikou?
Pri spustení budeme vychádzať z českej Novy, jej súčasná vizualizácia nám umožňuje pomerne vieľkú variabilitu. Veríme, že Nova je taká silná značka aj na Slovensku, že nie je potrebné vytvárať nové vizuály, alebo upravovať ten aktuálny kvôli Nova International. Samozrejme, podľa dopytu publika sa to môže vyvíjať aj týmto smerom, ale určite nie na začiatku.
Na Nova International avizujete súčasnú pôvodnú tvorbu Novy. Čo doplní program v čase, keď sa vysielajú na Nove akvizície?
Náš lokálny obsah doplníme o obľúbené tituly z nášho archívu. V prvom rade vsádzame na to, čo Novu robí Novou, a to je práve pôvodná tvorba. Divákom ponúkneme naše seriály, relácie a spravodajstvo simultánne. Program, na ktorý vlastníme práva, teda uvidia diváci v oboch krajinách naraz. Ani tí slovenskí tak nebudú musieť meniť správanie, pokiaľ majú radi Ulicu, Ordináciu, nájdu si svoj program v čase, na ktorý sú zvyknutí. Vieme, že práve náš vlastný content je pre slovenských divákov hlavná devíza Novy.
Štruktúra Novy International bude teda kopírovať Novu v každom slote, kde vysielate autorsky vysporiadaný obsah?
Presne tak, bude zahŕňať spomenuté seriály, spravodajské a publicistické relácie a ďalšie programy, napríklad kriminálku Atentát. Chystáme aj komediálny seriál, to všetko uvidia diváci na Slovensku v rovnakom čase. Platí to napríklad aj o reprízových slotoch cez víkend, kde vysielame seriál Comeback.
Reklamu bude predávať Markíza
Ako budete predávať reklamu na Nove International?
Model bude taký, že Markíza bude reklamu na našej stanici ponúkať v rámci svojich kanálov a my to budeme sprocesovávať v našom back office. Klienti sa teda budú obracať priamo na Markízu, ktorá objednávku zabookuje a evidovať sa bude v našom systéme.
Operátorom ponúkate „medzinárodnú“ Novu ako platený kanál. Za akých podmienok?
Vychádzame z politiky, ktorú uplatňujeme dlhšie. Nova International nebude dostupná cez terestriálne vysielanie a bude ponúkaná v HD. Za túto stanicu si od operátorov budeme účtovať určitú čiastku.
Ponúkate zľavu pri včasnom uzavretí dohody, rovnako ako Markíza so svojím kanálom International v Česku?
Samozrejme v snahe, aby sme kanál čo najrýchlejšie rozšírili, je tam určitá diskontná politika. Ak sa s nami operátor dohodne do stanovaného termínu, má výhodnejšie podmienky. Čo sa týka dĺžky kontraktov, tam sa tiež držíme štandardu, ktorý je bežný medzi pay tv operátormi, to znamená spravidla obdobie jedného – dvoch rokov. Štandardne ponúkame dvojročnú zmluvu.
Čo s operátormi, ktorí sa nebudú chcieť vzdať pôvodnej Novy?
Primárne sa so všetkými chceme dohodnúť. Samozrejme, konečené rozhodnutie, či si novú stanicu vezme, alebo nie, je na operátorovi, nikoho do ničoho netlačíme. Sme rozhodnutí zastaviť distribúciu staníc skupiny Nova na Slovensku. Ak to bude nevyhnutné, sme pripravení si to vynútiť.
Operátori zaradenie českých staníc rôzne obchádzali, aby neporušovali legislatívu. UPC tvrdí, že Novu oficiálne v rastri nemá. Orange a Telekom tiež oficiálne len prenajímajú svoju sieť inému poskytovateľovi, ktorý u nás šíri české stanice. Ako si dokážete poradiť s touto situáciou?
Prípady „tretích“ operátorov sú známe a už sme sme proti nim začali ísť právnou cestou. Komunikácia voči nim prebieha od leta. V prípade, že by operátor tvrdil, že Novu nemá, tak stále platia určité pravidlá hry, v medziach ktorých žiadame, aby v konečnom dôsledku šírenie našej stanice stiahol.
Ak sa s operátormi nedohodnete, neobávate sa, že prípadne súdne spory sa budú ťahať príliš dlho?
Je otázka, či je lepšie čakať na súdne rozhodnutie, alebo nájsť prijateľnú dohodu. My veríme druhej možnosti. V Českej republike sme už mali niekoľko precedensov, keď sme sa s operátormi dohodli, hlavne v oblasti online streamovania – známa bola napríklad kauza Tv4you. Tam súd rozhodol veľmi rýchlo. Myslíme si, že máme dostatočné právne argumenty.
Skylink avizoval, že stanice Novy nevypne, pretože ani dosiaľ neboli určené slovenským zákazníkom. Pôjdete do sporu aj s M7 Group?
Nerád by som komentoval rokovania so Skylinkom, ktoré intenzívne – a veľmi pozitívne – prebiehajú. Domnievame sa však, že služby by mali byť presne rozdelené podľa toho, či sa divák nachádza na území Česka alebo Slovenska. Myslím, že aj Skylink má záujem túto situáciu riešiť.
Nechcú asymetriu na trhu, s menšími sa už dohodli
Niektorí operátori už v minulosti hovorili, že by nemali až taký problém české stanice vyradiť, no museli by to urobiť všetci, inak by boli v konkurenčnej nevýhode. Očakávate, že sa vám podarí napokon vyriešiť celý trh a naštartovať tak v podstate želaný zlom, aby české stanice neboli v ponuke žiadneho slovenského operátora, respektívne dostupné u nás?
Veríme, že to dokážeme uskutočniť. Operátorom ponúkame alternatívne riešenie, ktoré je zaujímavé pre televíznych divákov. Po našich krokoch by žiadna asymetria na trhu byť nemala, ale musíme niekde začať.
Máte už s niektorými operátormi uzavreté dohody o Nove International?
Ten koncept sme predniesli už dávnejšie, takže operátori vedia o tomto zámere. Hlavne s viacerými menšími sme sa už dohodli. Diskusie prebiehajú zväčša v tej rovine, že aj poskytovatelia sú nakoniec radi, že sa situácia týmto spôsobom vyrieši a budú môcť náš obsah ponúkať bez problémov slovenským divákom.
Ako budete túto zmenu komunikovať priamo divákom? Tí sú na české stanice vrátane akvizícií, ktoré vysielajú, zvyknutí.
Chystáme kampaň, aby sme divákom vysvetlili, aký vývoj nastal. Čo sa týka akvizícií, tam je situácia taká, že distribútor predáva obsah na lokálne územie Česka a Slovenska zväčša spolu, a teda sa vysiela v oboch krajinách približne v rovnakých oknách, raz skôr v Česku, inokedy u vás. Pri súčasnom stave sa teda divák dostáva k avkizičnému obsamu buď cez naše kanály, alebo stanice konkurencie zo Slovenska. Ale aj keď stanice Novy na Slovensku nebudú, rovnaký obsah sa k divákom tak či tak dostane – cez vysielanie slovenských staníc. Verím, že to divákom budeme vedieť vysvetliť, keďže vieme, že najviac ich aj tak zaujíma náš vlastný obsah. A ten dostanú.
Zdroj: TV Nova
Tým, že veľa slovenských divákov sleduje stanice Novy, pozerajú aj reklamné bloky, kde je veľa rovnakých kampaní, aké prebiehajú aj na Slovensku. Nemohla CME toto v konečnom dôsledku zobchodovať lepšie, ako budú tržby z predaja Novy International?
Stanice skupiny Nova nie sú na Slovensku merané, pretože sme nikomu nemohli poskytnúť práva na distribúciu. Slovenskí diváci sa preto nezapočítavajú do ponuky pre zadávateľov reklamy. Vznik Novy International prinesie zaujímavé, hoci marginálne výnosy. V každom prípade si myslím, že v prvom rade pomôže zvýšiť kapacitu pre Markízu. Každý plán hodnotíme finančne a bez toho, aby to v tomto ukazovateli nevychádzalo, by sme to nerobili.
Nárastu Voyo pomohol šport
Kedy pribudne Nova International do webovej platformy Voyo?
Snažíme sa to technologicky doriešiť na Slovensku čo najskôr. Počítame, že by to malo byť niekedy po oficiálnom spustení kanálu. Nepredpokladám, že hneď po štarte, ale v tom období, keď budeme finalizovať dealy s operátormi, odhadom koncom prvého štvrťroku.
V slovenskom Voyo pribudol napríklad spomínaný seriál Novy Comeback. Markíza pre české Voyo aj archív Nova Plus dodala tiež svoje seriály a ďalšie relácie na čele s Farmou. Ako fungujú u vášho publika?
Chceli sme si overiť, do akej miery je takýto obsah zaujímavý pre českých divákov. Vyšlo nám z toho, že je čiastočne zaujímavý. Nedosahuje, pochopiteľne, sledovanosť veľkých formátov Novy, ale svojich fanúšikov si dokáže nájsť. Nachádza sa v druhej polovici výkonnosti z toho, čo na webe ponúkame. Naznačuje to, že českí diváci majú o ten obsah záujem.
V archíve ponúkate sedem dní po televíznej premiére obsah zdarma. Osvedčila sa vám táto zmena oproti predošlému modelu, keď bol celý content zamknutý vo Voyo?
Je to rozdielny prístup, keďže vo Voyo je celý obsah dostupný bez reklám a pri Nova Plus využívame catch-up práva, keď ponúkame na webe obsah s reklamou. Dá sa pritom sledovať aj na iných zariadeniach ako je televízia. Momentálne je to tak, že z priamych platieb a peňazí z webovej reklamy sú tie tržby zhruba fifty – fifty.
Počítate s nárastom pôvodnej tvorby čisto pre online kanály?
No Voyo sme si vyskúšali zaradenie pôvodných formátov, kde sme mali exkluzívny stream zo SuperStar, z backstageu, podporený chatovacími miestnosťami, čo je model, ktorý dobre funguje v Slovinsku. V Česku to nemalo také výkony, naši diváci neboli ochotní za takýto obsah platiť. Pri bezplatnom obsahu vidíme z tohto pohľadu priestor, keďže tam vieme naviazať reklamu aj sponzoring. Aj naďalej teda robíme takéto formáty, ponúkame ich na Nova Plus, kde ich aj primárne monetizujeme. Či bude rásť objem tvorby určenej pre web, bude závisieť od toho, ako sa trh bude vyvíjať z hľadiska veľkosti. Do budúcna sa, samozrejme, budeme prispôsobovať tomu, kde bude zdroj príjmov pre vlastnú tvorbu.
Nedávno ste prezentovali nárast počtu platiacich zákazníkov, ktorý pri Voyo prekročil v Česku 30-tisíc používateľov. Ako si to vysvetliť, ak ste Voyo „oslabovali“ a pôvodnú tvorbu umiestnili do bezplatného archívu?
Jedna vec je, že sme rozšírili športový obsah. Spustili sme stanicu Nova Sport 2, ktorá dokáže robiť zaujímavé čísla a osloviť nový segment ľudí, ktorí chcú vidieť to, čo kanál ponúka, či už je to NBA, zápasy Európskej ligy alebo iné programy. Druhý moment, o ktorý sa operiam, je téza, že ľudia sú ochotní platiť za obsah, pokiaľ ho majú na všetkých zariadeniach. Pozorujeme výraznú penetráciu sledovania najmä na smart televízoroch a tabletoch. Na „nepočítačoch“ máme divácky podiel až 55 – 58 percent. Divák oceňuje, že si svoj obsah môže pozrieť cez aplikáciu v smart TV.
Udrží si Voyo tú cenovú úroveň, akú má momentálne, aj po tom, čo pribudnú športový kanál a Markízu International?
Snažíme sa cenu udržať a do Voyo pridávať hodnotu, v tomto prípade aj cez spomínanú Markíza International.
Je táto ponuka so športovým obsahom a pôvodnými reláciami dostatočne silná aj perspektívne, alebo budete posilňovať aj akvizičnú knižnicu, napríklad o seriály populárne v zahraničí? Aj s ohľadom napríklad na príchod Netflixu, ktorý sa do tohto teritória chystá už v budúcom roku.
Myslíme si, že gro a naša hlavná výhoda je lokálny obsah, ktorého ponúkame dostatok. Ľudí zároveň láka možnosť vidieť naše najúspešnejšie seriály na webe v predpremiére, čím sa takisto posilňuje Voyo. Čo sa týka Netflixu, vnímame ho aj ako príležitosť na zvýšenie povedomia o tom, že sa za obsah na internete platí. Ak ho mám brať ako konkurenta, porovnanie s nami nie je zložité – Voyo má na rozdiel od Netflixu živý športový obsah a lokálnu tvorbu, Netflix zas silnejšiu akvizičnú knižnicu. Otázka je, čo ponúkne v Česku a na Slovensku, aj akým spôsobom si vyclearuje práva. Samozrejme, na konci je divák, ten si sám vyberie, čo chce pozerať.