Osobnosť televíznej obrazovky má pred sebou vyhlásenie výsledkov jubilejného ročníka. Mediálne.sk otvorilo desať tém týkajúcich sa tohtoročného i budúcich OTO-v. Odpovedá Jana Prágerová z agentúry APA, ktorá anketu organizuje.
Odstúpenie Joj. Televízia Joj plánovala s účasťou na ankete skončiť – asi mesiac po poslednom prenose to povedal manažment. Dva hlavné dôvody boli, že zástupcovia staníc údajne nie sú prizývaní k sčítavaniu hlasov a Joj sa nepozdávala nekoordinovanosť vzniku a zániku kategórií. Jana Prágerová sa o tom podľa vlastných slov dočítala z Mediálne.sk, avizovaný odchod vnímala skôr ako úvahu než reálny stav: "Joj neoznámila odstúpenie od ankety – oficiálne ani neoficiálne. Mali isté výhrady a keďže sme otvorení rokovať, zareagovali sme, stretli sa a je to v poriadku."
Tvorba nominácií. Námet na anketu OTO pripravovala Prágerová podľa svojich slov dva až tri roky vopred. "Navrhla som kategórie, o ktorých som bola presvedčená, že majú svoj priestor. A 90 % z nich ostalo aj po desiatich rokoch." Z minulosti dodnes neprežili hlásateľky alebo moderátori detských relácií. Naopak, pribúdajú seriálové kategórie – pri tomto ročníku sa už rozdelili na dramatické a komediálne.
Mimo diváckych existujú i odborné kategórie, napríklad minulý rok prvýkrát odovzdaná cena za "program branding". Či bude aj teraz, podľa šéfky APA ešte nie je známe – všetko závisí od analýzy toho, nakoľko výrazné zmeny nastali v oblasti grafiky, alebo či vznikol dostatok nových a pre trh relevantných vizuálov. O budúcnosti odbornej kategórie sa práve rozhoduje.
Atmosféra prenosu: Príchod hostiteľa v ročníku 2008
Schvaľovanie zmien. "Výrazná zmena v kategóriách nie je. Aktuálne reagujeme na to, čo televízie za rok priniesli a kam sa trh posunul," tvrdí Prágerová. Podľa nej keby v ankete niečo chýbalo či bolo navyše, avizujú to televízie, spoluorganizátor Ringier alebo mediálne prostredie. Všetky zmeny sa robia dohodou. Pre anketu OTO je najdôležitejšie obdobie asi pol roka pred ceremoniálom; približne v októbri sa stretnú zástupcovia televízií, vydavateľstva Ringier a APA. Cieľom je rozhodnúť o kategóriách, určiť smerovanie ankety a prezentovať svoje pripomienky, ak sú. "Pri príprave máme demokratické postupy, každý zúčastnený má právo povedať svoj názor," hovorí Prágerová. Čo sa odhlasuje, to dostanú diváci už čoskoro pri prvom z dvoch hlasovacích kôl.
Garancia výsledkov. Po tom, čo Ringier predal svoje programové časopisy nemeckému domu Bauer Media, už nie je garantom ankety týždenník Eurotelevízia. Agentúra APA totiž ostala spolupracovať s Ringierom – akurát Eurotelevíziu vystriedal týždenník Život. Ten zobral na seba funkciu "ručiteľa" za správne výsledky: "Jeho úlohou je zabezpečiť, aby nemohlo dôjsť k pochybnostiam, zaručuje pravdivosť a korektné spracovanie výsledkov," hovorí Prágerová. Práve na adresu vydavateľstva putujú anketové lístky a tam sa i spočítavajú. Prípadná zmena Ringiera napríklad za Bauer alebo iné vydavateľstvo nie je v pláne. "O prechode k inému vydavateľstvu sme nerokovali, ani nebol žiaden dôvod, so spoluprácou sme spokojní, myslím obojstranne."
Zdroj: APA
Internetové hlasovanie. Podľa Prágerovej sa počet hlasujúcich v ankete vyvíja dobre a osvedčil sa aj dvojkolový systém. Výsledky s presnými počtami sľubuje aj po vyhlásení výsledkov OTO 2009 zverejniť práve v Živote. Posledné ročníky popri klasickom hlasovaní cez poštu pribudla možnosť on-line. Osvedčila sa: "Na celkovom objeme hlasov sa internet podieľa výrazne, niekoľkonásobne prevyšuje hlasovacie lístky," tvrdí šéfka agentúry APA.
Úloha STV. Priamy prenos odvysiela opäť STV. Keď išiel naposledy inde, konkrétne na Joj, odstúpila Markíza. "Anketa patrí to do verejnoprávnej televízie, nikto s tým nemá problém a nespochybňuje úlohu vysielateľa." Vďaka tomuto konsenzu sa na OTO-vi oficiálne zúčastňuje aj Markíza, Joj a Ta3, ktorých tváre budú všetky 13. marca "live" na Jednotke. Podľa Prágerovej boli úvahe o rotovacom systéme a vysielaní každý rok na inej stanici – a túto myšlienku nezavrhli.
Očakávaná sledovanosť. Jednotke medziročne klesajú trhové podiely, je slabšia než Markíza a Joj a v aktuálnej sezóne sa pohybuje na 14,6 %. Pozícia Jednotky a skutočnosť, že prenos nepôjde v stredu, ale v dosiaľ neodskúšanú sobotu, znamenajú potenciálne riziko. Sobotný a piatkový večer totiž sedí pred televízormi najmenej divákov. Prágerová však dúfa v podobnú sledovanosť, na akú je OTO zvyknutý. "Myslím si, že je to tradične dobrý program a preto získal dôveru, stal sa obľúbeným. Očakávame záujem a teda aj sledovanosť." STV obetovala svoj najúspešnejší program Pošta pre teba. Ten máva v sobotu večer vyše 600-tisíc divákov. Maximálna sledovanosť OTA bola 855-tisíc.
Ročník 10. Na OTO-vi sa finančne podieľa agentúra APA, vydavateľstvo Ringier a Slovenská televízia v pomere, ktorý APA nezverejňuje. Organizáciu má na starosti APA – tá si najíma ľudí alebo firmy, čo program pripravia. Pri jubilejnom ročníku nechystá v zložení tímu žiadne novinky; kľúčoví ostávajú Adriana Kronerová a Jeffo Minařík. Hlavná línia prenosu vznikla dávnejšie, ale detaily či dramaturgia nominačných dokrútok sa podľa Prágerovej môže začať plánovať až čoskoro, keď budú známe trojice s najviac hlasmi v jednotlivých kategóriách. Štyri dni pred prenosom sa pre ceremoniál uvoľní Slovenské národné divadlo – tentoraz premiérovo nová a nie historická budova, začne sa montovať scéna a skúšať program. Šou nemá byť napriek výročiu retro, iba ak náznakovo. "Je to už desiaty ročník a preto je určite namieste oprieť sa aj o túto skutočnosť, pričom budeme čerpať zo súčasných "zdrojov" slovenskej hereckej a speváckej scény," hovorí Prágerová. Hudobné vystúpenia majú byť opäť naaranžované špeciálne pre prenos OTO.
Zmeny v budúcnosti. OTO naďalej ostane v SND. "Divadlo máme vopred dohodnuté na dva roky. Aj v STV sme už rokovali o budúcom ročníku." Novinky typu nominačný večer, známy z iných prenosov, nebude: "Radšej urobíme výpravne jeden hlavný program, ako robiť niečo dvakrát. Je to zbytočné," myslí si šéfka APA a dodáva, že prekážkou by bol aj samotný systém nominácie – o mieste v trojici nominantov s najvyšším počtom hlasov totiž nevedia ani sami nominovaní. Obsah ankety sa v budúcnosti môže zmeniť – podľa Prágerovej keď si trh vyžiada iné kategórie. Ale takí speváci nezmiznú: "Z hlasovaní vidno, že je to obľúbená kategória. Ľudia ju vypĺňajú skoro vždy, aj keď podľa pravidiel nemusia. Navyše všetky televízne spevácke súťaže sú obľúbené, speváci sú súčasťou TV obrazovky."
Konkurencia. OTO je momentálne jediná televízna anketa. "TOM, aj keď to bola anketa iba jednej televízie, mala podľa mňa miesto na trhu a ja osobne nie som rada, že už nie je. OTA od začiatku robíme inak, lebo je to celkom iný formát. No konkurencia vás vždy posúva," hovorí Jana Prágerová o ankete Televízna osobnosť Markízy. Najsledovanejšia súkromná televízia však momentálne o jej obnovení neuvažuje, ostatní vysielatelia podobné plány neprezentovali. Osobnosť televíznej obrazovky je sama už niekoľko rokov a pravdepodobne aj bude.