Oscary najsledovanejšie neboli. Keď vyhral Titanic, mali o tretinu viac divákov

Nedeľný priamy prenos z odovzdávania Oscarov (82nd Annual Academy Awards) na americkej ABC sa stal najsledovanejším ceremoniálom za posledných päť rokov. Informuje o tom stanica v tlačovej správe. Oscary 2010 však historický rekord neprekonali.

Keď 23. marca 1998 vyhlásila Akadémia za najlepší film Titanic, sledovalo to podľa údajov Nielsen Media Research presne 55,2 milióna divákov v skupine 2+. Teraz bojoval o sošku v rovnakej kategórii komerčnej úspešnejší film režiséra Jamesa Camerona Avatar. Nevyhral a rovnako tak nezvíťazil ani oscarový ceremoniál; ten titanicovský mal o tretinu viac divákov. Oscary 2010 videlo 41,3 milióna Američanov.

Historicky najsledovanejšie oscarové ceremoniály
zdroj: Nielsen Media Research

vysielanie - stanica - najlepší film - počet divákov (2+)
1. 23. marec 1998 - ABC - Titanic - 55,2 mil.
2. 11. apríl 1983 - ABC - Gándhi (Gandhi) - 53,2 mil.
3. 14. apríl 1980 - ABC- Kramerová verzus Kramer (Kramer vs. Kramer) 49,0 mil.
4. 3. apríl 1978 - ABC - Annie Hall - 48,5 mil.
5. 27. marec 1995 - ABC - Forrest Gump - 48,3 mil.
6. 8. apríl 1975 - NBC - Krstný otec II (The Godfather: Part II) - 48,1 mil.
7. 29. marec 1976 - ABC - Prelet nad kukučím hniezdom (One Flew Over the Cuckoo's Nest) -46,8 mil.
8. 26. marec 2000 - ABC - Americká krása (American Beauty) - 46,3 mil.
9. 9. apríl 1979 - ABC - Lovec jeleňov (The Deer Hunter) - 46,3 mil.
10. 29. marec 1982 - ABC - Ohnivé vozy (Chariots of Fire) - 46,2 mil.

Tohtoročné Oscary sa síce do historických tabuliek nezapísali, ale aspoň neskončili na diváckom dne ako pred dvoma rokmi, kedy bol prenos najmenej sledovaný za posledných tridsať rokov. Už druhý rok po sebe rastú: medziročne si polepšili o päť miliónov divákov. Lepší bol aj reach: aspoň šesť minút videlo Oscary 70-miliónov ľudí, čiže o dva a pol milióna viac ako pred rokom. Darilo sa im aj v reklamne najdôležitejšej cieľovej skupine ľudí od 18 do 49 rokov: tu dosiahli sledovanosť 13,1 % a medziročne narástli presne o jeden percentný bod.

Oscary najsledovanejšie neboli. Keď vyhral Titanic, mali o tretinu viac divákov

Zdroj: 2000-2010

V Amerike bol Oscar jednoznačným lídrom nedeľného večera. Vyše trojhodinovému ceremoniálu priamo nekonrukovala takmer žiadna stanica; programeri radšej nasadili bezplatné reprízy. O 20. hodine bola trhovou dvojkou CBS – ako jediná vysielala premiéru. Jej Úžasné dobrodružstvo (The Amazing Race) však malo o vyše desať bodov slabší rating ako Oscary: podľa predbežných výsledkov okolo 2,6 %. O 21. hodine mal okolo 2,7 % Fox s dvoma reprízami animovaného seriálu Griffinovci (Family Guy).

Oscary s ratingom 13,1 % opäť potvrdili povesť najsledovanejšieho entertainment eventu Ameriky. Posledný Zlatý glóbus (67th Golden Globe Awards) videlo 5,5 % ľudí v skupine 18-49, People's Choice Awards 3,4 % a Grammy Awards 9,9 %. Tradične najsilnejší však ostáva šport a americký futbal: tohtoročný Super Bowl mal na CBS rating 38,6 %.

Oscary najsledovanejšie neboli. Keď vyhral Titanic, mali o tretinu viac divákov
Zdroj: Chris Carlson

Zdroj: SITA

V našom regióne vysielala oscarový ceremoniál ProSieben. Z hľadiska trhových podielov si medziročne polepšila: live zábery z USA po 2. hodine nadránom videlo 28,9 % divákov (0,59 mil.), červený koberec o 2:30 presne 32,1 % (0,58 mil.) a samotný ceremoniál medzi 3. a 6. hodinou 24,8 % (0,39 mil.). Počet divákov bol vzhľadom na neskorú nočnú hodinu nízky a s prime-time titulmi sa nemôže porovnávať, ale trhové podiely vysoko prekonali priemery stanice. ProSieben totiž máva okolo 12 %.