Slovenskí kinári nasadili Únos v rovnakej intenzite – počet sál i predstavení bol zhodný. Multiplexy programovali Únos v maximálnej miere, napríklad najväčšie slovenské kino Cinemax v bratislavskom obchodnom dome Bory Mall malo v nedeľu až 11 predstavení, pričom poobedné či podvečerné časy dokázalo vypredať na 80 až 90 percent.
Iné mestá vypredávali tri až štyri predstavenia denne prakticky okamžite (Trenčín, Nitra, Žilina). Niektoré jednosálové kiná boli už po úspechu Všetko alebo nič pripravené vopred a v piatok či v sobotu mali pripravené dva večerné časy pre film, takže za štyri dni odohrali štyri až šesť predstavení.
Konkurencia v otváracom týždni nebola malá. Proti Únosu štartoval očakávaný finiš postavy x-menovského univerza Logan, detská Balerína i oscarová dráma Miesto pri mori. Trojica filmov mala vyššie čísla návštevnosti ako trvalky či novinky pri Všetko alebo nič.
Kinári programovali Únos najmä na večerné hodiny pri jednosálovkách, zatiaľ čo multiplexy rotovali Únos celý deň. Niektorým mestám pomohli aj jarné prázdniny, vďaka ktorým bol k dispozícii aj skorší popoludňajší čas.
Únos vs. komédia a Červený kapitán
Úspech Únosu prichádza po mohutnom štarte „evitovky" v januári, ktorá lámala rebríčky a mnohí tipovali, že aspoň na niekoľko rokov vopred (napríklad do štartu Perinbaby 2) si pozíciu udrží.
Málokto odhadoval pre Únos väčšie čísla. V prospech Všetko alebo nič hrala ľahšia tematika, podceňovaná ponuka filmov pre ženské publikum alebo fakt, že na ženské filmy aj na Slovensku chodia skupiny diváčok v skupinách, čím na predstavenie ľahšie stúpne návštevnosť.
Všeobecný konsenzus, že na komédiu príde viac ľudí ako na vážny triler, potvrdzovali viaceré výsledky premiér z minulosti.
Odhady na otvárací víkend Únosu sa pohybovali medzi 35- až 50-tisíc divákov a sčasti reflektovali aj úspech Červeného kapitána v podobnom čase (štartoval vlani 10. marca). Aj ten stavil na veľkú reklamnú kampaň a očakávania – za štyri dni ho navštívilo 36 328 divákov, s predpremiérami 38 184.
Únos je v tomto smere lepší o 85 percent pri porovnávaní víkendovej návštevnosti a celkovú návštevnosť Červeného kapitána (87-tisíc divákov) zdolá čoskoro, zrejme za sedem až osem dní.
Koľko ľudí príde?
Enormný štart Únosu možno pripísať väčšiemu demografickému zásahu divákov. Zatiaľ čo na Všetko alebo nič sa hrnuli najmä dámy a babské jazdy (občas randiaci párik), Únos zasiahol všetky cieľovky – v sále sedeli 70- až 80-roční dôchodcovia, stredná generácia, ktorá si udalosti pamätá a súčasne 16-roční chalani, ktorých sem dotiahol raper Kali z reklamnej kampane alebo na minikoncerte v nákupnom centre (za tri dni absolvovali rýchle turné v Trenčíne, Žiline, Prešove, Košiciach, Poprade, Nitre a Trnave). Aj preto má otvárací víkend väčšie čísla, no zároveň sa môže rýchlejšie minúť ako Všetko alebo nič.
Zdroj: Continental film
Na „evitovku" totiž chodila menšia cieľovka, ale na slovenské pomery sa prejavila nevídaná opakovaná návštevnosť – dámy prišli znova, občas s mamou, s ďalšou partiou alebo si dali repete na Valentína. Preto sa Všetko alebo nič v ďalších týždňoch držala na čele a zdolal ju paradoxne až iný ženský film, 50 odtieňov temnoty. V praxi to znamená, že dva ženské filmy vládli na čele rebríčka šesť týždňov (až do príchodu Johna Wicka 2 koncom februára).
Únos môže pomýšľať na celkovú návštevnosť zhruba 150-160 tisíc divákov. Na rozdiel od „evitovky" naň diváci asi nebudú chodiť opakovane, a stále môže nalákať nových záujemcov.
Ďalšie víkendy prinesú silné filmy, konkurencia príde skôr (Kong, Kráska a zviera, Život). Ak porovnáme otvárací víkend a finiš Červeného kapitána, vyjde nám 2,4-násobok, pri aplikácii na Únos – reálnych 160-tisíc divákov.
V konečnom zúčtovaní bude mať Všetko alebo nič podstatne vyššiu celkovú návštevnosť. Tento film si už brúsi zuby na rekord Fontány pre Zuzanu 2 (343-tisíc divákov) a oproti Únosu bude mať určite asi dva razy toľko divákov.
Aj Únos má však pred sebou reálnu výzvu – ak sa bude hrať úspešne ďalej, v celkovej návštevnosti slovenských filmov mu môže patriť štvrtá priečka po Bathory (432-tisíc divákov), Fontáne pre Zuzanu 2 (343-tisíc) a Všetko alebo nič, čím by na päťku odsunul Lóve (123-tisíc divákov).
Slováci chodia viac do kina
Slovenské kiná zažívajú v návštevnosti silné obdobie. Rok 2016 vystrelil návštevnosť nahor o 24 percent a prvý kvartál 2017 bude patriť k jedným z najúspešnejších v histórii vďaka trojici Všetko alebo nič, Únosu a 50 odtieňov temnoty.
Obdivuhodné je, že slovenské filmy by mohli získať takmer pol milióna divákov a ostatná produkcia spoľahlivo vypĺňa ďalšie víkendy. Marec má pritom sľubné premiéry: Kráska alebo zviera sa črtá ako ďalší Disneyho megahit, Život je nové sci-fi, víťaz 12 Českých levov Masaryk príde 23. marca a kvartál zaklincujú tradične úspešní Šmolkovia.
Z deviatich víkendov tohto roka pokorilo stotisícovú návštevnosť už päť, ďalšie dva hranicu atakovali (96- až 97-tisíc) a ostatné boli tiež nadpriemerne silné. Prvý štvrťrok vytvára vynikajúce čísla pre celý rok a bude zaujímavé sledovať, či aj ďalšie kvartály budú silné.
Malé multiplexy ako Cinemax Trenčín či Žilina dokážu vypredať na 60 až 80 percent tento rok prakticky väčšinu predstavení, či ide o slovenské filmy, detské alebo zahraničné hity. Slováci sa naučili chodiť do kina vo väčšej miere.
Či vydrží úspech slovenského filmu a ako sa mu bude dariť v druhom kvartáli, to rozhodne otvárací víkend tretieho potenciálneho lokálneho hitu. Cuky Luky príde do kín 20. apríla. Je pôvodný tip na 40-tisíc divákov už príliš konzervatívny?