Netflix, ktorý svoj úspech dosiahol predovšetkým v oblasti seriálov, chce zápasiť v oveľa väčšom meradle aj s veľkými filmovými štúdiami. Ak plán dosiahne, budúci rok by vydal zhruba každé štyri dni nový film. Stal by sa tak zrejme najväčším filmovým producentom na svete.

Na porovnanie v roku 2016 spoločnosť Sony (Columbia Pictures) vydala 22 filmov, 20th Century Fox 16 snímok a Warner Bros. 23 filmov. Ak Netflix dodrží sľub, je veľmi pravdepodobné, že sa k jeho avizovanému objemu nikto ani nepriblíži. V roku 1920, v priebehu najväčšej filmovej horúčky, vydalo štúdio Paramount Pictures zatiaľ rekordných 116 filmov.

Napriek tomu 80 filmov ročne je obrovská porcia a portál Slate predpokladá, že nie všetky budú v rovnakej kvalite, čo potvrdil aj obsahový riaditeľ Netflixu Ted Sarandos. Ten povedal, že popri rozpočtovo ambicióznejších kúskov pôjde aj o malé festivalové filmy s rozpočtom okolo milióna dolárov. Na opačnom protipóle sú veľké produkcie Netflixu ako novinka s 90-miliónovým rozpočtom Bright, v ktorej si v hlavnej úlohe zahral Will Smith či 100-miliónová mafiánska snímka Irishman s Robertom De Nirom v réžii Martina Scorseseho, plánovaná na rok 2019.

Ohrozuje návštevnosť kín

Ohromná produkcia už v minulých mesiacoch vyvolala búrlivé vášne zo strany filmárov, ktorí sa obávajú, že online streaming ohrozí klasickú návštevnosť kín. Jedným z nich je aj známy režisér Christopher Nolan.

Počas leta, keď mal premiéru jeho film Dunkirk, sa ostro pustil do biznis modelu Netflixu, teda vydávania film v ten istý deň ako je dostupná jeho premiéra v kinách (day-and-date-release). „Netflix má bizarnú averziu k akejkoľvek podpore filmov premietaných v kinách. Majú nezmyselnú predstavu, že všetko musí byť súčasne vydané aj streamované, čo je očividne neudržateľný model pre kiná,“ povedal pre portál IndieWire.

Nová snímka každé štyri dni. Ako chce Netflix prekopať filmový biznis

Christopher Nolan Zdroj: SITA / AP

Na druhej strane chválil Amazon, ktorý so službou Prime ponúka filmy v kinách 90 dní pred tým, ako sú dostupné online, čo je podľa neho úžasný model, ktorý môže fungovať. Netflix je ale iný – produkuje úžasné snímky za obrovské peniaze, ale kinodistribúciu pri mnohých filmoch vynecháva.

Netflix tak podľa Ch. Nolana síce podporuje fascinujúce filmy a talentovaných umelcov, ale zároveň prispieva k tomu, že kiná sa budú zatvárať. „Myslím si, že investícia, ktorú Netflix prináša do zaujímavých filmárov a zaujímavých projektov, by bola obdivuhodnejšia, keby sa nepoužívala ako nejaký bizarný nástroj proti zatváraniu kinosál,“ povedal. 

Filmy od Netflixu sa do bežnej distribúcie nedostanú a sú často exkluzívne ponúkané len v rámci spoplatnenej služby, čo prekáža nielen kinám, ale hlavne filmárom. Jedným z nich bol aj scenárista a režisér Adam Leon, ktorý stojí za romantickou komédiou Tramps.

Pri tvorbe filmu dostal obrovskú slobodu a jeho film zožal pozitívne referencie aj na festivale v Toronte. Lenže o pár dní zažil, že úspech je veľmi nestály. „Oh, nikto ti to nepovedal? Netflix ide kúpiť (práva) na tvoj film,“ zaspomínal si pre denník The New York Times. Keď sa to dozvedel, skoro sa rozplakal.

Reportér IndieWire David Ehrlich biznis Netflixu okomentoval svojsky: „V piatok som tento krásny malý film sledoval na obrovskom plátne. Ide o nádherný klenot, ktorý si vyžadoval moju pozornosť a odmenil som ho z každej strany. Teraz bude ticho odovzdaný na počítačový server a pridá sa k neustále sa rozširujúcemu menu v obsahu cloudu,“ napísal v komentári.

Problémom nie je to, že Netflix získava práva na film, ale to, akým spôsobom s nimi narába. Film sa často pochová v útrobách služby a musí súperiť so stovkami ďalších seriálov a filmov. „Netflix nepomáha filmom nájsť si publikum o nič viac, než pomáha publiku nájsť si filmy,“ tvrdí reportér.

Bufet s umením

Problémom je aj to, že samotní tvorcovia netušia, ako sa ich filmu v streamovacej službe darí. Spoločnosť informácie o sledovanosti s poskytovateľmi obsahu nezdieľa, takže sa musia spoliehať len na recenzie na filmových portáloch.

Negatívom je podľa tvorcov aj to, že sa služba ku každému dielu stavia rovnako – nezáleží na kvalite filmu, ale hlavne na počte nahratých diel. Reportér IndieWire tvrdí, že mu to pripomína jednoducho bufet, v ktorom môžete zjesť všetko – kým sa dostane bežný spotrebiteľ dostane k najlepšiemu jedlu, je dávno zasýtený menej kvalitným.

Ch. Nolan aj A. Leon si, samozrejme, uvedomujú, že nové technológie nie je možné zastaviť. Požadujú len to, aby nezhltli aj tradičné spôsoby prezentácie filmov. V prípade Ch. Nolana to je stále kino, v prípade A. Leon spôsob, akým Netflix hľadá divákov pre konkrétny seriál alebo film. Netflix nie je podľa neho distribútor, ale cintorín filmov s neobmedzeným počtom hodín.

Nová snímka každé štyri dni. Ako chce Netflix prekopať filmový biznis

Zdroj: SITA/AP

„Chcem, aby spoločnosť Netflix urobila to, čo Netflix robí, a to, aby ste umiestnili film takým spôsobom, ktorý vám pomôže nájsť jeho publikum,“ povedal A. Leon. Netflix robí na prvý pohľad presný opak. Začiatkom roka nahradil tradičné známkovanie filmov, ktoré boli formou hviezdičiek, oveľa striedmejšou formou „palec hore“ a „palec dole“.

Proti Netflixu vystupuje aj známy španielsky režisér Pedro Almodóvar, ktorý v máji tohto roku na festivale v Cannes ako člen poroty povedal, že si nevie predstaviť, aby Zlatú palmu vyhral film, ktorý diváci nemôžu vidieť v kine. „To neznamená, že by som nedokázal oceniť nové technológie či možnosti. Ale kým budem nažive, budem bojovať za to, aby divákov naďalej hypnotizovali filmy na veľkom plátne,“ dodal.

Naopak ďalší člen poroty a herec Will Smith sa Netflixu zastal a povedal opačný a logický protiargument: „U mňa doma bol Netflix jednoznačným prínosom. Moje deti vďaka nemu pozerajú na filmy, ktoré by inak nikdy nevideli,“ povedal herec, ktorý účinkuje v novom filme streamingovej platformy. Netflixu nemožno podľa neho uprieť, že za rozumnú cenu prináša do obývačiek filmy, ktoré by si inak diváci nestihli pozrieť v kine.

Ten, kto pozerá filmy na Netflixe môže zároveň chodievať do kina aj kvôli zážitku. Podľa W. Smitha ide o dve rôzne formy zábavy. Netflix neurobil nič iné, než že rozšíril kanály, ktorými sa ľudia k filmom dostanú.

"The only platform I’m interested in talking about is theatrical exhibition." But, what if there's no movie theater in your neighborhood? 👀 https://t.co/PwcGQdW45Q

— Ava DuVernay (@ava) 19. července 2017

Režisérka Ava DuVernayová na sociálnej sieti Twitter obraňovala Netflix tým, že niektorí ľudia nežijú v mestách, do kina to majú jednoducho ďaleko a online streaming im umožňuje, aby sa k filmom dostali. Netflix tak odburáva túto bariéru. Netflix je niečo ako návšteva reštaurácie. Keď máte peniaze, pôjdete sa najesť do podniku aj napriek tomu, že si viete uvariť doma.  

V každom prípade bude zaujímavé sledovať, o koľkých z 80 filmov, za ktorými bude stáť Netflix, sa niečo budúci rok dozvieme.