Nova nechce byť na Slovensku. Voči operátorom chystá právne kroky

Najsledovanejšej českej televízii Nova sa nepáči šírenie signálu jej staníc slovenskými operátormi. Podľa informácií Mediálne.sk plánuje voči niektorým z nich podať súdnu žiadosť o predbežné opatrenie, aby neoprávnenej retransmisii kanálov Nova a Nova Cinema zabránila.

"Program TV Nova je zostavovaný tak z hľadiska obsahu, aj z hľadiska právnych záležitostí pre šírenie výhradne v teritóriu Českej republiky. Po tom, čo sa slovenská vysielacia rada od riešenia problému prevzatého vysielania dištancovala, sme boli nútení satelitných operátorov sami vyzvať, aby vyradili TV Nova z ponuky televíznych programov určených pre územie Slovenska," povedala pre Mediálne.sk hovorkyňa TV Nova Michaela Fričová.

Vyradenie staníc Nova a Nova Cinema z ponuky pre Slovensko už minulý mesiac po žiadosti CME ohlásila satelitná platforma UPC Direct, ktorú prevádzkuje luxemburská spoločnosť UPC DTH s.à.r.l. Malo sa tak stať s platnosťou k 10. aprílu 2011, reálne sú však stále dostupné aj slovenským zákazníkom.

Nova nechce byť na Slovensku. Voči operátorom chystá právne kroky

CME neposkytuje slovenským operátorom súhlas na šírenie staníc Nova, Nova Cinema a Nova HD. Slovenská legislatíva vyžaduje, aby operátori pri registrácii retransmisie predložili takýto súhlas ku každej stanici zaraďovanej do ponuky. Firmy poskytujúce služby na Slovensku zo zahraničia sa tejto povinnosti vyhli tým, že prevádzkovanie retransmisie registrovali na firmy mimo Slovenska, na príbuzné firmy. Toto riešenie sa pokúšajú uplatniť aj niektorí kábloví a IPTV operátori, iní stanice šíria v testovacom režime.

"Budeme postupovať dostupnými právnymi prostriedkami proti všetkým operátorom, ktorí bez nášho súhlasu šíria signál Nova a Nova Cinema na Slovensku," dodala Fričová k aktuálnej situácii. Väčšina prevádzkovateľov retransmisie zatiaľ podľa vyjadrení pre web Živé.sk zvolila vyčkávaciu taktiku.

Balík českých stanice dosahuje na Slovensku v ostatných týždňoch trhový podiel okolo 8 až 9 percent v oboch hlavných cieľových skupinách 12+ a 12-54. Medziročne ide o vzostup o približne 2 až 3 percentné body. Tento trend sa nepáči ani najväčším slovenským vysielateľom.

„České stanice majú zakúpene práva na vysielanie akvizičných titulov na území Českej republiky a preto šírenie ich signálu na Slovensku považujeme za konkurenciu, vďaka ktorej strácajú slovenské stanice exkluzivitu nakúpených titulov na našom území," povedala pre mesačník Stratégie PR manažérka TV Markíza Miroslava Labašová. Slovenský trhový líder má s Novou rovnakého majiteľa.

„Komerčné šírenie českých staníc na Slovensku v podmienkach existujúcich zákonov považujeme za priame a významné ovplyvnenie konkurenčného prostredia u nás. Podnikneme preto všetky možné kroky na to, aby sme uchránili naše investície do akvizičných dealov. Zároveň nás mrzí, že pri riešení tohto problému zostali slovenské televízie osamotené," dodal generálny riaditeľ konkurenčnej TV Joj František Borovský.