Kanály Nova International a Markíza International sa na jednotlivých územiach budú šíriť v HD kvalite, zahrnuté budú aj v platforme Voyo.
Nova bude popri medzinárodnej verzii svojej stanice naďalej ponúkať aj dvojicu staníc Nova Sport 1 a Nova Sport 2, ktoré u nás takisto šíri bez obmedzení, keďže pri športovom obsahu má práva vysporiadané pre celý česko-slovenský trh.
Nova International ponúkne podobný obsah ako Nova, vystačí si však výhradne s pôvodnou tvorbou na čele so spravodajskými a publicistickými reláciami. Chýbať nebudú seriály ako Ordinácia v ružovej záhrade 2, Ulica, Atenát, Comeback, či formáty ako Črepiny a Rady vtáka Loskutáka.
Markíza vo svojej verzii International avizuje takisto veľkú časť pôvodnej tvorby vrátane archívnej – do vysielania zaradí Búrlivé víno, Chlapi neplačú, Kukučku, Doktorov, Ordináciu v ružovej záhrade, Hornú Dolnú, Kredenc, Vo štvorici po Slovensku, Rodinné prípady, Svokru, spravodajstvo a publicistiku.
Nova aj na svojej „medzinárodnej“ verzii zaradí chystané novinky, medzi ktorými avizuje štyri nové seriály, z toho dva komediálne. „Na obrazovkách sa objaví tiež pravidelná rodinná súťažná relácia,“ píše Nova.
Zábavu sľubuje česká televízia aj so „svetovou zábavnou hudobnou šou, v ktorej sa známe osobnosti predstavia v netradičných úlohách“. Charakteristika zodpovedá šou Tvoja tvár znie povedome (Your Face Sounds Familiar), ktorú slovenská Markíza avizuje takisto na rok 2016.
Vo všeobecnosti ide v prípade staníc International o programy, na ktoré majú televízie vysielacie práva a nemusia ich dokupovať pre ďalší trh. To, čo naopak neponúknu, sú všetky akvizície - zahraničné filmy, seriály, prípadne športové prenosy.
Problematika šírenia českých na Slovensku a slovenských kanálov v Česku je dlhodobým kameňom úrazu, ktorý sa snaží riešiť trh na oboch stranách hraníc.
Ak operátori skutočne vymenia kanály Novy za Novu International, postup televízií „zlegálni“ šírenie tejto stanice na Slovensku a Markízy v Česku. Poskytovatelia tak nebudú musieť riešiť, ako dostať do ponuky vysielanie českej a stanice a uspokojiť dopyt svojich klientov.
Satelitní aj kábloví či IPTV operátori riešili šírenie českých staníc dosiaľ rôznymi okľukami - „testovaním“ staníc či využitím zahraničných spoločností, ktoré šírili signál televízií v rámci prenájmu siete slovenských operátorov.
Otázka je, akí ochotní budú tunajší operátori pri zaradení Novy International, respektíve českí pri Markíze International do ponuky a vyradení pôvodných staníc. Ak doteraz provideri argumentovali, že nemajú inú možnosť, ako okľukami preberať vysielanie, teraz sa situácia mení.
Z vyjadrenia Novy vyplýva, že nepadla ešte žiadna dohoda. „Už sme v kontakte so slovenskými operátormi, s ktorými rokujeme o zaradení stanice do ich základnej programovej ponuky,“ povedal Petr Horák, riaditeľ sekcie nových projektov skupiny Nova.
Problém v šírení českých staníc na Slovensku (v menšej miere slovenských v Česku) nespočíva len v spomínaných právach na obsah, ale je aj o reklame.
České stanice slovenským ukrajujú významný podiel sledovanosti - podľa odhadov im patrí až 15-percentný podiel, čo súvisí aj s príbuznosťou jazyka, v ktorom vysielajú. To môže mať potom vplyv aj na predaj reklamného priestoru. Len samotná Nova šíri na Slovensku, mimo športových kanálov, až päť programov. Ak by sa dokázala dohodnúť s operátormi, mohol by ich teoreticky nahradiť iba spomínaný jeden.
Navyše, medzinárodné verzie kanálov, budú pre operátorov s vysokou pravdepodobnosťou spoplatnené. Markíza aj Nova si už plošne pýtajú za všetky HD kanály peniaze. To by mohlo aspoň čiastočne vykompenzovať výpadok z reklamy, ktorý spôsobujú stanice na zahraničnom trhu miestnym vysielateľom.