Kanály Nova International a Markíza International sa na jednotlivých územiach budú šíriť v HD kvalite, zahrnuté budú aj v platforme Voyo.  

Nova bude popri medzinárodnej verzii svojej stanice naďalej ponúkať aj dvojicu staníc Nova Sport 1 a Nova Sport 2, ktoré u nás takisto šíri bez obmedzení, keďže pri športovom obsahu má práva vysporiadané pre celý česko-slovenský trh.

Nova aj Markíza založili stanice International. Majú zatočiť s nelegálnym šírením

Nova International ponúkne podobný obsah ako Nova, vystačí si však výhradne s pôvodnou tvorbou na čele so spravodajskými a publicistickými reláciami. Chýbať nebudú seriály ako Ordinácia v ružovej záhrade 2, Ulica, Atenát, Comeback, či formáty ako Črepiny a Rady vtáka Loskutáka.

Markíza vo svojej verzii International avizuje takisto veľkú časť pôvodnej tvorby vrátane archívnej – do vysielania zaradí Búrlivé víno, Chlapi neplačú, Kukučku, Doktorov, Ordináciu v ružovej záhrade, Hornú Dolnú, Kredenc, Vo štvorici po Slovensku, Rodinné prípady, Svokru, spravodajstvo a publicistiku.

Nova aj na svojej „medzinárodnej“ verzii zaradí chystané novinky, medzi ktorými avizuje štyri nové seriály, z toho dva komediálne. „Na obrazovkách sa objaví tiež pravidelná rodinná súťažná relácia,“ píše Nova.

Zábavu sľubuje česká televízia aj so „svetovou zábavnou hudobnou šou, v ktorej sa známe osobnosti predstavia v netradičných úlohách“. Charakteristika zodpovedá šou Tvoja tvár znie povedome (Your Face Sounds Familiar), ktorú slovenská Markíza avizuje takisto na rok 2016.

Vo všeobecnosti ide v prípade staníc International o programy, na ktoré majú televízie vysielacie práva a nemusia ich dokupovať pre ďalší trh. To, čo naopak neponúknu, sú všetky akvizície - zahraničné filmy, seriály, prípadne športové prenosy. 

Problematika šírenia českých na Slovensku a slovenských kanálov v Česku je dlhodobým kameňom úrazu, ktorý sa snaží riešiť trh na oboch stranách hraníc.

Markiza_Zlto_Modra_RGB
Markiza_Zlto_Modra_RGB

Ak operátori skutočne vymenia kanály Novy za Novu International, postup televízií „zlegálni“ šírenie tejto stanice na Slovensku a Markízy v Česku. Poskytovatelia tak nebudú musieť riešiť, ako dostať do ponuky vysielanie českej a stanice a uspokojiť dopyt svojich klientov.

Satelitní aj kábloví či IPTV operátori riešili šírenie českých staníc dosiaľ rôznymi okľukami - „testovaním“ staníc či využitím zahraničných spoločností, ktoré šírili signál televízií v rámci prenájmu siete slovenských operátorov.

Otázka je, akí ochotní budú tunajší operátori pri zaradení Novy International, respektíve českí pri Markíze International do ponuky a vyradení pôvodných staníc. Ak doteraz provideri argumentovali, že nemajú inú možnosť, ako okľukami preberať vysielanie, teraz sa situácia mení. 

Z vyjadrenia Novy vyplýva, že nepadla ešte žiadna dohoda. „Už sme v kontakte so slovenskými operátormi, s ktorými rokujeme o zaradení stanice do ich základnej programovej ponuky,“ povedal Petr Horák, riaditeľ sekcie nových projektov skupiny Nova.

Problém v šírení českých staníc na Slovensku (v menšej miere slovenských v Česku) nespočíva len v spomínaných právach na obsah, ale je aj o reklame.

České stanice slovenským ukrajujú významný podiel sledovanosti - podľa odhadov im patrí až 15-percentný podiel, čo súvisí aj s príbuznosťou jazyka, v ktorom vysielajú. To môže mať potom vplyv aj na predaj reklamného priestoru. Len samotná Nova šíri na Slovensku, mimo športových kanálov, až päť programov. Ak by sa dokázala dohodnúť s operátormi, mohol by ich teoreticky nahradiť iba spomínaný jeden. 

Navyše, medzinárodné verzie kanálov, budú pre operátorov s vysokou pravdepodobnosťou spoplatnené. Markíza aj Nova si už plošne pýtajú za všetky HD kanály peniaze. To by mohlo aspoň čiastočne vykompenzovať výpadok z reklamy, ktorý spôsobujú stanice na zahraničnom trhu miestnym vysielateľom.