Už sú to takmer tri mesiace, čo sa spustila oficiálna štátna kampaň pre digitálne vysielanie. A už sú to takmer tri mesiace, čo informačná kampaň štátu neposkytuje žiadne podstatné informácie. Tri týždne pred povinným štartom digitálnej anténovej televízie štát nie je schopný povedať, kedy sa vysielanie začína a čo budú domácnosti pre príjem potrebovať.

Pravda, v tomto sa kampaň na DVB-T podobá telekomunikačnému gigantovi T-Comu. Ten tiež pred pár týždňami začal propagovať svoj nový satelitný produkt Magio Sat, bez toho, aby prezradil, koľko bude stáť, čo bude obsahovať a kedy ho môže divákom dodať. Operátor predstavil novinárom digitálnu televíziu šírenú cez satelit na bombastickej tlačovej konferencii, na ktorej len zopakoval pár známych faktov. Prvú publicitu v médiách však mal zaručenú a T-Com ju hádam využije na to, aby krátko po Novom roku plynule spustil predaj produktu.

Veľký rozdiel medzi prechodom na digitálnu anténovú televíziu a komerčným satelitným produktom je v tom, že mnohí spotrebitelia Magio už poznajú z kampaní na IPTV verziu. A predovšetkým, o technologickú časť sa starať nemusia – zariadenie aj s návodom, prípadne inštaláciu zabezpečí Slovak Telekom.

Prechod na DVB-T na rozdiel od ostatných digitálnych platforiem však nie je novou bonusovou alternatívou. Pôjde o vypnutie jedného, dekády fungujúceho spôsobu príjmu TV signálu, ktorý stále používa necelá polovica domácností, a zapnutie nového štandardu, pre ktorý bude vo väčšine prípadov potrebné zakúpiť nové, dosiaľ neznáme zariadenia.

Neskoordinovaná <br />digiteta

Východisková pozícia pre informačnú kampaň pre DVB-T je žalostná – prevažná väčšina populácie nemá o digitálnej anténovej televízii žiadne, respektíve len základné, pre správne rozhodovanie nepoužiteľné informácie.

Celý prechod na DVB-T je v súčasnosti pod časovým tlakom, ktorý si štát sám zapríčinil. Kampaň štartovala v čase, keď ešte Towercom ani nemal právoplátne prevádzkové povolenie. A teda keď nebolo oficiálne jasné, či a kedy sa DVB-T spustí. Samozrejme, išlo len o formalitu – na vyšších úrovniach bolo už dávno rozhodnuté.

Za vrchol nekoordinovanosti a neprofesionality sa už dá považovať, že takáto kampaň štartovala bez náznaku možného termínu spustenia a predovšetkým, presných informácií o potrebnej technológii.

Kampaň v tradičných médiách odkazuje na informačný web kampane, ktorý je kapitolou samou o sebe.

„Proces digitalizácie sa dotkne väčšiny obyvateľov Slovenska, ktorí pocítia jeho technické, ekonomické a sociálne dôsledky. Tie sa premietnu predovšetkým do vyššej kvality komunikácie, dostupnosti rôznych služieb a informácií, čo priamo podmieni aj vyššiu kvalitu ich života. Prechod na digitálne vysielanie a s tým spojené využívanie nových technológií podporí budovanie informačnej spoločnosti, no podporí aj rozvoj elektronického mediálneho trhu a zvýši mieru atraktívnosti programovej ponuky. Výsledkom projektu bude zvýšenie kvality a plurality vysielania, pričom vznikne priestor na vstup nových podnikateľských subjektov na trh a na rozvoj nových druhov služieb.“

Tak znie pre každého prístupná definícia pojmu DVB-T na stránke. No nekúp to! Najpochopiteľnejšie sú informácie v sekcii mediálnych výstupov – tej časti webu, na ktorej prevádzkovatelia štátneho webu naďalej pravidelne vykrádajú ostatné médiá, píšúce o digitalizácii.

Ešte väčší problém ako chýbajúci približný termín štartu, sú chýbajúce presné informácie výbere technológie. Prečo Towercom a vysielatelia nevyrukovali okamžite po oznámení budúceho prevádzkovateľa DVB-T so svojou predstavou o použití kompresného štandardu, je na prvý pohľad nepochopiteľné. Televízie s operátorom uzavreli pre potreby tendra predbežné zmluvné dohody a predstavitelia staníc už viackrát naznačili, že sa „asi“ bude používať neefektívny štandard MPEG-2.

Keď už celý proces digitalizácie mešká, zúčastnení mohli vianočné obdobie využiť ako prvý impulz pre nákup potrebných zariadení. Neskoro.

V procese prechodu sa javí aj ďalší náznak nekoordinovanosti, ktorý domácností môže vyslovene ekonomicky poškodiť. Ak sa digitálne anténové vysielanie tento rok aj spustí v štandarde MPEG-2, k dispozícii ešte nebudú plánované prídavné služby ako pay-TV a (na neúspech odsúdená) interaktívna plaftorma MHP.

Pre ich príjem bude opäť potrebný odlišný druh set-top boxov, ktorý zatiaľ ani nie je v masovom predaji. Mnohé domácnosti (možno) po tohtoročnom štarte DVB-T zareagujú nákupom MPEG-2 dekodéra. A po spustení prídavných služieb bude nadávať, že nepočkala s nákupom na tie boxy, na ktorých sa dajú využiť potenciálne budúce programové služby šírené cez DVB-T.

Pravda, ešte viac budú nadávať tí, ktorí naletia mnohým, už v súčasnosti aktívnym podvodníkom, predávajúcim satelitné komplety. Tí tvrdia, že anténové vysielanie ako také končí a preto si treba čo najrýchlejšie zakúpiť satelit. Digiteta, pomôž!