Na streamovaciu službu na Disney+ prichádza najnovšie spracovanie legendárnej Snehulienky. Príbeh sa zameriava na Snehulienku, ktorá sa snaží stať silnou a nezávislou vodkyňou, inšpirovanou učením svojho zosnulého otca. Na svojej ceste sa stretáva s novou postavou, Jonathanom, ktorého hrá Andrew Burnap. Film tiež predstavuje sedem „magických bytostí“, ktoré nahrádzajú tradičných trpaslíkov, čím sa snaží vyhnúť stereotypom.

Fanúšikovia na Slovensku a po celom svete si nové spracovanie legendárnej rozprávky budú môcť pozrieť od 11. júna 2025. Film, ktorý mal premiéru v kinách 21. marca 2025, prichádza na Disney+ po 83 dňoch, čo je kratšia doba v porovnaní s inými nedávnymi disneyovkami, ako napríklad Moana 2 či Mufasa: The Lion King, ktoré sa na streamovaciu platformu dostali až po viac ako 100 dňoch.

Film napriek očakávaniam zaznamenal zmiešané recenzie. Na Rotten Tomatoes má hodnotenie 40 % od kritikov, pričom niektorí chválili výkon Rachel Zegler, zatiaľ čo iní kritizovali zmeny v príbehu a vizuálnom štýle. Diváci však boli vo svojich reakciách priaznivejší.

Prečo pohorela?

Nová filmová adaptácia Snehulienky čelila značnej vlne kritiky ešte pred svojím uvedením v kinách. Jedným z hlavných dôvodov bola radikálna zmena klasického príbehu, ktorá sa podľa mnohých fanúšikov príliš vzdialila od originálu. Postava Snehulienky už nebola nevinnou a pokornou dievčinou, ale sebavedomou a nezávislou vodkyňou, čo vyvolalo diskusie o „modernizácii za každú cenu“. Kritici namietali, že film prepisuje klasiku spôsobom, ktorý zbytočne politizuje rozprávku určenú deťom.

Ďalšiu vlnu nespokojnosti vyvolalo obsadenie hlavnej úlohy Rachel Zegler, ktorá má kolumbijský pôvod. Niektorí konzervatívne orientovaní diváci sa pohoršovali nad tým, že herečka nevyzerá ako „tradičná“ Snehulienka, čím film obvinili z tzv. „woke“ prístupu a tzv. „farebne slepého obsadzovania“. Podľa odporcov tým Disney porušuje kontinuitu známej bielej princeznej s „pokožkou bielou ako sneh“, ako je opísaná v pôvodnej predlohe bratov Grimmovcov.

Významnú kontroverziu vyvolala aj výmena klasických siedmich trpaslíkov za tzv. „magické bytosti“. Spoločnosť Disney sa tým snažila predísť zobrazovaniu trpaslíkov ako stereotypných karikatúr, no mnohí to vnímali ako zbytočný ústupok aktivizmu. Herec Peter Dinklage, ktorý sám trpí nanizmom, už v predchádzajúcich rokoch kritizoval pôvodný koncept ako zastaraný, no zmena neuspokojila ani jeho podporovateľov, ani fanúšikov klasiky.

Rachel Zegler prispela ku kontroverzii aj svojimi vyjadreniami počas propagačných rozhovorov. V nich sa ostro vyhranila proti pôvodnej verzii filmu z roku 1937, označujúc ju za sexistickú a nevhodnú pre moderné publikum. Tieto komentáre, spolu s jej verejnými politickými postojmi, spustili na sociálnych sieťach výzvy na bojkot filmu. Mnohí kritici tvrdili, že jej postoj pôsobil arogantne a odcudzil fanúšikov, ktorí majú k originálu nostalgický vzťah.

Finančný prepadák

Snehulienka sa napriek obrovskému marketingu a značke Disney stala finančným prepadákom, čo potvrdzujú aj čísla: film stál odhadom 240 až 270 miliónov dolárov, no v globálnych tržbách zarobil len približne 205,5 milióna, čo ho radí medzi finančne neúspešné projekty Disneyho. Tento neúspech viedol k pozastaveniu plánov na hranú adaptáciu filmu Na vlásku.

Tento nepomer naznačuje, že film sa ani len nepriblížil k tomu, aby pokryl svoje náklady – a to bez započítania výdavkov na reklamu, ktoré bývajú pri takýchto produkciách značné. V kinách sa nedokázal výraznejšie presadiť ani v čase, keď mal minimálnu konkurenciu, čo naznačuje, že verejnosť o film jednoducho nemala záujem.