Pripravovaný film o Márii Terézii odvysielajú v premiére štyri verejnoprávne televízie v závere tohto roka. Minisériu uvidia diváci RTVS, ČT, rakúskej ORF aj maďarskej MTVA. Pripomenú si tak 300. výročie od narodenia uhorskej panovníčky.

Aktuálne prebieha výroba dobovej snímky na zámku vo Valticiach, kde RTVS zorganizovala aj tlačovú konferenciu.„Som rád, že sa stretávame na mieste, ktoré symbolizuje esenciu projektu. Je to miesto, ktoré zodpovedá dobe a charakteru životných etáp, ktoré tvorili naše dejiny,“ otvoril stetnutie s novinármi generálny riaditeľ RTVS Václav Mika.

Rokovania o vstupe RTVS trvali 2,5 roka

V. Mika verí v úspech a životaschopnosť koprodukčného projektu, ktorý v histórii RTVS podľa neho dosiaľ nemal obdobu. Rokovania o vstupe slovenskej strany do projektu trvali dva a pol roka. Najnáročnejšie podľa šéfa RTVS bolo zlúčiť predstavy o filme jednotlivých televízií. 

„Každý mal minimálne tri ambície. Čo najviac dostať do deja svoje reálie, čo najviac presadiť svoje herecké tváre a napokon aj iné tvorivé profesie,“ skonštatoval V. Mika. 

Nakrúcanie Márie Terézie je v polovici. Boli sme sa pozrieť na pľaci

Václav Mika, Alexander Bárta Zdroj: Profimedia

Telerozhlas na audiovizuálne dielo prispel sumou takmer milión eur. Celkový rozpočet filmu je zhruba 6-násobne vyšší. Programový riaditeľ televíznej časti RTVS Tibor Búza na margo nakrúcania uviedol, že bude prínosom pre viacerých slovenských tvorcov.

„Myslím, že produkcia RTVS sa týmto dostáva do inej ligy. Sme zvyknutí na koprodukciu s Českou televíziou, ale nie na koprodukciu s ORF, MTVA, rakúskou spoločnosťou MR Film či s nemeckým Beta Filmom, ktorý je jedným z najväčších hráčov v Európe,“ načrtol.

Na zámku sa nakrúcal aj pôrod 

V čase našej návštevy sa na zámku vo Valticiach nakrúcal jeden z pôrodov Márie Terézie. Intímna scéna sa filmovala viackrát.

Celkovo na projekte pracuje okolo 100 ľudí. Priamo na pľaci boli v tomto prípade prítomní len nevyhnutní členovia výrobného štábu vzhľadom na komornejší priestor aj citlivejšiu povahu scény.  

Rola Márie Terézie prischla 24-ročnej rakúskej herečke Marii-Luise Stockinger. Tvrdí, že najdôležitejšie bolo naštudovať si historickú látku.

Nakrúcanie Márie Terézie je v polovici. Boli sme sa pozrieť na pľaci

Mária Terézia - nakrúcanie pôrodu Zdroj: Profimedia

„Mária Terézia možno nemá až takú popularitu ako cisárovná Sissi, ale pre mňa má inú špecifickú príchuť. Je to veľmi zaujímavá rola. Na jednej strane som sa držala scenára, na druhej strane mi išlo o to, aby som hodnoverne stvárnila mladú ženu, silnú osobnosť, ktorá bola vo veľmi ťažkej situácii. Samotná Mária Terézia tiež bola dobrou herečkou, účinkovala v habsburskom divadle, aj o tomto elemente som sa rozprávala s režisérom,“ povedala predstaviteľka Márie Terézie.

Početné zastúpenie majú v projekte aj slovenskí herci. V Márii Terézii hrajú Alexander Bárta, Petra Polnišová, Táňa Pauhofová, Zuzana Mauréry, Milan Ondrík či Rebeka Poláková. 

V dobovej minisérii vystúpia okrem áčkových hercov z jednotlivých krajín aj neherci. Do výroby sú zapojené desiatky komparzistov, pre všetkých je pripravené nespočetné množstvo historických kostýmov. V horúcich dňoch musia všetci strpieť teplo a niekoľko stupňov navyše. 

Herci rozprávajú v materinskom jazyku

Kým štáb medzi sebou komunikuje a jednotlivé pokyny rozdáva v angličtine, herci pri „ostrej“ rozprávajú svojím materinským jazykom. Panovníčka Mária Terézia stvárnená mladou rakúskou herečkou tak hovorí po nemecky, z úst jej osudovej lásky Františka Štefana Lotrinského v podaní herca Vojtěcha Kotka bolo ale počuť češtinu. 

Nakrúcanie Márie Terézie je v polovici. Boli sme sa pozrieť na pľaci

Rebeka Poláková, Alexander Bárta Zdroj: Michal Šebeňa

Pri niektorých scénach sa dokonca stáva, že sa z pľacu ozývajú všetky štyri jazyky naraz. Každá televízia si napokon všetky scény predabuje do svojho jazyka. 

Pre režiséra projektu, Rakúšana Roberta Dornhelma ide takisto v prípade viacjazyčných dialógov o novú skúsenosť, podľa jeho slov sú však herci vďaka tomu viac koncentrovaní, ako keby rozprávali všetci tou istou rečou.

O čom je Mária Terézia

Píše sa rok 1723 a v pražskej katedrále sv. Víta, Václava a Vojtecha na Pražskom hrade je Karol VI., cisár Svätej ríše rímskej a kráľ španielsky a uhorský, korunovaný za českého kráľa. Práve tu sa začína odvíjať príbeh jeho dcéry, neskoršej cisárovnej Márie Terézie - od jej rozhodnutia vydať sa za Františka Štefana Lotrinského, cez pobyt novomanželov v Toskánsku, až po návrat do viedenského Hofburgu po smrti jej otca.

Odpor rakúskych dŕžav, na ktoré si nová panovníčka uplatňovala nárok, pochybnosti rakúskej šľachty o vláde neskúsenej ženy, demoralizovaná armáda a všadeprítomné dvorné intrigy - to je dedičstvo, ktoré po nástupe na trón Mária Terézia získala. Cisárovná bola v piatom mesiaci tehotenstva, no napriek tomu sa do vlády pustila plná energie. Keďže sa však postupne etabluje ako skúsená, rozhodná a politicky zdatná štátnička, pomery v monarchii sa konsolidujú a Mária Terézia sa do dejín navždy zapíše ako jedna z najmocnejších žien Európy.

Film o Márii Terézii označil R. Dornhelm za prestížny projekt, ktorý si prirodzene nájde svojich divákov. Sú v ňom totiž spracované historické udalosti, ktoré mali zásadný vplyv aj na našu súčasnosť. 

Rakúsky rodák s rumunskými koreňmi má v portfóliu viacero filmov, bol aj jedným z režisérov historickej minisérie Into the West ocenenej Zlatým glóbusom, ktorú produkoval Steven Spielberg. Dornhelmov dokument The Children of Theatre Street bol nominovaný na Oscara.

Na Slovensko prídu filmári čoskoro

Prvá klapka filmu padla v okrajovej časti Prahy v skanzene Řepora 27. marca, kde sa nakrúcala scéna návratu Márie Terézie z Toskánska do Rakúska. Tam sa po smrti svojho otca Karola VI. ujala vlády nad ríšou. Vo filme pôjde o úvodnú scénu druhej časti. Obidve časti minisérie sa teda točia naraz, nie však súsledne, čo je náročnejšie aj pre časovú koordináciu hercov.

Nakrúcanie Márie Terézie je v polovici. Boli sme sa pozrieť na pľaci

Petra Polnišová pri nakrúcaní Márie Terézie Zdroj: Michal Šebeňa

Ako hlavné kulisy slúžia zámky v Kroměříži a vo Valticiach, výrobný štáb pocestuje aj do Viedne či Toskánska. Podľa plánu by mal televízny film vzniknúť za 55 filmovacích dní.

Na Slovensku sa bude filmovať od 20. júna. V bratislavskom Dóme sv. Martina bude Mária Terézia korunová za uhorskú kráľovnú.

Každý nový projekt je hodenie do studenej vody 

Na zámku vo Valticiach sme sa rozprávali s rakúskym režisérom filmu Robertom Dornhelmom (69)

Nakrúcanie Márie Terézie je v polovici. Boli sme sa pozrieť na pľaci

Robert Dornhelm Zdroj: Michal Šebeňa

Prečo ste sa rozhodli prijať ponuku na režírovanie filmu o Márii Terézii?

Spolupráca s producentmi a téma bola rozhodujúca. Je to zaujímavá téma, z ktorej sa dá veľa urobiť. Je to ako obraz, ktorému človek dá veľké rámy. Rád maľujem akvarel alebo kreslím uhlíkom. Z filmu máte šancu vyťažiť viac, pekne vypracovať detaily, nájsť dobrých hercov. Je to prestížny projekt, o ktorý si myslím, že sa ľudia prirodzene zaujímajú. Nemusím teda hľadať publikum, je už k dispozícií. 

Keď Máriu Teréziu porovnáte s vašimi predchádzajúcimi projektmi, v čom vidíte najväčšie rozdiely?  

Najväčší rozdiel je, že točíme štvorjazyčne. To som ešte predtým nikdy nerobil. A že každý zo štábu do projektu prinesie inú farbu - iný jazyk, inú kultúru. Je to mágia, musíte to priniesť do života, musí to byť jednotné, hoci je to viacjazyčné. Nikto nevie nikdy presne, prečo a čo funguje. Dobrodružstvo je väčšie, prekvapenie je väčšie, v pozitívnom aj negatívnom. 

Vznikajú pri nakrúcaní na pľaci jazykové nedorozumenia? Spôsobujú komplikácie?

Áno, príležitostne. Máme však script supervisora, ktorý rozpráva štyrmi jazykmi. A ja viem po maďarsky. Preto sú jazykové nedorozumenia rýchlo vyriešené.

Aký bol kľúč pri rozhodovaní o obsadení hercov, či danú postavu stvárni Čech alebo Rakúšan?

To bolo jednoduché. Po tom, čo sa koproducenti dohodli o financovaní filmu, bolo podľa výšky ich vkladu určené, koľko hercov majú obsadiť a taktiež či pôjde o hlavnú alebo vedľajšiu rolu. Samozrejme malo ísť o známe tváre, aby pritiahli národ k obrazovkám. Inak by to televízie nespolufinancovali. 

Čo je najnáročnejšie pri režirovaní tohto projektu?

To, čo pri každom projekte. Vždy je to hodenie do studenej vody. Človek musí byť odvážny. To je to pekné na mojej profesii, že nikdy neviete, čo vyskočí. 

Pôvodne sa uvažovalo o štyroch dieloch s 50-minútovou stopážou, nakoniec sa rozhodlo o dvoch 100 minútových. Prečo?

Toto rozhodnutie nemá so mnou nič spoločné. Bolo to na televíziách a tie jednoducho nenašli koproducentov, ktorí by chceli vyrobiť štyri 50 minútové diely, tak sa rozhodli, že miniséria bude mať dve 100-minútové časti.

Ide o spracovanie historických faktov, do akej miery je ale scenár filmu vymyslený?

Fantázia a realita sa tu stretávajú v rozumnej miere na jednom mieste. Je 

Nakrúcanie Márie Terézie je v polovici. Boli sme sa pozrieť na pľaci
to zmes dobrej drámy a ľúbostného príbehu. 

Ako ste spokojný s výberom lokácii filmu?

Sú veľkolepé. Kulisy sú fantastické, veď to aj sami vidíte. Krajšie lokácie som si ani priať nemohol.

Čo sa týka spôsobu nakrúcania Márie Terézie, aký má film štýl?

Dúfam, že ide o nový štýl, že to bude niečo originálne. Nie je to zbabelé, obsahuje to aj moderný nádych, je to duchaplné aj vtipné. Scenár napísala Češka a je zaujímavé, ako príbeh rakúsko-uhorskej panovníčky interpretovala.

Prečo by si dobový film mali diváci v závere roka pozrieť?

Nie je to kritický film o monarchii, napriek tomu sa človek naučí, čo ľudia v tej dobe urobili zle a kto za to zaplatil. Samozrejme, ľudia si to nepozrú kvôli tomu, ale preto, že sa tu stretáva množstvo emócií, láska aj bolesť a že je to o mimoriadne zaujímavých ľudoch a o zaujímavej dobe hľadania pravdy.