Úroveň prevedenia titulov nasadených do štruktúr televízií stúpa. A stúpa míľovými krokmi. Postupne sa tak profiluje skupinka naozaj "exportných" titulov, ktoré sa nemajú za čo hanbiť ani v porovnávaní na európskej úrovni. Mediálne.sk zostavuje rebríček na základe niekoľkých faktorov, ako je obsah, prevedenie, inovatívnosť a prínos. Zatiaľ je stále možné hovoriť o desiatke relácií, pričom na konci prvej päťky máme už výčitky k detailom.
Najlepšie relácie oceňujeme istý čas po začiatku novej sezóny. Je to logické, pretože nové tituly sa musia stihnúť zabehnúť. Po výpočte najhorších relácií minulej sezóny, v ktorom "zvíťazila" televízia JOJ musíme hovoriť o úspechu: z 10 nami nominovaných titulov sa v troch vykonali viac-menej zásadné zmeny, v dvoch prípadoch sa pripravujú a tri tituly boli zrušené. Jedinou zachovanou reláciou sú Detské správy Jednotky STV, v rámci trojlístka "riaditeľských" relácií už tiež prichádza k náprave, do niekoľkých mesiacov by mala byť relácia riaditeľa Rybníčka posledná.
Vo výpočte desiatich najlepších relácií najviac, až 5 krát figuruje Markíza. Po dva krát sa v rebríčku nachádzajú TV JOJ a Jednotka, raz Dvojka.
Najlepšie relácie na Slovensku
1. Slovensko hľadá SuperStar.
SuperStar, alebo Slovensko hľadá SuperStar je dosiaľ najúspešnejším reality titulom od spustenia peoplemetrov. Prekvapil veľmi vysokou úrovňou spracovania po všetkých stránkach. S odstupom času sa zdajú nepodstatné aj drobné technické chybičky. Masívnou a veľmi pozitívnou odozvou SuperStar ani tak neprekvapila, fenoménom je však trvanlivosť tejto odozvy. Medializácia tém súvisiacich so SuperStar trvá totiž do dnešných dní, čo sa nedá povedať o niektorých menších tituloch. Samotná informácia o nákupe show veľmi zásadným spôsobom ovplyvnila súčasnú podobu trhu.
Televízia: Jednotka STV
Producent: STV
Moderátor: Adela Banášová, Martin Rausch
Vlastná internetová stránka: superstar1.stv.sk
2. Na telo
Formálne takmer dokonalá relácia, ktorá je mienkotvorná, spracovaná na doslova svetovej úrovni a výkonom prekvapuje aj jej moderátorka, na ktorej úspech z veľkej časti stojí. Relácia prešla dlhým vývojom, dnešná podoba je výsledkom dlhšieho hľadania sa. Relácia je súčasnému divákovi sympatická dĺžkou, priamosťou a atraktívnosťou diskusie.
Televízia: Markíza
Producent: Markíza
Moderátor: Zlatica Puškárová
Vlastná internetová stránka: natelo.markiza.sk
3. Zámena manželiek
Formát, v ktorom ide forma prirodzene do úzadia a do popredia sa dostáva dokumentárne spracovanie a dramaturgická zručnosť pri kombinovaní dvojíc. Funguje výnimočne skvele. Monarch pre Markízu vytvára veľmi decentnú a inteligentne pripravenú reláciu, ktorej stačí jednoduchý princíp na zaujatie prekvapivej masy divákov.
Televízia: Markíza
Producent: Monarch
Moderátor: nie je
Vlastná internetová stránka: zamena.markiza.sk
4. VyVolení
Svetovo úspešný Big Brother aktualizovaný pre súčasného diváka, ktorý presne pomenúva a vylepšuje slabiny pôvodného formátu. Na tomto mechanizme formát stojí a darí sa mu. V prípade TV JOJ vo veľmi dobrom a kvalitnom spracovaní, bez technických výčitiek či komentárov k prevedeniu. Nie najšťastnejšia voľba pri moderátorských postoch, najmä v niektorých prípadoch však formátu zásadne neubližuje.
Televízia: JOJ
Producent: JOJ
Moderátor: Michal Hudák, Karin Haydu
Vlastná internetová stránka: vyvoleni.centrum.sk
5. SITO
Politická diskusná relácia, ktorá, taktiež najmä vďaka vedúcej osobnosti formátu, dokáže obstáť v prime-time a je pripravovaná vo veľmi kvalitnom prevedení. Opäť hovoríme o "exportnom" produkte bez závažných a pretrvávajúcich chýb. Azda len, veľmi mu svedčal širokouhlý formát, ktorý ako u nás nepoužívaný prvok dokázal formátu pridať dramatickosť a lesk.
Televízia: Markíza
Producent: Markíza
Moderátor: Daniel Krajcer
Vlastná internetová stránka: sito.markiza.sk
6. FC 3skáč
Nechcené dieťa Markízy, ktoré aj napriek duseniu vankúšom funguje. Dnes sa ako menej podstatná investícia dostáva do časového úzadia, čo mu ubližuje aj napriek prekvapivo pozitívnym ohlasom. Kvalitne spracovaná relácia, ktorá sa mohla tešiť z oveľa väčšieho úspechu nebyť unáhlených rozhodnutí manažmentu televízie.
Televízia: Markíza
Producent: Markíza
Moderátor: nie je
Vlastná internetová stránka: nie je
7. Noviny
Úspešný mix podvečerného bulvárneho magazínu a večerného spravodajstva. Novinám JOJ síce chýba trochu lesku, ale nezaprú svoj formát, ktorého sa správne silno držia. Zo slabostí dokážu urobiť svoje pozitívum presne s takým, až nahlúplym šarmom, ako pri prezentovaní správ o zvieratkách. Ako produkt fungujú dokonale a majú potenciál rastu.
Televízia: JOJ
Producent: JOJ
Moderátor: Braňo Ondruš, Zuzana Hajdu, Adriana Kmotríková, Ľuboš Sarnovský
Vlastná internetová stránka: nie je
8. Televízne noviny
Kvalitne pripravované, pre väčšinu divákov stále "hlavné" slovenské spravodajstvo Markízy. Televízne noviny sú pojmom, ktoré ale veľmi trpia na svojom kredite, u istej časti obyvateľstva sú stále viac sprofanované. Nedostatočná sebareflexia sa však odráža aj na sledovanosti, ktorá pre hlavné správy Markízy dlhodobo nevyznieva dobre. Trend je totiž výrazne klesavý. Markíza už dlhšie odkladá aj nasadenie novej scény a vizuálu spravodajstva.
Televízia: Markíza
Producent: Markíza
Moderátor: Aneta Parišková, Rastislav Žitný, Marianna Ďurianová, Patrik Švajda
Vlastná internetová stránka: tvn.markiza.sk
9. Pošta pre teba
Dobre pripravovaná relácia, na tento formát veľmi dobrá voľba moderátorky. Aj napriek jednotvárnosti sa program prekvapivo neokukal a stále dokáže zaujať veľkú časť divákov. Veľmi kvalitná zvučka, naopak, ošumelé štúdio.
Televízia: Jednotka STV
Producent: MAYA
Moderátor: Katarína Brychtová
Vlastná internetová stránka: postapreteba.stv.sk
10. Pod lampou
Aj keď nechcene, ale veľmi dobre pripravený produkt pre divákov "intelektuálov", o ktorých má záujem Dvojka. Program nemá veľké nároky na prevedenie, to minimum robí bez problémov dobre. Opäť, veľká časť úspechu relácie stojí na osobnosti. Chybou je neprijateľná dĺžka, ktorá až rezignuje na televízne princípy.
Televízia: Dvojka STV
Producent: STV
Moderátor: Štefan Hríb
Vlastná internetová stránka: podlampou.stv.sk
Prečo v rebríčku nie sú tieto relácie?
V ponuke televízií je mnoho relácií, ktoré nezaprú kvalitné spracovanie, ale chýba im buď jeden, alebo viaceré detaily. Toto je ich výpočet.
7edem, s r.o.
Kríva prevedenie a postupne sa dostáva do úzkych výber diskutujúcich. Malá inovatívnosť, klesajúca sledovanosť.
Inkognito
Relatívne úspešné, ale ničím nevyčnievajúce.
Črepiny
Sú na dobrej ceste, ale potrebujú ešte zapracovať.
Família
Relácia má veľmi kvalitný a zaujímavý obsah, ale katastrofálne prevedenie.
Správy STV
Sú na veľmi dobrej ceste, v niekoľkých otázkach ale potrebujú ešte čas.
Soňa talkshow
Potrebuje ešte veľa času a najmä trpezlivosti.
Je to možné
Zaujímavý obsah, ale vysiela sa v podpriemernom prevedení od momentu, kedy projekt neprodukuje J.A.M. film.
Big Brother súboj
Ambície o prvenstve sa neplnia, technické problémy, množstvo drobných nedostatkov.
S.O.S.
Relácia má veľmi dobrú odozvu, avšak trpí závažnými nedostatkami v prevedení, ktoré sú na odstrániteľnej úrovni. Relácia viditeľne trpí nízkym rozpočtom, na druhej strane možno častou periodicitou.
Relácie TA3
Obsah je kvalitný, forma a prevedenie však nie sú konkurencieschopné.