Stopy po minútovom počasí s rosničkami a počasiarom ostali dnes v Jojke už iba na chodbách štúdií na Kolibe. Vo vysielaní ho nahradila predpoveď s meteorológmi.
Pred necelými piatimi rokmi vyzerali televízne predpovede počasia úplne inak na Markíze, Joj aj Slovenskej televízii. Trhový líder mal svoje predpovede najviac informačne nasýtené – ponúkal predpovede v regiónoch, na horách, biopredpoveď, tlak vzduchu a iné. V niekoľkominútovej promenáde čísel a piktogramov nechýbali rosničky a cez víkend netradičný počasiar Juraj Mokrý. S grafickou podobou sa Markíza hrala už od čias Pavla Ruska, ktorý mal ambíciu posielať Počasie na medzinárodné súťaže.
Slovenská televízia bola v roku 2004 v prechodnej fáze, kedy jej nevyšiel experiment s predpoveďou počasia vyrastajúcou z podlahy virtuálneho štúdia. Pred skoro piatimi rokmi mala namiesto počasia len krátke nemoderované grafické znázornenie základných ukazovateľov na deň a noc. Neskôr pridala výhľad na tri dni a sľubovala zmenu – diváci však viac informácií ako vo vysielaní nachádzali v teletexte. Stručná bola aj Joj, keď v predpovedi dlhej sotva minútu rosnička či počasiar preskakovali prekážky alebo ukazovali letecký pohľad na Bratislavu prípadne Košice. Počasie vychádzalo zo šablóny televízie Nova.
• Čo bolo pred piatimi rokmi: Informácie o počasí na okraji záujmu?
Kto pozerá Počasie na Markíze
Markizácke Počasie má vyšší podiel u žien ako u mužov a najviac divákov v cieľovke 12-34: ženy 12+ share 34,3 %, ženy 12-34 share 37,1 %, divák 12-34 34,5 %. Rozdiely v jednotlivých cieľových skupinách sú však podľa Markízy veľmi malé, preto nemožno hovoriť o špecifickej skupine divákov.
Dlhšie a kratšie. Trhová jednotka Markíza sa hrá so svojimi predpoveďami prakticky od vzniku v roku 1996. Po expanzii rosničiek ako prvá na Slovensku prišla s mužským "rosničiakom" a do slovenského jazyka zaviedla nový termín "počasiar" – i keď na meno Peter Marsina si už dnes asi málokto spomenie. Momentálne na mužov Markíza nemyslí: "Nebránime sa ani tejto alternatíve, ale v súčasnosti aktívne mužského moderátora Počasia nehľadáme," tvrdí hovorkyňa Oľga Dúbravská. Čo však určite nechce, sú meteorológovia – dnes vraj o takejto alternatíve v Záhorskej Bystrici neuvažujú.
Markíza si dlhé roky budovala slot pre Počasie pred Televíznymi novinami o 19. hodine. Nedávno zmenila aj to: počasie odtiaľ najskôr úplne vyhodila, potom vrátila vo flešovej, zhruba minútovej podobe a dlhšiu predpoveď, na akú boli jej diváci roky zvyknutí, vysunula do iných časov. So stavom je spokojná. "Markíza vysiela a vždy vysielala aj rozsiahlejší formát počasia. Po Televíznych novinách o 17:00 vysielame počasie v dĺžke asi troch minút, ktoré reprízujeme po spravodajskej relácii Dnes," zdôrazňuje hovorkyňa Oľga Dúbravská. Či neplánuje vrátiť aj pred 19. hodinu dlhšiu formu, nekomentuje. Súčasnú podobu relácie pred Televíznymi novinami berie ako informačne nasýtenú: v predpovedi by mali odznieť všetky informácie, ktoré divák očakáva. O výbere faktov v Markíze rozhoduje "odborný tím pracovníkov a spolupracovníkov".
Najlepšie Počasie TV Joj v číslach
• zloženie divákov: ženy 59 %, muži 41 %
• afinita: najafinitnejší sú diváci 55+, pri ženách už 45+
• priemerný vek diváka: 49 rokov
Najdlhšie Najlepšie Počasie. Joj túto sezónu nenechala kameň na kameni: všetky pôvodné grafické prvky zmenila, z najkratšej predpovede je dnes najdhlšia na slovenskom trhu. Informácie o počasí v jej podaní trvajú skoro päť minút a namiesto rosničiek ich uvádzajú profesionálni meteorológovia. "Presvedčený o tom, že by bolo dobré vrátiť na obrazovku odborníkov, som bol už asi pred dvomi rokmi po jednom rozhovore s pánom Jurčovičom. Keď sa naskytol priestor a začali sme so spravodajstvom uz od 17tej, nezaváhal som ani na sekundu a neľutujem," hovorí šéfredaktor spravodajstva TV Joj Roland Kubina o tom, prečo je počasie na Jojke od sezóny 2008/2009 úplne iné ako v minulosti. S výsledkom sú na Kolibe spokojní. Najlepšie Počasie máva premiéru o 17:15 hodine, ale opakujú ho aj okolo 20:00 a práve toto vydanie spravidla býva z hľadiska ratingu jedným z najsledovanejších programov dňa a dosahuje aj nadpriemerné podiely. Stanica sa ním chváli v tlačových správach. "Ohlasy hovoria o tom, že divákovi odborník v počasí chýbal. Takýto človek vie reláciu fundovane obohatiť o mnohé informácie, ktorá pozná zo svojej praxe. Navyše, väčšinu informácií je možné vzhľadom na stopáž relácie a fundovanosť moderátora vysvetliť podstatne viac do hĺbky," dodáva hovorkyňa Tatiana Tóthová.
Najlepšie Počasie sa neobmedzuje na predpoveď pre Slovensko, výhľad na tri dni, stav v Európe, tlak či biostupeň. Na dennom poriadku sú pikošky trebárs z Afriky, zaujímavosti o ruskej družici snímajúcej povrch Slnka a podobne. Hovorkyňa vysvetľuje, že podmienkou zo strany televízie pre moderátora-odborníka je zrozumiteľnosť a relevantnosť informácií – samotný výber ostáva na ňom: "Odborník dokáže z množstva faktov vytipovať tie najdôležitejšie a navyše ich vie divákovi podať spôsobom, ktorý mu bude prístupný," myslí si.
Lepšiu grafiku. So zmenami počasie nezaváhala v sezóne 2008/2009 ani verejnoprávna Slovenská televízia. Ešte koncom minulého roka upravila grafiku a posunula reláciu do nového času. V inovovaní bude pokračovať. "Stále pracujeme na tom, aby sme mali čo najkvalitnejšie informácie a čo najpríťažlivejší vizuál. Preto opätovne pripravujeme upgrade grafiky, ktorá bude ešte názornejšia a pre diváka atraktívnejšia," hovorí programový riaditeľ STV Roman Lipták. K tomu sa pridávajú obsahové inovácie; STV pripravila a chce aj do budúcnosti zachovať servis týkajúci sa zimných a letných dovolenkových destinácií. Podľa Liptáka vďaka tomu diváci dostanú komplexné informácie.
Kým grafickú stránku plánuje STV zmeniť, personálnu nie. Podobne ako Markíza, ani ona neuvažuje o moderátoroch-meteorológoch, akých mala ešte za čias federácie. Nechce sa vrátiť ani k mužom-počasiarom, s ktorými to tiež kedysi skúšala. Moderátorky podľa Liptáka už majú svojich verných divákov a vybudovali si u nich dostatočne vysokú lojalitu "Vyprofilovali si svoj prejav a štýl, momentálne sú na úrovni, akú si predstavujeme, preto nevidíme dôvod, aby sme ich vymenili."
Bez zmeny. Všetky plnoformátové televízie túto sezónu zmenili svoje relácie o počasí, zato spravodajská Ta3 ostáva po starom. Vizuál vytvorený pred rokmi v krátkodobom horizonte meniť nechce, hodnotí ho ako "graficky výrazný a informačne hodnotný". Aj formát považuje za zaužívaný a osvedčený – dostáva naň dobrú spätnú väzbu: "Diváci oceňujú najmä charakteristickú zvučku, podľa ktorej informácie o počasí rozpoznajú. Tým, že je výrazná a pútavá, dokáže ich pritiahnuť k obrazovkám," tvrdí hovorkyňa televízie Zuzana Vachová.
Ta3 má informácie o počasí rozdelené počas dňa, sú súčasťou polhodinových spravodajských blokov a zaberajú približne 100 sekúnd v bloku. Nad dlhšou ucelenou reláciou, kde by na jednom mieste priniesla najširší možný servis, neuvažuje. "Nezaznamenali sme požiadavky na predĺženie informačného bloku o počasí, poskytujeme v ňom okrem domácich destinácií aj zahraničné, v jednotlivých sezónnych obdobiach aj informácie o konkrétnych, turisticky atraktívnych miestach."
Prachy za počasím
Komentár Radoslava Augustína
Krátke relácie zväčša komerčné televízie nemajú rady. Lákajú totiž na prepínanie. Počasie však nie je žrebovanie súťaže. Predpoveď, keďže ponúka užitočné informácie, zväčša ľudia nielen prečkajú. Ale aj skonzumujú. Preto sú cenné obyčajné brejky "pred" a "po". Počasie často kĺže medzi upútavkami a reklamami, diváci si na potrebné informácie počkaju a reklamy odsledujú. Ďalším špecifikom relácií o počasí sponzorstvo. Správy nepredáte: ktorá firma sa podpíše pod to, že prináša katastrofy? Počasie áno. Aby bolo pekne, to chce zaželať veľa značiek.
Budúcnosť stále v TV. Počasie dnes možno nájsť vo všetkých médiách – v tlači, rozhlase, televízii aj teletexte. V širšej miere a s jednoznačne najväčším informačným záberom však expanduje na internete. Slovenské stanice napriek rastúcej konkurencii predpokladajú prežitie tohto typu servisu i v televízii. Markíza hovorí, že záujem o predpoveď počasia je na stabilnej úrovni a stále ide o jednu z najžiadanejších informácií. "Obrovskou výhodou televízie je práve názornosť, jednoduchá dostupnosť a zrozumiteľnosť," tlmočí postoj TV Joj hovorkyňa, i keď priznáva, že každá cieľová skupina preferuje iný typ média.
Odchýlky v počasí
Meteorológ alebo rosnička, aj tak každého zaujíma, prečo občas predpoveď nevyjde. Ako sa s tým vyrovnávajú televízie?
Hovorkyňa TV Markíza Oľga Dúbravská: "Pri tvorbe predpovede počasia TV Markíza spolupracuje s odbornými konzultantmi spoločnosti zameranej na sprostredkovanie meteorologických údajov SHMÚ. Zdroje, s ktorými pracujú jednotlivé televízie, sú rôzne, a preto môže dôjsť k istým odchýlkam v predpovediach."
Hovorkyňa TV Joj Tatiana Tóthová: "Meteorológia nie je exaktná veda, a preto nie je vylúčené, že informácie sa môžu do istej miery líšiť. Rozdiely medzi "predpoveďami" na rôznych televíznych staniciach u nás sa však líšia len veľmi minimálne."
Programový riaditeľ STV Roman Lipták: "Pri odbere dát sme museli zohľadniť predovšetkým kvalitu – to znamená, že ide o renomovaný zdroj a samozrejme aj cenové hľadisko."
Hovorkyňa Ta3 Zuzana Vachová: "Informácie pre Ta3 dodáva súkromná spoločnosť. Informačné odchýlky sme nezaznamenali, dodávané informácie sú podľa našich vedomostí presné."