Relácie so skutočnými ľuďmi v ich každodenných situáciách s prvkami reality show, či už rodinného alebo akčného typu, sa nám na Slovensku začali udomácňovať. Aj keď tento formát sa v „plnej kráse“ objavil na obrazovkách iba túto sezónu, televízie postupujú míľovými krokmi. Mojsejovci sa stávajú ďalšou show, ktorá konkurenciu predčí minimálne svojou originalitou. Mediálne.sk vám ponúka dosiaľ najkomplexnejšie informácie o tejto televíznej novinke.
Extravagantný „milionársky“ pár z východného Slovenska sa stal námetom pre nový formát pri nakrúcaní jedného z najúspešnejších dielov zábavného formátu Markízy VILOmeniny. O spustení príprav na novej show informoval priamo riaditeľ Vladimír Repčík v zápätí po podpísaní dohody. TV Markíza je druhou televíziou na Slovensku, ktorá sa odvážila takýto formát realizovať „vlastnými silami“; Prvou veľkou reality show bol titul Dievča za milión TV JOJ, televízia ju produkovala v koprodukcii so spoločnosťou MAYA.
Na Mojsejovcoch sa bude podieľať spoločnosť J.A.M. film 1999 (produkovala pôvodné Je to možné, VILOmeniny atď). Táto reality show sa bude teda odlišovať od podobných vysielaných licencovaných formátov, aké môžeme vidieť v Európe: spája prvky pôvodného formátu reality show (napr. Big Brother) a reality show založených na „celebritách“ (napr. The Osbournes). Vzhľadom na úspech oboch týchto formátov v spojení s úspešnosťou titulov produkovaných v koprodukcii so spoločnosťou J.A.M. film (režisér Jeffo Minařík) sa show Mojsejovci zdá byť, aspoň v súčasnosti, ako zásah do čierneho. Podľa slov riaditeľa Centra umeleckej tvorby TV Markíza Romana Liptáka je táto reality show zároveň najväčším projektom vlastnej tvorby TV Markíza.
Ako motív vzniku relácie Mojsejovci popisujú denné ponuky s rôznymi požiadavkami o finančnú pomoc. „Odkedy sme sa stali známymi, začali nám písať ľudia a pýtať sa, či im nemôžeme niečo odkrojiť z nášho majetku,“ povedal Braňo Mojsej na tlačovej konferencii. Televízia Markíza bola podľa p. Liptáka už vo vážnych rokovaniach so spoločnosťou, od ktorej chcela zakúpiť licenciu na ďalšiu reality show. Po možnosti zrealizovať pôvodnú show s originálnymi prvkami ale dala hneď prednosť námetu J.AM. filmu.
Štedrým obnosom dvoch miliónov korún je košický pár ochotný odmeniť jedného Slováka vo veku 18 - 50 rokov, to je fakt ktorý sa na divákov TV Markíza valí z promo kampane. Možnosť stať sa bohatým a popritom slávnym sa neponúka každý deň. Tvorcovia majú záujem o ľudí, ktorí svoju bezprostrednosť, charizmu a energiu dokážu preniesť na televíznu obrazovku.
Do súťaže sa zatiaľ prihlásilo viac ako 10 000 adeptov, čo je za krátku históriu formátu reality show dosiaľ najvyššie číslo. Medzi adeptmi figurujú bezdomovci aj univerzitní profesori. "Zo všetkých prihlásených ľudí vyberieme tých, ktorí spĺňajú základné kritériá a obratom im zašleme pozvánku na konkurzy," vysvetľuje hovorkyňa Markízy Ivana Semjanová.
Celá show sa začína kastingami, tie začínajú od tohto mesiaca. Počnúc 12. januárom sa začína promo kampaň na kastingy v TV Markíza. Tvorcovia zatiaľ taja informácie o tom, čo presne bude kritériom výberu a v čom budú adeptov testovať. Z desiatich tisícov prihlásených súťažiacich postúpi iba 21 do trojdňového sústredenia vo Vysokých Tatrách, kde manželský pár vyberie 12 finalistov do súťaže.
Týchto dvanásť finalistov sa bude, okrem Mojsejovcov, starať o zábavu pre divákov. Na konkurzoch sa totiž bude prihliadať na to, aby finalisti boli (minimálne) mierni exhibicionisti. Okrem súťažiacich sa priamo do vily na východe Slovenska sťahuje najnovšia technika. V dome budú nainštalované otočné kamery, ktoré budú súťažiacich snímať 24 hodín denne, dokonca aj na toaletách. Kvôli technickej náročnosti bude pri dome pristavené aj samostatné strihové štúdio s réžiou z ktorého sa budú všetky tieto kamery ovládať. Tvorcovia projektu a moderátor nebudú zasahovať do života súťažiacich, tí budú v podstate odrezaní od sveta. Ak sa aj dostanú do kontaktu s príbuznými alebo priateľmi, bude to len pod dohľadom kamier. Všetok materiál sa bude v réžii priamo spracúvať, podľa režiséra Jeffa Minaříka sa tak diváci dostanú k udalostiam z domu tak aktuálne, ako sa len dá.
Akýmsi hlavným námetom pre súťažiacich, ktorí budú zároveň partnermi aj súpermi, je riešenie týždenných úloh. „Je to vlastne taká agresívna psychologická hra,“ podotýka moderátor Vilo Rozboril. Súťažiaci totiž nebudú vedieť, čo je predmetom týždennej úlohy, ktorú riešia. V tomto prípade budú múdrejší diváci: tí budú zadanie úlohy poznať spolu s Mojsejovcami detailne. Finalisti navyše nebudú nikdy vedieť nič dopredu, všetko sa dozvedia až v čas, kedy bude potrebné priamo riešiť situáciu.
Na konci každého týždňa sa celá súťažná „posádka“ zbalí a cestuje do Bratislavy na rozhodujúci priamy prenos, nevediac, kto sa do vily ešte vráti a kto nie. Aj v tomto prípade prichádzajú na rad diváci a ich SMS hlasy, majú však len poradný hlas. O tom, komu bude udelená výhra rozhodnú Mojsejovci. Súťažiaci, ktorí v súťaži ostávajú, cestujú naspať do Košíc. Tento proces sa bude opakovať každý týždeň.
Show si nájde svoje miesto na obrazovke od marca, koniec je naplánovaný na jún. Týždenne sa budú vysielať dve základné relácie: jedna so zostrihom udalostí z domu, druhá bude živým prenosom z vyraďovania.
Priestor na obrazovkách televízii si Mojsejovci získali len nedávno: široko známi sa stali až po októbrových VILOmeninách. Odvtedy sa spustil nebývalý záujem, hlavne printových médií o ich súkromie či pôvod majetku. Popularitu kontroverzného páru využila aj Slovenská televízia, najmä v relácii Extra či v Domácej horúčke. Média bývajú pri informovaní o manželoch často kritické: zvykne sa o nich hovoriť ako o nesympatickom, „trápnom“ a miestami vulgárnom manželskom páre. Show pod taktovkou Jeffa Minaříka, obľúbeného moderátora Vila Rozborila spolu s kontroverzným manželským párom, o ktorý sa silne zaujíma široká verejnosť na najsledovanejšej televízií. Pokiaľ by tento recept televízii Markíza nevyšiel, išlo by určite o prepadák nielen tejto sezóny. Všetko ale nasvedčuje zatiaľ o opaku.
Spolupráca na príprave a korektúrach textu: Radoslav Augustín