Sú mladé, veľmi pekné, inteligentné a majú mikrofonické hlasy. A v podstate sú dnes dôležitejšie ako to, o čom hovoria. Áno, reč je o moderátorkách hlavných večerných správ. Tento formát je považovaný za výkladnú skriňu každej televízie. Tu sa natíska kacírska otázka, či spravodajstvo majú moderovať pekné figuríny. Divák má občas pocit, že moderátori správ len rapkajú texty z čítačky. Ich práca má ale určitý vplyv na diváka a je natoľko exkluzívna (rozumej dobre platená), že osoby, ktoré ju vykonávajú, musia byť podľa možnosti bezchybné. A schopné napredovania.

Hlasovému odborníkovi, s ktorým som konzultoval na túto tému, najviac vadila ortépická stránka, malá príhovorovosť prejavu. Naopak častá je silená a neprirodzená strohosť hlasu. Reč je málo melodická, čistá. Ale aj prílišné vyspevovanie (Hajdu) ruší. Starší ľudia majú problém sledovať informácie, ako sú podávané dnes. Zvládnu spracovať maximálne 110 slov za minútu, kým mladým divákom nerobí problém frekvencia 130 a viac slov. Zahlásenia navyše bývajú často neúmerne dlhé (Parišková) a dochádza k "obkecávaniu". Odborník postrehol u moderátoriek spravodajstva aj také veci, ako tlačenie hlasu do neprirodzených nízkych polôh (Belányiová) a časté začínanie viet zospodu. Spravodajstvo je navyše sterilné a nie je to len problém STV.

Ako som tak rozmýšľal nad fenoménom moderátoriek, prešiel som postupne k ich materským televíziám a ich politike v tomto smere. Zdá sa, že slovenské televízie dnes pracujú s rovnakým vzorcom "výroby" moderátoriek. Dokonale ich učešú, vkusne oblečú a spropagujú v časopisoch. A potom si ich medzi sebou aj párkrát "vymenia". Rozdiel je potom v prístupe jednotlivých televízií k nim. Tri televízie, tri spôsoby. Zhrnul som to v malej úvahe.


TV Markíza bola prvá, ktorá odštartovala tento kult osobnosti v malom. Každoročne usporadúva pompézny Deň otvorených dverí, kde diváci (najmä) z hladových dolín Slovenska môžu stretnúť svoje hviezdy, dotknúť sa ich fyzicky alebo slovne, získať od nich podpis (!), či fotku. Poďobané dievčatá v kritickom veku si môžu v štúdiu sadnúť na Anetinu stoličku... Markíza má na tento účel aj vlastný tlačový orgán – rovnomenný časopis.

Markíza objavila Andreu Vadkerti, ktorá dnes pripravuje pre STV jedinú plnokrvnú slovenskú talkshow. Andrea Vadkerti je mladá žena s konzervatívnym šarmom a iskrou v oku. Niektorých ľudí irituje jej priezvisko bez ová a mierne maďarská dikcia, najmä pri formulovaní otázok. Bola to ona, ktorá moderovala prvý program vtedy novej televízie - Televízne noviny TV Markíza. Jej protiváhou bola blonďavá Aneta Paríšková z Východu. Tá je dnes už klasickou tvárou markízáckeho spravodajstva, čosi ako inventár. Aneta je esteticky príťažlivá, disponuje diskrétnym šarmom a pôsobí milo a spoľahlivo. Má svoj stály tábor fanúšikov, aj najnovšie zvíťazila vo svojej kategórii v diváckej ankete Oto. O plnej skrini markizáckych Tomov ani nehovoriac. Pôvodným povolaním je učiteľka slovenčiny, o čom svedčí jej bezchybnosť v zahláseniach. Do Anety sa bulvár oprie len občas, jej kolegyňa Marianna Ďurianová je v tomto pohotovejšia. Chtiac - nechtiac je popri Zuzane Hajdu z TV JOJ častou témou číslo jedna. Publicita je pre ľudí v médiách dôležitá. Je zjavné, že Marianna si uvedomuje svoju fyzickú príťažlivosť, navyše študovala psychológiu. V poslednom čase ale viackrát zaujala mierne nepatričnými výrokmi mimo štúdia.


Verejnoprávna Slovenská televízia sa k veci postavila celkom opačným spôsobom. Markíza si už dlhé roky drží a pestuje svoje tváre sťaby poznávacie značky. STV, naopak, od svojho nového začiatku uznáva len jedno zaklínadlo úspešnosti a kvality – sledovanosť. A peoplemetre to celé zvýraznili. Je jasné, že na úspechu spravodajstva sa nepodieľa len človek stojaci v štúdiu, ale aj vizuálna a obsahová kvalita jednotlivých príspevkov. Vedenie STV akoby si to neuvedomovalo a zosobuje si správy s ich moderátorom. Na tento trend doplatila moderátorka Jana Majeská, ktorá si vlani odniesla cenu Oto ako tá najobľúbenejšia, a ktorú najmä mužská časť diváctva považovala za slniečko. Jana bola schopná podať aj najhoršiu správu príjemne. Ale podľa manažmentu STV bola jej tvár opozeraná.

Ďalšou v poradí bola Ľudmila Farkašovská (z Východu), ktorej hlasové kvality považujú odborníci za možno najlepšie v obore. Navyše má za sebou profesionálne úspešnú kariéru, keď pôsobila aj v britskej BBC. Farkašovská otvárala nový začiatok STV a do poslednej chvíle neverila, že by mohla byť odsunutá z hlavných správ kvôli výsledkom peoplemetrových meraní. Vadí jej komercionalizácia STV. "Je to verejnoprávna kultúrna inštitúcia, nie šoubiznis," tvrdí. Po odchode z televízie prijala ponuku nového vedenia rádia Twist, kde každú nedeľu moderuje vlastnú reláciu. Farkašovská bola nahradená Andreou Belányiovou (z Východu), ktorá začínala v košickej TV Naša (neskôr TV Global). Andreu počas jej práce v TA3 sprevádzala povesť najlepšej televíznej moderátorky, STV teda hrala na istotu. Andrei sa ťažko čokoľvek vyčíta, možno práve priveľká profesionalita.


Televízia JOJ celú vec otočila na ruby. Spravila zo svojich hlavných správ cirkusové predstavenie, kde sa preteká o to kto krajšie, výraznejšie, hlasnejšie... čokoľvek. Pri správach TV JOJ už naozaj nejde o obsah, ale o formu a ľahkú zrozumiteľnosť. Naposledy "image-makerka" Emma Tekelyová ešte viac pritvrdila a naordinovala hviezdam správ skutočne neprehliadnuteľný look - jasné farby, šperky, výstrihy. Celkovo sa ich zjav dá opísať českým výrazom ako "podbízívý". Miera štylizovania je dotiahnutá na maximum. To sa potom sleduje jedna radosť, keď urastená, vždy optimistická Zuzana Hajdu spevavým hlasom uvádza šoty o srandovných veveričkách, šteniatkach, hmyze, rekordoch... Spomínaná Zuzana navyše prešibane spolupracuje s novinármi a tak sa najmä v lete objavujú fotografie, o ktorých naozaj netušila... A každý školák vie, že Zuzana má talianskeho nápadníka. Hlavne nech je divák spokojný a nech neprepína. Zrejme to nebol krok vedľa, lebo spravodajstvo JOJ dosahuje vyššiu sledovanosť ako správy STV. A to aj napriek tomu, že okolo 20 percent Slovákov stále nechytá signál TV JOJ.


Ťažko povedať, ako sa bude tento proces vyvíjať ďalej. Začalo to celkom nevinne. Zo spravodajstva STV sa vytratila Andrea Bugošová. Šarmantná dáma v strednom veku s aurou serióznosti a profesionality. Veril som jej všetko, čo v správach povedala a z jej úst som nikdy nepočul žiadnu škandalóznu, či inak poburujúcu informáciu. Dnes sa jej profesionálne krásny hlas ozýva z vĺn Rádia Slovensko. Taká je asi doba, že hľadíme viac na obal. Iste, nemôžme súčasné moderátorky kritizovať za každú maličkosť, aj ony sú len ľudia. Skôr je čudná spoločnosť, ktorá si z nich robí idoly. Len preto, že si robia svoju prácu.