Pred viac ako mesiacom sme na Mediálne.sk hodnotili nosný projekt jarnej polovice sezóny 2004/2005 v TV JOJ, Miliónový tanec. Konštatovali sme, že hovoriť o úspechu je zatiaľ jednoznačne predčasné. Teraz, po skončení tejto druhej kastingovej reality show je správny čas pomenovať klady a zápory projektu.


Balík vlastnej produkcie, ktorý televízia nasadila vo februári a marci a ktorého súčasťou je aj Miliónový tanec, je vnímaný prinajmenšom rozporuplne. Z piatich prime-timových titulov doteraz televízia JOJ stiahla z vysielania už tri tituly, programovú riaditeľku, pod taktovkou ktorej sa formáty nasadzovali televízia vymenila. Pôvodný formát Na paškál, zoznamovaciu show Po čom ženy túžia a show Zlomené srdcia sa už nevyrábajú. Štvrtý formát, Spolužiaci, nesplnil predstavy, ktoré do projektu televízia vkladala. Jediným pozitívne vnímaným formátom z tejto etapy je práve ukončený Miliónový tanec. Nebolo tomu tak však vždy.


Ešte koncom apríla sme upozorňovali, že pokiaľ sa nezmení kurz medializácie titulu, formát sa môže zapísať ak nie ako prepadák, tak ako najmenej výrazná reality show spomedzi doteraz odvysielaných titulov. Televízii sa však nakoniec show podarilo s gradujúcim postupom priebehu samotnej súťaže dostať na obálky časopisov, najmä po preriedení súťažiacich. Keďže samotný tanec nemusí byť zaujímavým artiklom pre divákov, JOJ publikom zaujala po vyprofilovaní výraznejších postáv spomedzi finalistov. Komunikácia sa teda uskutočňovala najmä prostredníctvom nich. Tento mechanizmus koniec-koncov nie je v prípade kastingových reality show výnimkou.


Prirodzené je, že TV JOJ pozná pre túto show len superlatívy, show sa dokonca tituluje ako najkultivovanejší reality formát: "Táto šou pomáha JOJ rásť a vyprodukovala hneď niekoľko nových celebrít. A to všetko zväčša veľmi kultivovaným spôsobom. Nehovoriac o podpore talentu mladých ľudí a tanca ako takého. V tejto oblasti sme urobili možno viac ako oba kanály verejnoprávnej televízie za posledné dva roky spolu. Tieto benefity sa rátajú k dobru práve značke TV JOJ," povedal hovorca TV JOJ Ľudovít Tóth. Formát, ktorý televízia chystá na jeseň však nemá s kultivovanosťou nič spoločné, tento atribút teda asi nie je strategickým zámerom pri vnímaní značky TV JOJ. Kultivovanosť je však možno jedna z mála vecí, na ktorých sa dá postaviť absolútne pozitívne vnímanie značky Miliónový tanec.


Vyslovene jednou z charakteristických čŕt Miliónového tanca, ktorý koprodukovala opäť renomovaná spoločnosť MAYA, bola kvalita spracovania. Prevedenie neposúvalo trh vyslovene ďalej, ale vytvorilo dôstojné premostenie pre nástup ďalšej generácie, tzv. real-life soap formátov typu Big Brother. Na veľmi vysokej úrovni bolo grafické poňatie relácie, pôsobivo, aj keď s chybami vyznievala scéna. Veľmi atraktívne obrázky ponúkali zostrihy zo sústredenia adeptov na pozíciu miliónového tanečníka v Egypte. Nakoniec, možno aj živelná atmosféra takého fenoménu, akým je tanec, ktorá sálala z prenosov, prilákala ku koncu takmer o polovicu väčšie publikum ako na začiatku. Aj napriek predpokladom televízie, že idea hľadania najlepšieho tanečníka dokáže zaujať väčšinového diváka, potvrdili sa obavy, že ide o príliš úzku oblasť záujmu.


„Od Miliónového tanca si sľubujeme najmä posilnenie nášho trhového podielu počas sobotných večerov a celkové posilnenie našej jarnej programovej štruktúry,“ povedal pre Mediálne.sk pred spustením show hovorca TV JOJ Ľudovít Tóth. Zároveň dodal, že televízia dúfa, že v sobotu si divák vyberie práve Miliónový tanec. Dúfanie sa však nenaplnilo, to je jeden z dôvodov skutočnosti, že v prípade tejto reality show nemôžeme hovoriť o jednoznačnom úspechu. Televízii JOJ sa podarilo týmto projektom presvedčiť len jediný krát, a to pri jeho finále, ktoré sa dostalo na hranicu 12,3% v rámci ukazovateľov ratingu. Aspoň obdobne veľké audítorium ako v prípade Dievča za milión sa televízii pred obrazovky dostať nepodarilo, ani najvyššia sledovanosť finálového prenosu Miliónového tanca neprekonala finálové večery Dievča za milión. Televízia JOJ odkazuje na súčasné obdobie, v ktorom diváci skôr odchádzajú od obrazoviek a čísla sú štandardne nižšie: odchádzajú však aj od obrazoviek konkurenčných televízií, na rozidel od Dievčaťa za milión však Miliónový tanec, aj keď s pochopiteľne nižšími číslami, nedokázal presvedčiť divákov toľkokrát a v takom pomere, ako tomu bolo v predchádzajúcom projekte TV JOJ.


Televízia však nemá dôvod na nespokojnosť. Tón medializácie projektu bol pre značku televízie prínosom, aj keď išlo opäť o pôvodnú tvorbu, televízia sa ním neprezentovala nechtiac v zápornom svetle na rozdiel od konkurencie, ktorá si jarným formátom takpovediac podkopala značku. S prihliadnutím na to, že projekt nebol v porovnaní s predpokladanými nákladmi konkurencie výrazne náročný na investície a na to, že formát po skončení po sebe zanechal pozítívny dojem môžeme konštatovať, že televízia má dovôd byť spokojná. Formát nešokoval, neprekvapoval, ale jednoducho posilnil štruktúru a preniesol televíziu na prah novej sezóny.


Na záver prehľad výsledkov Miliónového tanca.


Reality show
Miliónový tanec
RatingShare
19. marca11,1%24,9%
26. marca8,3%20,8%
02. apríla8,0%17,5%
09. apríla4,9%10,9%
16. apríla5,6%13,7%
23. apríla9,5%23,9%
30. apríla6,1%14,8%
7. apríla5,7%12,4%
14. apríla7,1%18,0%
21. apríla7,2%19,4%
28. apríla8,0%24,8%
4. júna9,6%24,7%
11. júna10,7%25,7%
18. júna12,3%33,0%

Zdroj: Cieľová skupina 12+, zdroj: TNS/PMT via TV JOJ