Podľa informácií Denníka N sa predaj Markízy „nachádza v záverečnej fáze, v ktorej si kupujúci, čiže PPF, robí analýzu ‚due diligence‘“. To zahŕňa detailné preskúmanie hodnoty firmy, ktorú mal americký majiteľ CME údajne ohodnotiť na vyše 300 miliónov eur.
Denník N s odvolaním sa na český portál HlídacíPes.org tiež uviedol, že PPF dala ponuku aj na kúpu českej televízie Nova. Tá rovnako ako Markíza patrí mediálnej skupine CME. Jej stanovisko zatiaľ nie je známe, vec komentovať nechcela ani Markíza.
Okrem P. Kellnera mali predložiť ponuky na kúpu Novy aj americká televízna spoločnosť Discovery a minoritný akcionár CME Ronald Lauder, ktorý televíziu zakladal. Ako o potenciálnom kupcovi Novy sa v Česku sa hovorilo aj o finančníkovi Jiřím Šmejcovi.
J. Šmejc a P. Kellner už pritom v minulosti v Nove akcionársky figurovali. Do televízie vstúpil najprv koncom 90. rokov J. Šmejc, keď z Novy odchádzal Vladimír Železný. Stal sa vtedy konateľom spoločnosti CET 21, ktorej patria licencie na vysielanie staníc Novy.
V roku 2002 do Novy prišiel P. Kellner a spolu s J. Šmejcom vyplatili zvyšných akcionárov. J. Šmejc vtedy ovládol 34 percent akcií Novy, patrili mu do roku 2004, keď televíziu naspäť kúpilo CME.
Biznis má aj na Slovensku
Skupina českého miliardára PPF má v portfóliu napríklad telekomunikačného operátora O2 Slovakia a poskytovateľa spotrebných úverov Home Credit Slovakia.
„Ak by televíziu zneužíval, vedel by ju použiť ako nástroj na presadzovanie svojich záujmov v štátnom biznise. PPF má vplyv vo firme Skytoll, ktorá mimoriadne dobre zarába na elektronickom cestnom mýte,“ komentuje Denník N.
Približuje tiež, že P. Kellner nedávno ovládol aj strojársku skupinu Škoda Transportation, na Slovensku najväčšieho dodávateľa vlakov, električiek a ďalších vozidiel hromadnej dopravy.
Skupina CME v marci tohto roka potvrdila, že skúma ďalšie strategické možnosti svojho podnikania. Vytvorila aj špeciálny tím manažérov, ktorí ich majú preskúmať spolu s finančnými a právnymi poradcami.
V oficiálnom vyhlásení oznámila, že chce „napredovať bez ohrozenia úspešného napĺňania dlhodobého plánu manažmentom a zamestnancami“.
Revíziu strategických alternatív podporuje podľa skoršieho vyhlásenia aj najväčší akcionár firmy, spoločnosť AT&T. Jednou z možností, pre ktorú sa CME môže rozhodnúť, je aj predaj všetkých alebo niektorých častí spoločnosti.
Záujem mala aj Penta
CME sa pritom už jednej televízie zo svojho portfólia zbavilo, keď vlani uzavrelo predaj skupiny Nova v Chorvátsku, ktorá má zhodou okolností rovnaký názov ako česká komerčná jednotka. CME pritom malo predať skupine United Group aj slovinskú Pop TV, neschválil to ale miestny protimonopolný úrad, a tak napokon z obchodu zišlo.
V predošlých rokoch sa pritom hovorilo aj o možnom predaji Novy a Markízy. O televízie sa mali zaujímať najbohatší podnikatelia z oboch krajín, ale aj čínska skupina CEFC. Rokovania o kúpe Markízy priznal v rozhovore pre Aktuality.sk aj partner Penty Jaroslav Haščák, no ani jeho skupina napokon televíziu nezískala.
Ako záujemca o CME respektíve vybrané televízie skupiny v minulosti médiá menovali popri P. Kellnerovi napríklad aj Andreja Babiša.
CME naďalej pôsobí na piatich stredoeurópskych a východoeurópskych trhoch. Okrem Slovenska, Česka a Slovinska ešte v Rumunsku a Bulharsku.
Poznámka: Mediálne.sk je súčasťou vydavateľstva News and Media Holding, ktoré patrí finančnej skupine Penta.