Ring TV vysiela len v noci. Vy ste ako riaditeľ celú noc hore?

(smiech) Zo začiatku áno, teraz už to funguje čiastočne samo. Ale na kontroly, samozrejme, chodím. Bežne som hore tak do druhej ráno, to je približne náš hlavný vysielací čas, pretože vtedy je ešte pri obrazovkách celkom slušný počet divákov. Vysielanie sa následne kontroluje cez reporty, prípadne si nahraté vysielania analyzujeme.


Máte teda prieskumy, podľa ktorých ide väčšina divákov o druhej spať.


Našimi peoplemetrami sú samotní telefonujúci diváci. Atraktivitu vysielania, aj v súvislosti s vysielacím časom teda ľahko odsledujeme podľa toho, či divák telefonuje alebo nie. Priznávam, po tretej hodine rannej je už o diváka bojovať ťažšie. Počtu divákov je však prispôsobený biznis plán, programy, náklady a vôbec veľkosť televízie.


Poznatkom o počte divákov ste teda prispôsobili aj programovú štruktúru, prípadne nasadenie moderovaných alebo nemoderovaných blokov.


Neradi by sme divákovi ponúkali len jeden typ produktu, napríklad len moderovanej vedomostnej súťaže. Radi by sme rozvíjali niečo ako komunitné hranie. Momentálne je to u nás vo fáze príprav, máme už však na to v štuktúre vytvorený nemoderovaný slot. Tento druh služby dokáže efektívne obslúžiť časy s menším počtom divákov.


Máme si predstaviť napríklad klasickú hru na odhaľovanie ponoriek cez SMS správy?


Napríklad. Možností je strašne veľa. V zahraničí je to ďalej, máte tam napríklad simulované prostredie, do ktorého môže prostredníctvom avatara vstúpiť divák a riešiť nejaké vzťahy či úkony. Je technologicky náročné, aby to aj dobre vyzeralo. Neradi by sme skĺzli mimo hranicu rozumného vkusu, je to jeden z našich cieľov. Chceme to robiť tak, aby televízia vyznela kvalitne, aby človek nemal pocit, že sa pozerá na nejakú garážovú firmu.


V tejto osvete vám asi Nautik dosť prekáža.


Zostručním to. Nestojí to pre mňa za reč.


Ale tešili ste sa, keď vypadli z ponuky UPC.


Je mi to jedno.


Vysoké účty sťažujúcich sa divákov participation programov boli vždy diskutované. Vedia diváci Ring TV, koľko stojí ich telefonát?


Myslím si, že pri RING TV už áno. Možno mohol byť vstup participation programov na trh trochu iný, ale podľa mňa je ten produkt zaujímavý, dokonca dobrý. SMS hlasovanie prišlo na trh s Dievčaťom za milión, ľudí to zaujalo, hlasov prišlo obrovské množstvo. Potenciál je jasný.


Dá sa vôbec takýto produkt vnímať ako poskytovanie obsahu? Nie je to len o ťahaní peňazí z diváka?


To je práve hlavný omyl. Náš produkt je o poskytovaní zábavy. Divák hrá hry, má možnosť ovplyvňovať dianie, je prepojený do štúdia, má šancu vyhrať. Vo svete existuje veľa dobrých a zaujímavých participation projektov, existujú špecializované stanice. A keď sa takýto projekt spraví veľmi, veľmi dobre, môže mať potenciál aj na prime-time slot. Funguje to tak napríklad v Taliansku, program je postavený na celebrite, je to veľmi výpravné a je to úspešný formát.


Koľko ľudí sa v skutočnosti dovolá a koľko nie?


Michal Hanzel: Nechceme diváka kasírovať, chceme, aby sa zabavil


Ring TV

Televízia Ring TV vstúpila na slovenský televízny trh v sobotu 11. novembra 2006, odkedy nahrádza monoskop na TA3. Televízia sa špecializuje na formáty tzv. participation TV, slovenským divákom známe najmä dlhými nočnými telefonickými hrami s moderátorkami neustále vyzývajúcimi k telefonátom.


Mediálne.sk o Ring TV:

Nová Ring TV chce zarábať na interaktívnej zábave pre dospelých

Nočný monoskop TA3 nahradila telefonická Ring TV

TA3 tvrdí, že má prednosť na kanáli zdieľanom s Ring TV

TA3 vysielala na internete spolu s Ring TV

Ring TV rozposiela ľuďom SMS správy

 

Dá sa to vyčísliť, ale k tomu sa nebudem vyjadrovať. Zaujať diváka v noci natoľko, aby sa zapojil do súťaženia, nie je vôbec ľahké. Existujú aj určité technologické obmedzenia. Ak volajú dvaja diváci naraz, vždy sa môže dovolať len jeden.


Ako by mohol vyzerať participation TV program na Slovensku v ideálnej, optimisticky nastavenej podobe?


Toto je pre nás prvá fáza, určite nie konečná. Našou prioritou bolo televíziu vôbec naštartovať a to sa podarilo. Ak príde digitalizácia, budeme sa intenzívne venovať tomu, ako tento fakt využiť v náš prospech. Pre úspech televízie je potrebné rozumné pokrytie. To sa dá v súčasnosti dosiahnuť len veľmi ťažko. Momentálne je to možné len cez kábel. Keď sa dostanete do káblovky, ale nemáte dobrú pozíciu v rastri, máte nesmierne sťaženú situáciu. Prinútiť diváka, aby si vás naladil je veľmi ťažké a zároveň drahé.


Takže si pochvaľujete, že ste na jednom kanáli s TA3?


Tak by som to neformuloval, jednoducho sme v prvej fáze. My sme len hľadali spôsob, ako byť na rozumnej pozícii v rastroch, aj keď v nočných hodinách. S káblovými operátormi sa na tomto variante dalo dohodnúť. Keď bude možnosť, určite budeme zvažovať, ako program ďalej rozšíriť.


Takže vy vysielate na kanáli TA3, ale nemuseli ste s nimi vôbec vstupovať do nejakých rozhovorov?


Dohodli sme sa s káblovými operátormi. Skrátka sa to podarilo, to je pre mňa jediná zásadná informácia.


To, že ste pôsobil v TA3 má nejaký súvis s tým, že Ring TV v súčasnosti pôsobí na zhodnom kanáli?


Rozhodne nie. Ja som z tej televízie odišiel možno aj dva roky dozadu.



Pracovisko máte blízko TV JOJ, je to náhoda?


To je o priestore, musíte nájsť rozumné technické zázemie. Môžte to robiť niekde v centre mesta, v nejakej administratívnej budove, ľahšie je však nájsť priestory, kde je vyhovujúce technologické zázemie.


Kto je investor, majiteľ televízie?


Pani inžinierka Lešická, je konateľka a investorka spoločnosti.


Pani Lešická figuruje v správnych orgánoch spoločností Grafobal Groupu. Je teda Ring TV aktivitou tejto spoločnosti?


Nie. Vy to radi spájate.


Spája to obchodný register.


Ring TV sme postavili s Katkou Lešickou, tá televízia funguje. Žiadne iné väzby nie sú.


Ako ste budovali vnútorne televíziu postavenú na participation formáte? Len intuitívne, alebo s konzultantnmi?


Možno sme sa voľne inšpirovali inými podobnými televíziami, ale je to v zásade postavené celé na zelenej lúke s našim know-how, ktoré sme si sami vyprodukovali a poskladali.


Koľko ľudí potrebuje takáto televízia?


Rádovo sa bavíme o desiatkach ľudí.


Ste spojení s programom Vaša šanca, ktorý vysielala TV JOJ ešte pred vznikom Ring TV.



Na tomto programe sme si overili možnosti formátu na Slovensku. Postavili sme to a dokázali sme presvedčiť JOJku, aby to vyskúšala. Určite sme sa potom cítili pri sputení Ring TV istejšie.


Z veľkých televízií sa venuje participation formátom už len Markíza. Boli časy, keď ich mali všetky tri televízie. Prečo ten boom ustal?


Televízie sa sa asi rozhodli nerobiť kompromis so síce efektívnym využitím času, ale nižšou sledovanosťou. Nezazlievam im to. Konkurenčný boj veľkých televízií o percentá je silný. Celkom verím tomu, že pri iných programoch získajú možno trochu väčšiu lojalitu diváka.


Prečo sa strhli protesty proti vysielaniu tohto formátu na verejnoprávnej televízii?


Ťažko sa mi k tomu úplne presne vyjadriť. Možno že to bola zlá komunikácia programu. Problémom bola aj skutočnosť, že sa nezabránilo aktivitám jednotlivcov, ktorí možno nemajú akúsi vlastnú psychologickú hranicu, volali ostošesť a mali ohromné účty. Následne sa samozrejme verejne sťažovali. Bez týchto afér by bol podľa mňa trh oveľa čistejsí a oveľa pozitívnejšie naladený takémuto typu programu.


Vy nahnevaných divákov s vysokým účtom nemáte?


Prišli sme na trh s tým, že urobíme všetko preto, aby sme tomu zabránili. Komunikovali sme našimi technologickými partnermi o tom, aby sa riziko minimalizovalo.


Nám volali už dvaja ľudia.


Nie vždy sa dá tomu zabrániť. Nahnevaných reakcií na Ring TV ale registrujeme naozaj minimálne percento. Zopár sa samozrejme vyskytne vždy, aj keby ste vysielali omšu.


Ako to vlastne funguje? Dovolám sa, zaregistrujem sa a čakám, či mi zavoláte späť?


Áno, aj. Alebo je divák prepájaný priamo do štúdia bez registrácie. K zvolenému systému a samozrejme výhre vyberáme aj primerane ťažké otázky.


Pri štarte ste robili kampaň cez mobilné telefóny a zasielali ľuďom SMS správy informujúce o vašom vzniku. Ako ste vyberali ľudí, ktorým správu zašlete, dajú sa od operátorov získať zoznamy čísel?


Na začiatku sme sa dlho zamýšľali, ako osloviť toho diváka, o ktorého nám primárne ide. Oslovili sme teda správou len tých majiteľov mobilných telefónov, ktorí sa už v minulosti zapájali do rôznych telefonických hier. Mali sme databázu čísel, ktorú sme získali z našich predchádzajúcich produkcií. Budeme to v blízkej dobe robiť ešte raz, pričom na naše vysielanie chceme tentoraz upozorniť viac divákov.


Ako v celom tomto modeli funguje internetová stránka, ktorá na rozdiel od televízie interaktívna nie je?


Ona obmenou prejde, chceme však, aby bola zásadnejšia. Preto to aj tak dlho trvá. Dosiaľ sme sa orientovali na to, aby televízia fungovala technologicky. Chceme na webe prvky interaktivity, možnosti zábavy. Naprogramovať tieto veci jednoducho trvá.


Moderátorky Ring TV majú špecifický prejav. Prechádzajú nejakým školením o tom, čo môžu hovoriť a čo nie?


Samozrejme, mali sme školenia s odborníkmi na vystupovanie pred kamerou, správanie sa, slovenčinu či reč tela. Chceme, aby na obrazovke vystupovali prirodzene, troška trénovane v improvizácii. Veď je to jedno z najťažších moderovaní, robiť pred kamerou hodinu a pol naživo, v podstate čistú improvizáciu, je skutočne asi jedno z najťažších moderovaní.


Moderátorky asi nemôžu hovoriť čokoľvek chcú. Majú aj predpísané formulky?


Ani nie. Ony môžu hovoriť naozaj v podstate o čomkoľvek, majú však určite rámce, z ktorých má byť jasné, že je to takýto typ programu a že to má byť niečo k tej hre smerujúce.


Neexistuje nejaká kvóta, napríklad že aspoň raz za minútu treba spomenúť telefónne číslo?


Nie.


Predsa len, niekedy to vyslovene vyzerá, že sa držia piatich viet a tie dookola opakujú.


Niekedy si to takto jednoducho uľahčujú. Je to 365 dní v roku, minimálne šesť hodín denne a každej moderátorke sa stane, že po čase skĺzne do stereotypu. Samozrejme by som bol najradšej, keby sa to stávalo minimálne.


Menia sa u vás moderátorky veľmi často?


Reálne sme na trhu tri mesiace a s výnimkou jednej či dvoch moderátoriek je všetko skôr doplnením stavu. Ani v technickom zázemí nie sú zmeny. To by bolo naozaj smutné, keby sa každé tri mesiace obmieňalo osadenstvo.


Kedy ráta váš biznis plán s čiernymi číslami?


Hovorí sa, že médiá sú beh na dlhé trate. Je to pravda. Biznis plán máme nastavený tak, aby sme do dvoch až troch rokov boli v čiernych číslach. Je to aj preto, lebo Ring TV je postavená veľmi efektívne.