Markíza prvý mesiac bez šírenia na anténe uzavrela s priemerným celodenným trhovým podielom v komerčnej cieľovke 12 – 54 na úrovni 17,7 percenta (medziročne -4,8 percentuálneho bodu). Joj evidovala v januári takmer identický share ako konkurent – 17,6 percenta (medziročne +2,1 bodu).
V širšej cieľovke 12+ mala navrch Joj, ktorej trhový podiel dosahoval 17,1 percenta (+ 2,6 bodu), kým Markíza bola pri zarátaní starších divákov na hodnote 15,3 percenta (-5,2 bodu).
Z hľadiska skupín je medziročný pokles Markízy v komerčnej cieľovke pri porovnaní tohto januára a vlaňajšieho na úrovni šesť percentuálnych bodov. Stanice Markíza, Doma a Dajto si v januári tohto roka ukrajovali z trhu 24,7 percenta v cieľovke 12 – 54, pred rokom to bolo 30,7 percenta.
Rast Joj však nebol taký výrazný ako pokles Markízy – skupina Joj (Joj, Plus, Wau) mala v januári celodenný podiel 23,9 percenta, pred rokom to bolo 22,7 percenta.
V 12+ bola Markíza Group celodenne na 23 percentách, Joj Group na 22,8 percenta.
Večer získala náskok Joj
Kým celodenne viedla skupina Markíza aj v januári – hoci len o osem desatín percenta u mladšieho publika, v prime-time dominovala Joj Group, čo je nová situácia na trhu.
V hlavnom vysielacom čase medzi 19. a 23. hodinou bol share trojice staníc Markízy v januári v komerčnej cieľovke 12 – 54 26,6 percenta. Joj bola v rovnakom období na úrovni 28,7 percenta.
V kratšom prime-time do 22. hodiny bol náskok Joj vyšší – dosiahla priemerný podiel 29,3 percenta, kým skupina Markíza 26,4 percenta.
Vývoj kopíruje, pochopiteľne, výkonnosť hlavných staníc oboch skupín – Markíza mala v prime-time (19:00 – 23:00) v januári podiel 19 percent, medziročne nižší o 5,7 percentuálneho bodu. Joj so svojím hlavným kanálom evidovala 21,9 percenta (medziročne +2,1 bodu).
V cieľovke 12+ je odstup aj vo večerných číslach výraznejší – Markíza mala podiel 17,3 percenta (- 6 perc. bodov), hlavná stanica Joj 22 percent (+2,8 bodu).
Samotná Markíza v stredu komunikovala už aj smerom k médiám informáciu, že zostala lídrom na trhu aj v januári. Televízia brala do úvahy celodenné výsledky za celú skupinu v cieľovke 12 – 54. Podľa prezentovaných údajov bola Markíza Group lídrom trhu 17 z 31 dní v mesiaci.
„Po odchode z DVB-T je sledovanosť skupiny Markíza - v rámci vzorky zahŕňajúcej všetky domácnosti, vrátane tých, ktoré sledujú televíziu len prostredníctvom terestriálneho vysielania – nižšia, ale tieto údaje o divákoch sú momentálne ovplyvnené technickými kritériami,“ uvádza Markíza v tlačovej správe.
Markíza sa spolieha aj na zmeny v paneli
Televízia očakáva, že čísla sa zlepšia v jej prospech najmä po úpravách v peoplemetrovom paneli. Klientov už skôr informovala, že stabilným celkovým lídrom trhu chce byť opäť najneskôr v máji.
Markíza pripomína, že vývoj situácie v rámci domácností sa dosiaľ v štruktúre TNS panelu neodrazil. Návrh, ako by táto úprava mala byť uskutočnená, musí byť ešte schválený PMT. Znamená to, že zmena sa v paneli odrazí s oneskorením.
„Veríme, že diskusia akcionárov PMT bude konštruktívna a pozitívna, takže zmena na úrovni DVB-T sa v rámci TNS panelu prejaví v dohľadnej dobe, plynulo a promptne,“ povedal obchodný riaditeľ Florian Skala.
Nový údaj Markízy o počte domácností, ktoré odišli v tomto roku z DVB-T, je 54-tisíc. Ako zdroj údaju uvádza televízia informácie od operátorov a monitorovanie panelu TNS. Towercom, ktorý je operátorom celoplošných multiplexov v DVB-T, tieto čísla spochybnil.