Udalosť týždňa
Zdroj: SITA/AP
Ťažko sa vyvracia dogma, že tlačené médiá majú na mále, keď v pravidelných intervaloch prichádzajú správy o končiacich tituloch. Tento týždeň ohlásil popravu printového titulu nemecký Gruner + Jahr, ktorý 7. decembra zatvorí vcelku prestížny ekonomický denník Financial Times Deutschland.
Koniec bude bolestivý – spolu s denníkom skončí aj vyše 300 ľudí, ktorí sa podieľali na jeho výrobe.
Denník, ktorý pôvodne štartoval v spolupráci s vydavateľom britských Financial Times, vznikol v roku 2000. Hoci pre čitateľov bezplatné internetové spravodajstvo vtedy už začalo prekvitať, tlač sa v tých časoch mala ešte relatívne dobre a vydavatelia žili v predstave, že silným printovým vydaním a zároveň rastúcimi tržbami z webu sa biznisu seriózneho spravodajstva bude naďalej dariť.
Nakoniec bolo všetko ináč – peniaze z tlače začali síce odtekať na web, no oveľa väčšiemu počtu nových hráčov. FTD sa nakoniec nikdy nedostali do zisku, kupec sa nenašiel a pretrvávajúce problémy na reklamnom trhu Gruner + Jahr nemohli dať iné východisko, ako denník poslať do histórie. A to aj napriek tomu, že titul v ostatných rokoch platiacich čitateľov nestrácal. Koniec FTD okomentovala aj kancelárka Angela Merkel empatickou vetičkou: "To je pre vás naozaj zlé, po toľkých rokoch".
Vymieranie printových titulov však treba brať s rezervou – tlač ako taká stále má milióny čitateľov (aj tu na Slovensku) a trh sa čistí najmä tam, kde v ostatných rokoch vznikla obrovská ponuka, ktorá jednoducho prestala odrážať aktuálne možnosti trhu.
Viac o konci FTD si prečítajte tu: Pre nemecký Financial Times je rok 2012 naozaj posledný
TV moment týždňa
Zdroj: TNT
V piatok 23. novembra vo veku 81 rokov zomrel Larry „džejár“ Hagman. Predstaviteľ zákerného ropného magnáta v seriáli Dallas, ale aj Tonyho Nelsona v sitcome zo šesťdesiatych rokov I Dream of Jeannie podľahol komplikáciám súvisiacim s rakovinou. Ťažký alkoholik trpel aj na cirhózu pečene.
Dallas, v ktorom Hagman hral jednu z ústredných postáv, patril k najdlhšie trvajúcim prime-time seriálom vôbec. Premiéru mal v roku 1978, skončil sa po 357 častiach v roku 1991.
Hagman sa tento rok vrátil do nových dielov Dallasu s novým mladším obsadením, ako aj s viacerými veteránmi (Linda Gray, Patrick Duffy). Televízia TNT si po prvej desaťdielnej sérii objednala ďalších 15 častí, ktoré sa majú dostať na obrazovky začiatkom budúceho roka.
Hagman stihol natočiť niekoľko dielov, tvorcov teraz čaká kreatívne zadanie, ako sa s legendárnou postavou rozlúčiť v seriáli. Nový Dallas plánuje nasadiť aj televízia Markíza.
V skratke
*** Nový dokument Zuzany Piussi Od Fica do Fica nechceli v kinách a zatiaľ ani v televízii (odhad Mediálne.sk - RTVS skôr odvysiela tisíc repríz Drišľakovín ako toto dielo). Film sa tak dostal aspoň na web za malý poplatok v rámci systému Piano. Trvalo len pár hodín, aby sa dielo dostalo na YouTube, Dailymotion či torrentové služby. Stojí všetka tá námaha za 1,39 eura za týždenný prístup? *** Po Novom Čase a Hospodárskych novinách je aj Plus jeden deň na iPade. Vzhľadom na malosť tabletového trhu na Slovensku netreba, pochopiteľne, čakať interaktívne zázraky. Hlavnou výhodou Plusky pre iPad je menej mŕtvých stromov a nižšia cena pri predplatení denníka. *** Slovenský South Park Lokal TV už na TV Joj nebude. Tvorcovia sa pohádali s televíziou a ukončili spoluprácu. Predmetom sporu mala byť okrem iného „cenzúra“ zo strany objednávateľa – pravda, vzhľadom na obľubu mediálnej rady rozdávať pokuty aj za maličkosti je opatrnosť televízie pochopiteľná. Kreslený seriál navyše nemal také skvelé čísla, aby sa Jojke oplatilo riskovať *** BTW mediálna rada – v regulačnom orgáne sa bude obmieňať tretina členov. Kandidátov pro forma (keďže to zákon vyžaduje) nominovali subjekty ako Asociácia Bratislava v pohybe, Panslovanská únia či Ricasso - šermiari z juhovýchodnej bašty zámku Zvolen. Ešte viac bizarných združení a kandidátov nájdete tu. *** A na záver: televízni moderátori Vilo Rozboril a Katka "Kde je Janko" Brychtová dostali minulý víkend ceny "za celospoločenský prínos v sociálnej oblasti v SR". Významné ocenenie udeľovala Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety v Bratislave známa neúprosnými kritériami pri prideľovaní titulov, o čom sa v minulosti presvedčili Ján Figeľ či šéf špeciálnej prokuratúry Dušan Kováčik ***
Neprepínať - reklama
Slovenské reklamné agentúry printová inzercia zväčša veľmi nebaví – kreatíva inzerátov v tlači býva nanajvýš... ehm ... funkčná. K aktuálnym výnimkám patrí napríklad nový inzerát Rádia Expres, využívajúci technológiu augmented reality.
Po nainštalovaní mobilnej appky Rozšírená realita vyskočí z relatívne nudnej printovej reklamy efektný graf sprevádzaný hudbou. Výsledný efekt – cool. Reklamu nájdete spolu s veľmi podobnou reklamou na TREND napríklad v aktuálnom vydaní ekonomického týždenníka.