Udalosť týždňa

Po vyše troch rokoch od ostrého štartu a vyše deviatich rokoch od spustenia pilotného vysielania prinesie DVB-T na Slovensku konečne to, čo malo a načo sa celý proces spúšťal – efektívnejšie využitie frekvencií pre TV vysielanie a väčšiu programovú ponuku.

Towercom plánuje budúci týždeň oficiálne predstaviť platenú platformu s názvom Plustelka. V nej bude – s najväčšou pravdepodobnosťou za mesačný poplatok – približne desiatka staníc známych z ponuky kábloviek a satelitu.

V balíku sa podľa predbežných informácií objavia televízie ako Eurosport, Šlágr TV, Viasat Explorer, Viasat History, Viasat Nature či CS Film. Zaujímavosťou je, že v ponuke bude aj Česká televize – šírenie zahraničnej celoplošnej televízie cez národné DVB-T je skôr výnimočné. Pretože ktorú krajinu (už len z čisto jazykových dôvodov) zaujíma verejnoprávna televízia cudzieho štátu?

Digitálnu anténovú ponuku majú okrem toho (už bez poplatku) doplniť najnovšie okruhy Markízy, Fooor a Dajto, ktoré sa pridajú k medzičasom vysielajúcej Wau zo skupiny Joj. V terestriálnom balíčku tak už čoskoro bude celkovo okolo dvadsať TV kanálov, z ktorých polovica bude pre divákov grátis. 

Mediálne/7: Prečo konečne máte dôvod preladiť na DVB-T

Z DVB-T by mohla vzniknúť po dlhom čase alternatíva k satelitnému vysielaniu, ktoré sa aj vďaka (slovenskými vysielateľmi presadzovanému) meškajúcemu prechodu na DVB-T stalo spolu s káblovkou najrozšírenejším spôsobom príjmu TV signálu.

Hoci, presadiť sa práve proti satelitu ako hlavnému konkurentovi DVB-T bude naďalej ťažké. Napriek kontroverznému zavedeniu servisného poplatku vo výške 1,20 eura bude Skylink ponúkať za najnižšiu sumu trikrát viac programov ako bezplatné DVB-T.

Ceny výrazne znížili aj ostatní satelitní operátori – Telekom ponúka trinásť staníc spolu s nahrávacím boxom za 7 eur mesačne, Freesat balík troch desiatok programov väčšej rozmanitosti ako Skylink (bez boxu) za 20 eur ročne.

Motiváciu prejsť zo satelitu na bezplatné DVB-T tak budú mať zrejme iba tie domácnosti, ktorým veľmi prekáža mesačné euro a nebude im vadiť absencia českých staníc. Tento okruh ľudí by sa mohol čiastočne rozšíriť, až Skylink definitívne zruší podporu pre Cryptoworks karty a satelitné domácnosti budú musieť vytasiť vyše 20 eur za novú kartu.

No peniaze bude potrebné investovať aj pri Plustelke. Nielen za mesačný poplatok pri prémiových kanálov, ale aj za potrebnú technológiu.

Pri DVB-T sa na Slovensku dosiaľ využívala technológia MPEG-2, nové stanice v platenom balíčku však už budú šírené v štandarde MPEG-4.

Domácnosti dosiaľ nemali dôvod kupovať si „štvorkové“ set-top boxy a MPEG-4 nepodporuje ani veľa starších plochých televízorov. Nehovoriac o tom, že platené programy budú kódované (zrejme prostredníctvom kartičky ako pri satelite), čo nepodporuje drvivá väčšina boxov ani TV prijímačov. Riešenie operátora Towercom v tomto ohľade bude zaujímavé. V Maďarsku stojí nový box okolo 40 eur.

Z DVB-T by vďaka rozšíreniu grátis ponuky aj zavedeniu platených kanálov mohla vzniknúť alternatíva pre satelit najmä na druhom a ďalšom TV prijímači – či už v domácnosti, alebo na víkendovej chate.

Vďaka premárnenej šanci urobiť z DVB-T zaujímavú službu v čase, keď sa o anténový príjem ešte niekto zaujímal, sa však už nepodarí zvrátiť hlavný televízny trend posledných rokov, keď čoraz viac divákov na satelite objavilo, že TV program sa nerovná iba STV, Markíze a Joj.

V skratke

  • 20 miliónov za 24 hodín, 100 miliónov za necelé štyri dni a do konca týždňa možno padne aj dvestovka. Juhokórejský rapper Psy prišiel s novou „skladbou“ Gentleman, ktorá na YouTube získala sto miliónov zhliadnutí v rekordne rýchlom čase. Klip sprevádza aj „škandál“ – juhokórejská štátna televízia KBS odmietla vysielať video, pretože Psy v ňom ničí verejný majetok, čo nespĺňa štandardy verejnoprávneho vysielateľa. Pochopiteľnejšie by bolo, ak by Gentleman nespĺňal zvukové kritériá KBS...
  • Spravodajstvo RTVS je na dobrej ceste k zvýšeniu kvality... minimálne z pohľadu výroby. Inštitúcia prešla z takzvaného páskového systému na digitálny, ktorý komerčné televízie používajú už roky. Vedenie telerozhlasu stihlo vymeniť techniku tesne predtým, než spravodajskú redakciu vyhlásili za súčasť svetového dedičstva UNESCO. Prečítajte si viac o plánoch so spravodajskou technikou v rozhovore so šéfom techniky RTVS Andrejom Doležalom.

  • Aj rok 2013 bude pre tých, čo sú závislí na reklame, ťažký – pokles marketingových výdavkov bude pokračovať aj do konca roka. Regionálny šéf agentúrnej siete Initiative Béla Németh verí, že po roku 2014 by trhy mohli začať opäť pomaly rásť. V prvom rade však radí zmeniť vnímanie „krízy“ na trvalú situáciu, ktorej sa treba prispôsobiť. Prečítajte si zaujímavý rozhovor tu.

Reklama – naprepínať

Facebook umožní cielenie reklamy na sociálnej sieti nielen podľa veku, lokality či pohlavia, ale aj podľa záujmov používateľa. Firmy by tak mali vedieť zacieliť svoje kampane špeciálne na ľudí, ktorí napríklad kupujú vajíčka a mliečne produkty, vlastnia sedan alebo preferujú určitú značku. To znie síce – z pohľadu marketérov – dobre, no s dôveryhodnosťou a presnosťou týchto dát to už bude zrejme horšie. Už pri súčasných odhadoch dosahu kampaní Facebook často prezentuje hausnumerá, ktoré majú nakoniec ďaleko od predikcií „reachu“.

Používateľov by pred ešte osobnejším cielením malo upokojiť, že si budú môcť pozrieť, do akej spotrebiteľskej kategórie ich Facebook zaradil a v prípade želania sa budú môcť z danej skupiny odhlásiť. Pravdepodobnejšia reakcia – ako upokojenie – však bude zrejme šok z toho, čo všetko o vás Facebook a spol. pozbierali. Viac o novom reklamnom systéme Facebooku si prečítajte tu.

Mediálne/7: Prečo konečne máte dôvod preladiť na DVB-T

Zdroj: SITA / AP

Foto - SITA/AP


Seriál Mediálne/7 vychádza každú sobotu na Mediálne.sk a eTREND.sk. Prečítajte si staršie vydania a objednajte si RSS feed

Foto na titulke - SITA/AP